2012. november 26. hétfő, 17:57

 

A Mazda Zoom-Zoom jelmondata a gyerekek autóérzésére utal. „Néhány felnőtt még emlékszik rá. A felnőttek nyelvén a vezetés élményének örömét és a mozgás szabadságát jelenti. A gyerekek egyszerűen csak Zoom-Zoom-nak hívák.” – mondja a Mazda. Nos az MX-5-ben megértjük mire gondolnak. Ebben az autóban ülve úgy érezzük egy reggelre a polcunkról lejött és megnőtt az egyik kedvenc matchboxunk annyira, hogy beleférjünk és meg akarja autóországot nézni – velünk.

 

Képgaléria
Mazda MX-5 Takumi
Mazda MX-5 Takumi
A képre kattintva galéria nyílik több képpel!



Mazda MX-5 Takumi teszt
Mazda MX-5 ára, műszaki és technikai adatai
MX-5 éjszakai fényei

4 méteres hosszúsága még hagyján, az 1,25 m-es magassága teszi optikailag is apróvá. Autóországban csinosságának és egyediségének tudatában közlekedik, s ezt Autóország legtöbb közlekedője többnyire elismerve rá is hagyja, azonban sok felnőtt-gyerek utána is néz a megnőtt egyik kedvenc játékautójának.

mazda-mx5


A 2012-es Genfi Autószalonon mutatták be az MX-5 22 éve gyártott roadster 3. generációjának 4 színben megjelent Special Edition Spring 2012 MX-5 hagyományos értékeikhez hű limitált szériáját. Tesztautónk a Radiant ébenfa lilás-feketés fényezésű, 1,8 literes benzinmotorral szerelt Havanna barna bőrülésekkel díszített példánya volt.
A sorozat további jellemzői (Challenge felszereltségen túl) a gazdag krómdíszítések kívül-belül, könnyűfém pedálok, a zongoralakk műszerfal berakás és az érintőképernyőn elérhető TomTom technológián alapuló Mazda navigációs rendszer.

A krómgazdagság a műszerek körül tobzódnak, a magasságban állítható bőrkormány közepén lévő duda körül sportautós díszítés van. A műszerfalon hosszanti irányban húzódik a fényes zongoralakk csík.

mazda-mx5-muszerfal


A klíma szellőzőnyílásai jól zárhatóak, illetve pontosan irányíthatóak, - mint ezt később látni fogjuk, nagy szerepe lesz az élményautózásban is.

A 150 literes csomagtartót belülről a kormánytól balra vagy kulccsal nyitjuk. A váltó előtti tároló kaphatott volna egy kis mélyedést. A középkonzolon helyezték el az ülésfűtés beállítási gombjait, s egy 12 Voltos szivargyújtós áramfelvevő helyet, a kesztyűtartóban az USB és egyéb csatlakozókat.
Az ablaknyitó gombjait középen a váltó mögött találjuk, nekem sikerült elég sokszor belekönyökölnöm, ami az ablak lehúzásával és hideglevegő beáramlásával büntetett. A mögötte lévő tároló pohártartót takar ennek nincs sok logikus értelme. Az anyós- vagy barátnő ülés lábterét szűkíti a középről kb. 8cm széles és magas tüzfalig húzódó dudor mely alatt a kocsi kompjútere rejtezik.
Persze ezeket csak a „rend” kedvéért írtuk le, ezek szinte bele sem szólnak abba amiért szeretjük az MX-5-öt.
A tanknyitót a 2 ülés között lehajtható műanyag borítás alatt találjuk. A kényelmesebb pohártartókat az ajtókon alakították ki.

mazda-mx5-takumi


MX-5 vezetése és a jinba ittai = ló és lovasa

Ahogy a Zoom-Zoom kifejezést példázta az MX-5  játékautónk Autóországban képpel, úgy magyarázza az alábbi a Mazda fenti autó-autós jellemzését.
Lehet sok lovas embernek más-mást takar a mostanság népszerű Natural Horsemanship kifejezés, s mindaz amit ez takar, azonban eme lónevelés és lovas-lét nem mai találmány. Pásztor- és harcias népek megfigyelésein és lókiképzésén alapul. (Most ne menjünk bele, hogy a mai leírásait cowboyok vitték köztudatba.)
Felejtsük el a lóval való küszködést, azaz, hogy arra menjen amerre szeretnénk, egyáltalán fönt maradjunk, zsokék és más lovassportokban tevékenykedő profi versenyzők ló véresre verését, szerszámokkal lekötését. Mindezekkel nem vitáznánk, nem dolgunk.
A természeti népek gyerekei nagyon hamar lóra ülnek. Akár szőrén, elhanyagolható ráhatásos eszközökkel uralják korán az állatot, aki engedelmeskedik akaratuknak. Felnőve nagyon fontos lesz, hogy egymásban bízzon ló és lovasa, hisz harc esetén a lovas nem a ló regulázásával kell hogy foglalkozzanak.
A ló bizalmának olyan elérését jelenti, hogy az enged lovasának akár eszközök nélküli kérésére is. Ennek bemutatására és érzékeltetésére álljon itt egy példa-videó.


Valószínűsítem a Mazda inkább a természeti népek spontán, állattal való küzdelem nélküli bizalmi-élmény kapcsolatra gondolt a jinba ittai kifejezésnél.

Nos az MX-5-ben átélhetjük mindezt. Beleülünk a minket körülölelő Recaro és bőrkárpitozású sportülésekbe, mely ugyan magasságban is állítható, de ne számítsunk SUV-ból való forgalomra való rálátásra. Maradunk a padlón az ülést felemelve is. Érezzük az autónkat, egyedül a Mazdás izmokat kell megszokni, hogy annyival szélesebb az autó, s indulhat a móka.

mazda-mx-5


Beindítjuk, s fülünknek kedves mély fenyegető morgást hallunk a motorháztető alól, és a kipufogók felől. Az autó igazán 3-4000 fordulatszámon kezd el húzni, így alacsony fokozatoknál van egy kis csalódottság érzésünk, de az MX-5 nem is ígérte eddig, hogy le akarja gyorsulni a Ferrarikat. Európai nyugtalan szívünk kíváncsian várja a Mazda Alfával való közös új roadsterét.

De ne térjünk el az MX-5 szeretett lényétől; azonnali kormányzás, halál pontos botszerű váltó és az isteni futómű. Úgy tapad az útra, mintha odaragasztották volna, s láss csodát, ESP kikapcsolása nélkül is képes kitenni kissé a fenekét. A futómű kemény, de roadsterhez méltóan sem bántó. MX-5-öt vezetni janba ittai.

mazda-mx5-roadster


mazda-mx-5-roadster


Lássuk a kabriózást hűvösebb időben is. A vászontetőt álló autónál lehúzott ablakokkal tudjuk le-s felhajtani – ne sérüljön a keret nélküli ablak. Aránylag már elég hideg volt amikor hozzánk érkezett, 12 fokos kinti hőmérséklettel teszteltük. És itt jön az MX-5 másik öröme. Bár nincs nyakfűtés és egyéb flancok, mint felsőbb kategóriás autókban. Ülésfűtés beállít, klíma 24 fokra, minden befúvóka testre állítva, szélvédő szöge zseniális. Igen, bár szerelem is, élvezhető volt így is nyitott tetővel az MX-5, jól védett a szélvédője és a 2 felhúzott ablak! Akkor csuktuk már le a tetejét amikor rég ránk esteledett, s egy darabig tartottuk az előnyünk pestkörnyéki vidéki úton egy Hondával szemben, azonban kezdett már bántó lenni az esti hideg, ekkor látványosan elengedtük üldözőnk és magunkra borítottuk a vászontetőt.
Másnap havazott. Leszedtük a havat-jeget róla. Kikapart a vas ahogy kiálltunk vele, sajnáltuk.
De ha sütött volna a havas tájon a nap, lehajtottuk volna a tetejét, mert jó és lehet vele menni nyitott tetővel - ahogy kell, hidegben is.

mazda-mx-5-takumi

Mazda MX-5 Takumi teszt
Mazda MX-5 ára, műszaki és technikai adatai
MX-5 éjszakai fényei



Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

AF
-1
 
 
grs ez az utolsó, hogy kiengedjük a bejegyzésedet.
Azért utolsó, mert az oldalunk nem rosszindulatú szócsatározásoknak helyet adni kívánó felületnek indult.
Bár ez nem tartozik állandó vagy ideiglenes olvasóinkra, kaján megelégedéssel figyeltük amint alaposabban szemlézted az oldalunk, mint az Observer.
Kaján az is, hogy többnyire helyesírási hibákba kötöttél bele. A legutóbbit azért nem engedtük ki, mert nem volt autós vonatkozása, amit beírtál borzasztó butaság és magyar helyesírásban való járatlanságod mivoltát mutató volt, és persze az ehhez kapcsolódó mocskolódásod, támadásod nem érdekel senkit.
Most valóban elírtuk. Köszönjük az a-t i-re javítandó "ingyenes" kritikádat. Öröm volt, hogy megintcsak egy betűelírásba tudtál csak belekötni.
Megelégedéssel nyugtáztuk kicsinyégünk megállapítását, melyet nem tudjuk mire alapoztál, de bizonyára van rá okod :))) amiért kisebbítve szeretnéd látni oldalunkat.... !

Ha megint a helyesírás mezejére terelnéd, hát én láttam nagy oldalak esetében is problémákat, s a magam részéről - sajnos időhiány miatt - felróható, hogy nem írtam szerkesztőtársaimnak egy jóindulatú e-mailt (Sic!)

Én javaslom Neked dolgozz és ne támadj - következetes-bután
Ezt nem fogod megfogadni, pedig együttműködni jobb.

Ingyenes betűelírásainkat javítjuk - írd ahogy eddig :)

Ez annyira tetszik nekünk, hogy még egyszer leírjuk:
Megelégedéssel nyugtáztuk kicsinyégünk megállapítását, melyet nem tudjuk mire alapoztál, de bizonyára van rá okod :))) amiért kisebbítve szeretnéd látni oldalunkat.... !
grs
+1
 
 
Nem "janba ittai", ahogy következetesen írja, hanem "jinba ittai". Nem ártana egy korrektor és olvasószerkesztő, mert összeszedetlen így a szöveg. Persze az ilyen kis oldalaknak gondolom nem futja rá.
Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

Autóspanasz.hu

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER