Autósfórum

...because open source matters

 
  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése
2011. április 06. szerda, 20:40

 

Szabó Szilvia (Sylva) mesél a veterán korú utánfutós Trabant P/60 felépítéséról.

 

 

utanfutos trabant P 60

Miért is Trabant P/60?
A történet még a XX. század végén kezdődött, amikor az akkori párom egyszercsak egy Trabant 601-essel állított haza. Bár toleráltam az új hobbiját, kitörő örömöt nem okozott. Aztán szép lassan átfordult szeretetté, ami a mai napig is tart. Egykor, valamelyik városi kocsikázás közben pillantottunk meg egy kicsi, édes, gömbölyű valamit előttünk haladni, majd kilométerek utáni üldözés után végre megállt, és kiderült, hogy a Trabant 601-es elődje.. nos, ekkor kezdődött a szerelem.
Beszereztünk egy ilyen szépséget, de később, családi okok miatt el kellett adni. (Ez a példány időközben az egyik barátomhoz került, aki gyönyörűen restaurálta.) Amikor elvitték, úgy gondoltam, hogy többet nem lesz, és nem is akarok ilyen autót.

Trabant P 60Aztán eltelt 1-2 év, és rájöttem, hogy nem jó ez így, csak hiányzik az a kis füstölgő csoda. Így hát elindult a keresés, egy olyan példány után, ami használható, és forgalomban van, és nem kell egyből apró csavarjaira szedni. Felleltem egy jónak mondható, 1963-ban gyártott autót Hévízen. Egy nyugdíjas házaspár tulajdonában volt, a hölgy használta, kizárólag télen, amikor dolgozni járt. Nagyon nehezen váltak meg tőle, szívükhöz nőtt az autó. Órákig mesélték, hogy hol jártak vele, és előjött a sok emlék is.



Megvettem, hazahoztam.. Átpolíroztuk, megjavítottuk a motorját, kapott új gumikat, és már szaladhatott is. Aztán egy év múlva eltört az első váznyúlvány, és a szétszedéskor kiderült, hogy az egész alváz foltokból áll, és egy nagy rozsdakupac. Így ha már úgyis bontani, és javítani kell, gondoltam egy nagyot, csináljunk belőle „új autót”! Az egész autót csavarjaira szedtük szét a tető kivételével, az összes duroplast elem is lekerült róla, és csak a csupasz váz maradt meg. A padlólemezt 90%-ban cserélni kellett, és mivel nem ugyanaz, mint a későbbi modellekben, így le kellett gyártani az új alvázat. A hiányzó alkatrészek nagy részét börzéken, hirdetések, és cserekereskedelem útján sikerült beszerezni, de voltak olyan alkatrészek is, melyeket külföldről kellett megvásárolni.

trabant rozsdakupactrabant vaz














Az eredeti, extraként számító napellenzőt, és a motorháztetőn lévő „mosolyjelet” hosszú évek kutatómunkája után sikerült megvásárolni. A homlokfalon lévő kis díszrácsokat egy kedves, németországi Trabis baráttól kaptam ajándékba. A felújítás során rájöttünk, hogy lehetetlenség az összes alkatrészt beszerezni, így szükségünk van egy donorautóra is. Sikeresen találtam olyan autót, ami már menthetetlen volt, de alkatrészbányának bizonyult.
Az autó összes alkatrészét magam homokszóróztam le, majd alapozás után lefényezték. A lakatos, fényező, és kárpitosmunkán kívül saját és barátok kezei által épült ujjá a kisautó. Mindenki segített, aki értett valamihez, legyen az összeszerelés, kábelezés, motor, stb..

veteran trabant felujitott futomutrabi uj alvaz












trabant utanfuto felujitas elottAmikor már összeállt az autó, jött a nagy kérdés: mi legyen a donor autóval, ill. a megmaradt részivel, mert kidobni nem volt szívem. Az egyik börze alkalmával találtam egy korabeli, német képeslapot, amin egy utánfutós Trabi volt, és rögtön megszületett az ötlet, csináljunk ilyet! Akkor még nem is gondoltam, hogy mekkora fába vágtam a fejszém. Mindenképp olyat szerettem volna, ami mindenben megegyezik az autóval, a formájától a kerekekig. Az utifuti tervei és kivitelezése nem volt túl bonyolult feladat. Viszont a papírok be és megszerzésébe megizzadtam, mert a magyarországi forgalomba helyezés szabályai nem egyszerű feladatnak bizonyultak. Sokszor ott tartottam, hogy ez az utánfutó nem fogja róni az utakat. De sok utánajárás után végre sikerült, így összeállt a komplett felépítmény.

Célom nem egy veterán minősítésű autó építése volt, hanem, hogy az akkori, gyári jellegét megőrizze, és inkább az élhető veteránjármű kategóriába tartozzon. Ezért a 6V rendszer helyett 12V rendszer lett beépítve, 1 körös fék helyett 2 körös féket raktunk bele, és a gumik is vastagabbak az előírtnál. Ezeket az átalakításokat bármikor vissza lehet állítani az eredeti állapotra. Bár ez sok mindenkinek nem tetszik, én így biztonságban érzem magam.

Az első találkozók egyike után hazafelé tartva, Veszprém előtt az akkumulátor vezetéke ráesett a kipufogódobra a motortérben, így az kigyulladt. Nem kis riadalmat keltve gurultunk be a közelben lévő benzinkútra, majd a füstpamacsokat eregető motortér tető ajtót kinyitva, egy Bogaras barátom segítségével eloltottuk a tüzet.  Mivel az akksi is tönkrement, egy új vásárlása után már „száguldoztunk” is hazafelé. Ekkor kapta a kiskocsi a találó, Kissárkány nevet. Azóta szériatartozék a tűzoltó palack is.

Azóta több találkozón, rendezvényen, kiállításon, és veterános tájékozódási versenyen vettünk részt vele, és bátran kijelenthetem, hogy mindenkinek mosolyt csal az arcára.

felujitott utanfutos trabant p 60

Típus: Trabant P/60
(Magyarországon az egyetlen példány hölgy tulajdonosnál :)

Évjárat: 1963

Motor: Kétütemű, soros kéthengeres, léghűtéses, menetirányra keresztben elhelyezett benzinmotor. Összlökettérfogat 594cm3. Teljesítménye 23 Le. Keverékolajozás, a keverési arány 33:1. Akkumulátoros gyújtás, 6 voltos elektromos rendszer.

Erőátvitel: Négyfokozatú, szinkronizált váltó, állandó szabadonfutó a negyedik fokozatnál. Száraz, egytárcsás kuplungszerkezet. Elsőkerékhajtás kúpkerekes kiegyenlítőművel, csuklós tengelyekkel.

Felépítmény: Önhordó, bordázott acéllemez váz, duroplast külső burkolat. Független kerékfelfüggesztés elől, alul kitámasztókarokkal, felül keresztirányú laprugóval. Hátul független kerékfelfüggesztés trapézkarokkal és keresztirányú laprugóval. Elöl és hátul kettős hatású teleszkópos lengéscsillapítás. Fogasléces kormányszerkezet. Hidraulikus fékrendszer, négy dobfékkel, a hátsó kerekekre ható mechanikus kézifék. A fordulókör átmérője 10 méter. A gumiabroncs mérete 5,20-13.

Méretek-tömegek: Hosszúság 3361 mm, szélesség 1493 mm, magasság 1465 mm, tengelytáv 2020 mm. Saját tömeg 620 kg, teherbírás 330 kg.

Menetteljesítmények: Maximális sebesség 100 km/h, utazósebesség 90 km/h. Üzemanyagtartály a gépháztető alatt, befogadóképessége 24 liter, ebből 4 liter a tartalék. Átlagos tüzelőanyag-fogyasztás 6,8l/100km.

Utánfutó: Egy kidobásra ítélt évjárat- és típusazonos autóból, saját elképzelések után készített, egyedi építésű utánfutó. Magyarországon jelenleg az egyetlen példány. Az utánfutó homlokfala egy méretre szabott,
Trabant 601 típusú autó padlólemezéből készült.

Felújítás- átépítés: Az autó felújításánál csak a legszükségesebb munkákat végezte szakember (lakatosmunka, fényezés, kárpitozás). Az autó felújítás előtti szétbontását és összerakását saját kezűleg, barátok segítségével oldottam meg.

Egy kicsi, gyenge, füstpamacsokat köpködő, néha büdös kisautó vagyok, de mindig mosolyt csalok az arcokra. Idén 48 éves vagyok, kérlek, legyél toleráns, ha ilyen korú autókkal találkozol az utakon :)

Időközben sikerült szerezni egy 1960-as évjáratú, Trabant P/50 típusú, panoráma-rendszámos, kombi gépsárkányt is, ami jelenleg még restaurálásra vár. Ő lesz a következő projekt.

Trabant P 50 motorterkombi trabant P 50








Fotók: Szabó Szilvia


  •  
 

Hozzászólások

ladás srác
+1
 
 
Gratula!! Nagyon szép lett! Egy kérdés a futót ,hogyan tudtad lepapirozni?Én egy lada 2102 kombiból szeretnék futót csinálni hogyan lehet forgalomba helyezni egy ilyen futót?
ratro
0
 
 
Gratulálok!
Szabó Szilvia
0
 
 
Köszönöm szépen Tamás bácsi !!
Fehér Tamás
0
 
 
Szilvikém !
Ez egy igazi remek mű, nekem is volt, s a mai napig emlegetjük a Mamával, mi mindent tudnak ezek a kis nyűhetetlen autók. Gratulálok és további sok sikert a következő szerzeményhez.
Sylvacska
0
 
 
Köszönöm :)
Jocopapa23
+3
 
 
Helló füstös fenekü Tulaj!
Gratulálok az autódhoz, igazán szépen rendbe hozott darab.
Az évek folyamán nekem 8 db. klf. Trabim volt . Igazi szoc remekmű.
Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

Autóspanasz.hu
Loading
e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER