Címkék: Peugeot e-Expert

2021. június 09. szerda, 18:43

 

Rövid és hosszú távú szállítási feladatokra egyaránt optimális, fenntartható és környezetbarát mobilitási megoldást dolgozott ki a Peugeot és a Stellantis.

 

 

A Peugeot e-Expert Hydrogen modell kompromisszumok nélkül használható már most, praktikuma pedig évről évre nőni fog.

A választás ereje, avagy a választható erő: a Peugeot új hajtáslánc-politikáját kísérő jelmondat, a ’Power of Choice’ nem véletlenül kétértelmű. Azzal, hogy más gyártóktól eltérően nem különíti el egymástól a hagyományos és alternatív hajtású modelleket, hanem egyazon típuscsaládokon belül kínál benzin és dízelmotort, tölthető (plug-in) hibrid és tisztán elektromos hajtásláncot, leegyszerűsíti a választást, kiküszöböli a kompromisszumokat, csökkenti a költségeket és fokozza termékeinek használati értékét.

 

 

 

Ismét bebizonyosodott, hogy ez az integrált technológiai szemlélet a helyes megközelítés: az eleve univerzálisra tervezett architektúra tette ugyanis lehetővé most, hogy a Peugeot a világon az elsők között szériaérett hidrogén üzemanyagcellás könnyű haszonjárművet mutasson be, méghozzá egyedülálló, hibrid konfigurációban.

A Peugeot e-Expert Hydrogen a márka összes elektromos kompetenciáját alkalmazza: a tisztán elektromos hajtásra optimalizált e-Expert helykihasználását, az EMP2 platformhoz kifejlesztett plug-in hibrid rendszer rugalmasságát, valamint ezekkel maximálisan összehangolva azt a hidrogén üzemanyagcellás technológiát, amelyet a Peugeot és társvállalatai a Stellantis égisze alatt fejlesztettek ki, kiaknázva a méretgazdaságosságban rejlő lehetőségeket.

A műszaki és gazdasági szakemberek hosszú évek óta elmélkednek azon, hogy mi a jövő optimális hajtási módozata. A használat közbeni emissziómentesség ma már nem kérdés: ez az akkumulátoros és a hidrogén üzemanyagcellás megoldásokkal is megvalósítható. Sokak szerint ugyanakkor az előbbi rendszerek rövid és közepes távolságokon jelentenek jó megoldást, míg az utóbbi inkább a közepes és hosszú távú közlekedésben nyerhetnek létjogosultságot.

Ahhoz ugyanis, hogy egy elektromos jármű hatótávolságát növeljük, nagyobb kapacitású akkumulátort és/vagy nagyobb teljesítményű töltési rendszert kell alkalmazni. Az utóbbi rendszeres használata hátrányosan érinti az akkumulátorok élettartamát, az előbbi opció pedig jelentős extra tömeget jelent, ami megnöveli az energiafogyasztást.

A hidrogén optimálisan elhelyezhető és tárolható, 100 kilométerre elengedő nagyságrendileg egy-másfél kilogrammnyi belőle, a kiürült tartályok újratöltése pedig perceket, nem félórákat vesz igénybe. Hátránya, hogy jelenleg rendkívül foghíjas a töltőpontok hálózata: Európában a naprakész adatok szerint 145 állomáson tankolhatunk hidrogént – igaz, mivel a hidrogén ökoszisztéma minden szereplője létkérdésnek tekinti a hálózat bővítését, jóformán hétről hétre nyílnak meg új H2-kutak.

Amint a hidrogén töltőhálózat egyre sűrűbb, az akkumulátorok pedig egyre könnyebbek és egyre nagyobb kapacitásúak lesznek, talán úgy mosódik majd el a határvonal a két technológia között. A Peugeot azonban úgy tervezte meg az e-Expert Hydrogen hajtásláncát, hogy az már most is kiválóan használható legyen, a jövőben pedig még rugalmasabban lehessen üzemeltetni azt.

A mérnökök egy speciális plug-in hibrid hajtásláncot építettek, amelyben csupán egyetlen erőforrás – egy 100 kW teljesítményű villanymotor – dolgozik, ám azt két forrásból táplálja a rendszer. A belső égésű motor helyét a hidrogén üzemanyagcella foglalja el – szó szerint, hiszen a cella és kiegészítő rendszerei mind a motortérben találhatók –, míg a 10,5 kWh kapacitású, 90 kW teljesítményű lítium-ion akkumulátor (amelyet az üléspad alatt helyeztek el) egy 11 kW-os fedélzeti töltőn keresztül külső forrásból, illetve fékenergia-visszanyeréssel tölthető.

A három darab nagynyomású (700 bar) hidrogén tartály pontosan kitölti a padló alatt azt a helyet, amelyet a tisztán elektromos e-Expert modell esetében az akkumulátorcsomag elhelyezésére alakítottak ki a tervezők. A konfiguráció nagy előnye, hogy egyetlen centimétert sem rabol el a raktérből, sem az utasfülkéből. A raktérkapacitás megegyezik a dízelmotoros változatokéval; a legnagyobb terhelhetőség 1100 kg, a maximális vontatható tömeg pedig 1000 kg, összhangban az akkumulátoros elektromos modellekével – azaz a szállítási kapacitás szempontjából nem jelent kompromisszumot a megoldás, igazolva a Power of Choice filozófia helyességét.

A hajtáslánc átgondolt munkamegosztásban dolgozik. Elinduláskor, valamint kis sebességű haladáskor csak a lítium-ion akkumulátorcsomag táplálja a villanymotort. Gyorsabb, állandó haladás esetén kisebb motorteljesítményre van szükség; ilyenkor az üzemanyagcella látja el energiával a hajtásláncot. Emelkedőn vagy gyorsításkor mindkét forrásból kap áramot a motor, lassításkor, fékezéskor vagy lejtőn pedig a villanymotor visszatáplálja a visszanyert mozgási energiát az akkumulátorba. A fedélzeten tárolt összesen 4,4 kg hidrogén több mint 350 kilométer megtételére elegendő, míg a lítium-ion akkumulátorral további 50 kilométert tehetünk meg.

A villanymotor legnagyobb teljesítménye 100 kW, ugyanakkor a vezető két másik üzemmódot is választhat: takarékos üzemben a vezérlés 60 kW-ra mérsékli a csúcsteljesítményt, míg a teljesítmény és az energiafelhasználás közötti arany középutat jelentő, köztes fokozatban 80 kW-tal gazdálkodhat a vezető.

Az egyszerűség kedvéért a Peugeot egyetlen felszereltséggel kínálja az e-Expert Hydrogen modellt, amely így két különálló ülést, két tolóajtót, 17 colos keréktárcsákat, elektromos rögzítőféket, klímaberendezést, 180 fokos látómezejű tolatókamerát, valamint 7 colos érintőképernyővel szerelt, online kapcsolódási szolgáltatásokat is kínáló infotainment rendszert tartalmaz.

Az utcán nem csak arról lehet megismerni az e-Expert Hydrogen modellt, hogy tiszta víz csepeg belőle (a hidrogén a légköri oxigénnel reakcióra lép, amely elektromos energiát állít elő, mellékterméke a víz), hanem 40 mm-rel emelt futóműve, egyedi feliratozásai, a mindkét első kerékdobon található töltőaljzatok (jobbra az elektromos, balra a hidrogén) és a speciális hűtőmaszk is segít megkülönböztetni modelltársaitól.

Az új Peugeot e-Expert Hydrogen forgalmazása az év végén veszi kezdetét Franciaországban és Németországban. Gyártani is ebben a két országban fogják a modellt: a komplett autó Valenciennes-ben készül, majd átszállítják Rüsselsheimbe, ahol megkapja a hidrogén üzemanyagcellát.

 

 

 

Peugeot e-Expert Hydrogen technikai adatok

Normál változat
Hosszú változat
Villanymotor
állandó mágneses szinkronmotor
állandó mágneses szinkronmotor
Max. teljesítmény (kW(LE)/perc)
100 (136)/3673-10000
100 (136)/3673-10000
Max. forgatónyomaték (Nm)
260
260
Abroncsméret
215/60 R17
215/60 R17
Li-Ion akkumulátor kapacitása/teljesítménye (kWh/kW)
10,5/90
10,5/90
Hatótávolság, elektromos (km, WLTP)
50
50
Fedélzeti háromfázisú töltő (kW)
11
11
Töltési idő 0-100%
1 óra (fali töltőbox, 32A)
3 óra (230V aljzat, 16A)
6 óra (230V aljzat, 8A)
1 óra (fali töltőbox, 32A)
3 óra (230V aljzat, 16A)
6 óra (230V aljzat, 8A)
Üzemanyagcella technológia
protoncsere-membrán
protoncsere-membrán
Max. teljesítmény (kW)
45
45
H2-tartály kapacitása (kg)
4,4
4,4
H2-tartály nyomása (bar)
700
700
Végsebesség (km/óra)
130
130
0-100 km/óra gyorsulás (mp)
15
15
Hatótávolság, kombinált (km)
>400
>400


Teljes hosszúság (mm)
4959 5,306
5306
Teljes szélesség (mm) kilincsekig/behajtott tükrökkel/kihajtott tükrökkel
1920 / 2010 / 2204
1920 / 2010 / 2204
Teljes magasság (normál terhelés) (mm)
1965
1975
Tengelytáv (mm)
3275
3275
Túlnyúlás elöl/hátul (mm)
881/803
881/1153
Nyomtáv elöl/hátul
1627/1600
1627/1600
Raktér max. padlóhossz (mm)
2512
2862
Max. szélesség kerékdobok között (mm)
1258
1258
Raktér max. szélesség (mm)
1628
1628
Raktér max. magasság (mm)
1397
1397
Hasznos raktér-kapacitás (m3)
5,3
6,1
Euro-raklapok száma
3
3


Megengedett legnagyobb össztömeg (kg)
3100
3100
Min. menetkész tömeg (kg)
1952
1975
Hasznos terhelhetőség (kg)
1100
1000
Fékezett utánfutó max. megengedett legnagyobb tömege (kg)
1000
1000
Fordulókör, padkák között (m)
12,4
12,4
Fordulókör, falak között (m)
12,9
12,9

 


  •  
 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER