Sem anyagilag, sem technikailag nem képes megfelelni a szeptember elsejétől életbe lépő változásoknak a magyar taxis-társadalom jelentős része. Sokan egyszerűen nem hiszik még ma sem el, hogy három hét múlva, kizárólag új technikai eszközökkel felszerelkezve futhatnak autóik az utcákon.
Mások pedig azt nem tudják, hogy miből teremtik elő azt a pénzt, amelyből finanszírozhatják azt, hogy sárgára fessék autójukat. A Rádió Tele5 Taxi és a Budapest Taxi közös közleménye szerint kedvezményes hitelekkel kell segíteni azokat, akik nem tudják önerőből megvalósítani az új rendszerre való átállást.
Több száz családfenntartó maradhat munka nélkül, ha nem sikerül gyors megoldást találni problémájukra. Sokan nem tudják kigazdálkodni azt a 160.000-200.000 Ft körüli plusz összeget, amelyre azért volna szükség, hogy a taxisok átfesthessék, átmatricázhassák autójukat, ahogy azt a törvény megkívánja. Szerencsére a törvény hagy némi türelmi időt a felkészülésre, ezért a legtöbb taxis majd át tudja fóliáztatni autóját, feltéve, ha a taxi-társaság valamely bankon keresztül képes lesz hitelt adni a gépjármű tulajdonosoknak. Ilyen hitel kidolgozásán dolgozik a Rádió Tele5 Taxi is, mondta a társaság vezetője.
Horváth Csaba ügyvezető igazgató mindezekhez hozzátette: Nem csak a pénz hiányzik az átálláshoz, sok esetben maguk a taxisok is borúlátóak vagy csak egyszerűen nem hiszik még el, hogy szeptembertől valóban változások lesznek.
Sok eseteben a társaságok és a hozzájuk tartozó alvállalkozó gépkocsi tulajdonosok egyike sem vette még tudomásul, hogy a számos esetben hangos és zavaró URH kapcsolatot kiváltva a taxisofőr az utas adatait már nem a rádión keresztül, hanem valamilyen informatikai eszközön (tableten vagy okostelefonon) keresztül kell majd továbbítani. Az ilyen GPS alapú eszközökre való kapcsolódás a legtöbb autóban még nem megoldott, holott elméletileg szeptember elejétől törvényileg kötelező lesz az ilyen jellegű fuvarközvetítés. Emberi beavatkozás nélkül kell a cimeket tovabbitani a taxis felé. Az új törvényrendelet értelmében, az a taxitársaság, amely ezt nem tudja bemutatni az nem kap működési engedélyt a jövőben.
A törvényi változások miatt, a jelenlegi 10-11 fuvarszervező cégből várhatóan jóval kevesebb fog maradni. A többi cég nem bírja majd követni, az egyébként minőségi változást is eredményező kötelezettségeket.
Taxirendelet:
Mint ismert: 2011. június 8-án Tarlós István főpolgármester kezdeményezte Budapest főváros közigazgatási területén a személytaxi-szolgáltatás egységes rendjének kialakításáról szóló, akkor már 11 éve érintetlenül hagyott, teljesen elavult rendelet felülvizsgálatát, és új rendelet előkészítését. A Fővárosi Önkormányzat a taxirendeletet 2011 óta mintegy 40 alkalommal egyeztette a különböző taxis érdekképviseleti szervezetekkel. Az előkészítés során feldolgozták a beérkezett utasvéleményeket, majd a többszöri, egyeztetés alapján előkészítették az
új taxirendelet-tervezetet, melyet a Fővárosi Közgyűlés 2013. április 9-i ülésén elfogadott.
Az új rendelet értelmében a Budapesten szolgáltatást nyújtó taxiknak egységes arculattal kell rendelkezniük, egységes szolgáltatási díjat kell alkalmazniuk, illetve számos paraméternek 2013. szeptember 1-jét követően fokozatosan meg kell felelniük. E szerint szeptembertől egységesen sárga lesz a taxik színe, a gépjárművek életkora: legfeljebb 10 év lehet, kötelező lesz a bankkártya-elfogadás és az egységes formátumú tarifatájékoztatás. A viteldíj pedig egységesen 280 Ft lesz. A módosított fővárosi rendelet, 50 millió törzstőkét, valamint 20 millió forintos vagyoni biztosítékot, GPS-es fuvarszervezést, azonos helyre bejelentett üzemeltetést és diszpécserközpontot is előír a társaságoknak.
Hozzászólások