2013. március 30. szombat, 14:08

 

Két dolgot sikerült ismételten megállapítani. Az egyik az autóknak lelke van, a másik a környezettudatos autókban megváltozik az ember lelkiállapota.

Képgaléria
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Toyota Prius Plug-in Hybrid
A képre kattintva galéria nyílik több képpel!



Toyota Prius Plug-in Hybrid teszt
Prius Plug-in Hybrid ára, műszaki adatai és felszereltsége
Toyota Prius éjszakai fényei

Tulajdonképpen mindegy ki mit ért az alatt, hogy az autóknak lelke van, azaz az ember tervezése folytán alakult ki vagy egyesek egyedi tulajdonságokkal személyesítik meg a vasat, a lényeg ugyanaz. Az autó viselkedik menettulajdonságaiban, menetdinamikájában. Ebből valamennyire következik az is, ahogy a vezetője lelkiállapota alakul és viszonyul. Hogy kit mennyire hat ez át attól függ mennyire tud odafigyelni arra, amit mond neki az autója.
Itt most nem státuszszimbólum és/vagy agresszivitás-levezetőre gondolok.
Egy sportautóban is lehet – bár sokszor nagy a kísértés átlépni –, betartani a közlekedési szabályokat, úgy, hogy a sofőr mégis sportos menetdinamikával vezeti kocsiját.

Nos a környezettudatos városi autókban – volt szerencsém elektromos Porschet vezetni, ezért emelem ki a városi- vagy családi-autó jelleget – az embert megszállja valamiféle békés lelkiállapot. Ugyanis, ha szeretne takarékosan vezetni, spórolni kell a rendelkezésre álló elektromos árammal, akkumulátor töltöttségi szintjével. S, hogy erre az elhatározásra jusson az ember segítik az autók. Városi forgalomban különben is értelmetlen száguldozni, és motorfékkel és jó ütemben leadott fékezéssel energiát nyerhet a kocsink (itt jegyezzük meg elektromos üzemmódban a B állás helyettesíti a motorféket), amellyel nem csak kevesebb üzemanyagot fog fogyasztani, hanem kevesebb károsanyagot is juttat a levegőbe, s ez jó érzést az embernek. Ez a vezetési stílus nem feltétlen jelent töttyögést, inkább egy nyugodt folyóhoz hasonlítanám, amely az elébe kerülő köveket sem átugorja, hanem békésen megkerüli.


toyota-prius-plug-in-hybrid


Az elektromos és plug-in hybrid autók – amíg nem érzi a vezető a helyes menet-és fékezési dinamikát – folyamatosan kijelzik mikor halad a sofőr takarékos üzemmódban, illetve mikor nyer vissza energiát az autó, melyet újra felhasználhat. Persze az autók a megtanított sofőrnek is továbbra is kijelzik az energiafolyamatokat, minden esetre, ez is támogatja az embert, abban hogy optimálisan használja ezeket a kocsikat.
A Prius Plug-in Hybridet benzin vonatkozásban 1,8 literes Atkinson motor hajtja, amely csöndesen jár, azonban, ha keményen a gázra lépünk erősen felpörög és a hangja is igen erős, lesz és ezt a vezetője nem szereti hallani. Egyébként a 1438 kg-os össztömegű autó 11,4 másodperc alatt gyorsul fel 0-100 km/h-ás sebességre, amely nem mondható rossznak. Sőt a nyugodt városi vezetésnél is lendületesnek mondható.

Az autót az elektromos motor indítja, ezért tartalékol magának kb. 5 km-re elegendő áramot. Feltölteni valóban 1,5 óra alatt lehet hálózati áramról. 2-3 C fokos kinti hőmérsékletnél teljes töltés után 15,6 megtehető km-t írt ki elektromos módban a kijelző, de valóságban 10 km-t engedett, mivel a többit már magának tartalékolta indításhoz. Érdekes lenne megnézni, hogy nyáron 25 C fok körüli hőmérsékletnél hogyan alakulnak a teljes töltés utáni elektromos üzemmódban való megtehető km-k. Azaz az autó mit vesz figyelembe, külső hőmérsékletet,  előző üzemidőben fogyasztott áramot stb.., vagyis melegebb időben engedi-e a gyár által megadott 25 lehetséges elektromosan megtehető km-t.

Plug-in hibrideknél az átlagfogyasztás megadása sem pofonegyszerű, hiszen, ha csak jelen esetben iskolába mentünk a gyerekkel, bevásároltunk és a munkahelyünk közel van, akár 0 is lehet a fogyasztás, ha hazamegyünk és újra töltjük, s tesszük ezt 10 napon át.

Hibrid üzemmódban tovább variálhatja az átlagfogyasztás értékét, hogy használjuk-e az ECO beállítást. Itt meg is jegyezném, míg sportos autókban inkább hanyagoltam ezt a lehetőséget, mert annyira visszavette a teljesítményt a Prius Plug-in Hibridnél ez nem különösebben észrevehető és zavaró, javaslom a használatát. Tehát összegezve hibrid üzemmódban városban 4,9-5,1 liter/100 km az átlagfogyasztás, mely autóúton ECO módban 3,9 literre is csökkenhet.
Érdekességképp kiszámoltam, ha évi 10.000 km-t teszünk meg elektromos üzemmódban városi használat során, akkor egy 8 liter/100 km fogyasztási autóval számolva, 425,-Ft-os benzinár-értéken évi 340.000,-Ft-ot spórolunk, 3 év alatt 1.020.000,-Ft-ot.
(Ebben a témakörben érdekes lesz figyelni a BMW-vel kötött megegyezés utáni fejlesztéseket! Míg a BMW a nagy teljesítményű, de igen jó fogyasztású dízel motorjait osztja meg a Toyotával, cserében részesül a Toyota hibrid technológiájában.)

Hogy miért érdekes mindez? Bár a Prius Plug-in hibrid nem olcsó. Alapáron 11.820.000,-Ft. Azonban valószínű a Prius rajongók szívesen cserélik le majd rá a hibrid Priusukat, másrészt a Toyota nem csak saját finanszírozásban ad részletfizetést az ügyfeleinek, de előre megadott fix áron vissza is vásárolja a használt kocsikat. Tehát magánszemély hitele közel 8 milliós önrész kifizetése után 3 évre 53.040,-Ft/hó. Három év után 4,728.000,-Ft-ért vásárolja vissza a Toyota a használt autót, ha a tulajdonosa úgy kívánja. A Toyota Prius hibrid alapára: 7.990.000,-Ft, melyből eddig a 2009-es bevezetése óta 2,6 milliót adtak el világszinten.


toyota-prius-plug-in-hibrid-muszerfal


Azonban most üljünk vissza a gépjárműbe
Az autó méreteit az ék alak miatt először szokni kell, mert nem látjuk az orrát, azonban ez elég hamar érezhető. Tolatáskor már a SOL azaz alap felszereltségnél is kapunk tolatókamerát, ami nem jön rosszul a hátsó osztott üvegezés miatt, mely eléggé lerontja a hátralátást.

toyota-prius-plug-in-hybrid-utaster


A magasságban és deréktámaszban is állítható vezetőülés kényelmes, s fontosnak tartom megjegyezni az ülésfűtés alapfelszereltségtől adott. A kijelzők jól látszanak a vezetőülésből, akkor is, ha nem lenne a szélvédőre kivetített információ funkció, de a Plug-in hybrid Prius megkapta azt is SOL felszereltségtől. Ez azért fontos információ, mert bár a kijelzők középre helyezettek, ültem olyan autóban, ahol a kormány teljesen eltakarta azt, azaz csak sejteni lehetett mennyivel haladunk, azonban, ha felemeltem az ülést, a könyöklő volt nagyon alul, az ember várta mikor szállhat ki, már egy 100 km-es út után is…
Apropó könyöklő. Az első pohártartó középen elérhetőségi szempontból rendben van, nem zavar, a mögötte lévőt inkább tárolónak javasolnám, mert az a könyök mellett-alatt elhelyezett.

toyota-prius-tarolok


A Priusban a nagy üvegfelületek növelik a térérzetet, mely helyigényben amúgy is bőséges. Az 5 ülőhelyes autóban 4 teljes értékű kényelmes üléshely fogad, középen meg úgyis a gyerekek szeretnek ülni.
A csomagtér térfogata 443 l, döntött hátsó ülésekkel 1118 l. A futóművet puhábbra hangolnám, de ez már ízlés kérdése.

A távolságkövető tempomat korrekt. Azonban térjünk rá az automata beparkoló rendszerre. Nagyszerű érzés amikor az autó magától kiszámítja és beparkol a parkolóhelyre. Nos a Prius Plug-in Hybrid második felszereltségében (Premium) megjelenik ez a lehetőség. Párhuzamos és 90 fokos szögben való beparkolás is. Egy probléma van vele a többi közlekedő. Először is azon a nyomvonalon kell haladni, amely számára lehetőséget enged, azaz hátrafele 90 fokos szögben beállni egy nagyáruház parkolójában körülbelül középen kell haladni. Ezt nem szereti a többi autóval érkező vásárló, ráadásul a műveletet lassan kell végrehajtani, s index ide vagy oda, már be is állt valaki a kiszemelt helyünkre. Tehát az autó tudja, csak a magyar közlekedés gyorsabb és türelmetlenebb nála.
A magyar nyelvű navigációs rendszer korrekt és könnyen használható.

toyota-automata-beparkolo-rendszer


toyota-prius-hatso-ulesek


Biztonságot tekintve a Priusban alapból 7 légzsák véd minket.
A Priust 2009-ben törte össze az EuroNCAP 5 csillagos teszteredménnyel
88%.-os felnőttvédelem, 82%-os gyerekvédelem, 68 %-,.os gyalogos védelem és 86 %-.os autó védelmi rendszerrel




Összegezve a tiszta autózás élménye vegyesebb egy Plug-in Hybridben, mint egy tisztán elektromos autóban, azonban, nem is kell a még megtehető kilométereket számolgatni, a Toyota Prius világszintű értékesítése pedig magáért beszél.

toyota-prius-plug-in-hibrid


Toyota Prius Plug-in Hybrid teszt
Prius Plug-in Hybrid ára, műszaki adatai és felszereltsége
Toyota Prius éjszakai fényei



 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER