2013. október 21. hétfő, 13:39

 

A Peugeot 308 2007-ben jelent meg a 307 utódaként. 2011-ben ráncfelvarrás történt, s a Genfi Autószalonon debütált. A második generációs 308 az idei Frankfurti Autószalonon került a nagyközönség elé. A hazai bemutatójával egyidőben az értékesítése is elkezdődött.

 

uj-peugeot-308

A hazai bemutató, illetve prezentáció előtt is volt lehetőség már vezetni az autókat. Ennek utóbb igen örültem, mert így a szóbeli ismertetés előtt képet kaphattunk az új 308-ról, azaz tapasztalatunk lett az autó olyan tulajdonságairól is melyeket a gyártó az előnyei között emelt ki.


peugeot-308-2011peugeot-308-2013














Meglátván királykék (Kék Encre megjelölésű) elegáns éleket viselő ruhájában, LED ’gyöngy’soros szemöldökével, és oroszlánkarmokat idéző hátsó fényeivel, már jó benyomást tett, mivel egy szép autóból szállt ki egyik kollégánk. Na, milyen? „Lesz bajuk a német gyártóknak” – volt a válasz. Olyan jó? „Nagyon jó”. No, akkor add is ide gyorsan a lapját, megyünk bejelentkezünk rá.




peugeot-308-uj


Az 1,6 literes 84 kW/115 lóerős e-HDi dízelmotorral start-stop rendszerrel szerelt Allure (legmagasabb felszereltségű) bőrkárpitozott krómdíszítéses autó belterében az ember letisztult formatervű, elegáns környezetbe kerül. Az ülések már első látásra is nagy kényelmet ígértek, s beleülve azt tapasztalja az ember, amit elvárt. Nem volt ez másképp a másik autóban sem, ahol „csak” szövetkárpitozott volt az ülés.

peugeot-308-ulesek


A vezetőülésben elhelyezkedve az ember örömmel állapította meg, hogy a középkonzolon lévő érintőképernyős kijelző a vezető felé fordul, és napfénytetőnél is jól láthatóak az információk, egyáltalán nem csillan be vagy nem homályosodik el. Az érintőképernyővel szerelt változatokban egy nagy gombot - rádióbekapcsoló, CD-kidobó –kivéve mindent funkciót vagy a kormányról vagy pedig a kijelzőről lehet vezérelni. Kezelése pofonegyszerű. 7 nagy kategóriára osztva: légkondicionáló, vezetéstámogató eszközök, multimédia eszközök, navigáció, telefon, Peugeot Connect Apps, járműbeállítások. A már megnyitott menüpontok kis fülekben a képernyőn maradnak, azaz gyorsan vissza lehet térni, ha időközben más menükbe is beléptünk. Ötletes megoldás, logikus, jó képernyőkezelés, szép dizájn; 10 pont.
Apropó CD. A CD-lejátszó szerencsére kikerült a kesztyűtartóból. Evvel a megoldással a 208-asban és a 2008-asban találkozhattunk. Itt a kijelző alatt helyezkedik el pár kezelőgomb társaságában, pl. a vészindex kapcsolóval egyetemben, amely ebben a környezetben kicsit nem kézre eső helyre került, azonban ebbe a dizájnba építve én sem tudnék jobb helyet javasolni.

peugeot-308-muszerfal




A 208-asban megismert kis méretű kormányt viszont megörökölte a 308, s ez már előrevetíti a vezetési móka, -élmény ígéretét. A kormány fölé emelték a kilométeróra és fordulatszámmérő kijelzőit, melyek díszes krómkeretben foglalnak helyet. A fordulatszámmérő visszafelé jár. Biztosan meg lehet szokni, elsőre furcsa volt.

peugeot-308-kijelzok


A váltó előtt USB és AUX csatlakozóhelyeket találunk kis rekesszel. (Magam nagy barátja vagyok a váltó előtti kis rakodóhelyeknek.) A váltó mögött a motorindító gomb (ne a kormány mellett kaparásszuk a műszerfalat…) és az elektromos kézifék behúzója. Elektromos kéziféket legfelső szinten szériatartozékként kapunk, középső felszereltségben 1,6 THP 156 lóerős motorhoz jár.

Hátsó két szélső üléshely is kényelmes, 180 centinél magasabb emberek azonban inkább elől foglaljanak helyet, mert a fejük már elérheti a tetőt. Sötétített üvegek esetében sincs komoran sötét hátul.

peugeot-308-utaster


A 308 csomagtere 470 literes beleszámítva a szőnyeg alatti 35 literes tárolóhelyet. (VDA szabvány szerint 420 dm3.)

csomagter


Az autóval elindulva azonnal érezni a méreteit, akár tolatva is. A előbb említett dízel változat 11,9 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ára. Legnagyobb teljesítménye (kW/LE/fordulatszám) 85/115/4000, legnagyobb nyomaték (Nm/fordulatszám) 270/1750.
A másik, amelyiket kipróbáltunk a 155 lóerős benzinmotor, 9,3 másodperc alatt gyorsul 100 km/h-ára. Legnagyobb teljesítménye (kW/LE/fordulatszám) 115/155/6000, legnagyobb nyomaték Nm/fordulatszám 240/1400. Menetdinamikájuk teljesen kielégítő, a benzines változatot próbáltuk kisebb szerpentinen. Jó az úttartása, nem sodródik, jól tapad az autó az úthoz a kanyarokban is. Végére hagyva a Peugeot nagy adu-ászát a kis kormányt, amellyel igazi móka lesz a vezetés. A szervója sebességfüggő, a beállítása nagyon jól eltalált, azaz nagyobb sebességnél sem keményedik fel zavaróan. Vészfékezéskor tartja az irányt, a fékek jók, a vészindexet automatikusan kiteszi. A fent említett dízel esetében 3,5 liter/100 km vegyes fogyasztásra a gyári adat, míg az általunk próbált benzinesnek 5,8 liter/100 km. Nálunk az utóbbi 7,9 literről 8 literre kúszott. Ne feledjük ez nem valós adat, a számítógép számításának eredménye különféle autós újságírók 15-20 perces extrém nyúzásának kitéve. Amiért mégis érdemes megemlíteni az 1 tizednyi rongálását a fogyasztási adatnak, ugyanis kétszer is kipróbáltuk az első 3 fokozatban a teljes kihúzatást (tovább már nem lehetett, hisz elértük a közúton megengedett legnagyobb sebességet), az autó csodálatos hanggal honorálta a teszt ezen részét, nemhogy berzenkedett volna, s a letiltást így sem értük el. A hangra jellemző megállapítás – elnézést a Citroentől, de hát PSA, csak valahol közös a ház – (társlap írójától): „te, mint amikor Loeb nekiindul a gyorsnak”. A gyorsulás persze nem ülésbe préselő, de evvel a hanggal, kis kormánnyal, futóművel igen örömteli vezetési élményt nyújt az autó. S bár a gyártó kiemelte a zajcsillapítást, itt sem ordító hangra kell gondolni, hanem csak a dallamra. Ez bizony nagyon dicsérőnek hangzik, s az is. Minden tekintetben nagyon jó autó lett az új 308.




Tehát, miért is lesz gondjuk a német gyártóknak?


A Peugeot 308 ára
1,2 literes VTI 82 lóerős 60 kW-os benzinmotorral szerelt indulóár, listaár 4.620.000,-Ft. Bevezető ár: 4.290.000,-Ft

1,6 literes HDi 92 lóerős 68 kW-os dízelmotor induló ára, listaár: 5.280.000,-Ft. Bevezető ár: 4.980.000,-Ft

Peugeot 308 árlista letöltés

Volkswagen Golf ára

1,2 literes TSI 85 lóerős 63 kW-os benzinmotorral szerelt indulóár, listaára 5.311.370,-Ft.
1,6 literes TDI 90 lóerős 66 kW-os dízelmotorral szerelt indulóár, listaára 5.987.960,-Ft.
(Mindkét verzió több, mint 1 millió forinttal drágább a 308 bevezető árától.)

Opel Astra ára

1,4 literes 87 lóerős 64 kW-os benzinmotorral szerelt indulóár, listaára 4.690.000,-Ft.
1,3 literes 95 lóerős 70 kW-os dízelmotorral szerelt indulóár, listaára 5.780.000,-Ft.
Az Opel Astra esetében a benzines verzió „csak” 400 ezer forinttal kerül többe, a dízel esetében a különbség már 800.000,-Ft-ba’ fáj.

A német márkák ezen árak mellett valószínű csak a régóta márkahű vásárlóikat tudják megtartani, s azoknak sem ártana kedvezményeket ajánlani, a Peugeot most kijött valóban szép, jó vezetési élményt és kényelmi funkciókat kínáló autójával szemben.

Motorok és váltók

Az új 308 jelenleg kétféle benzinmotorral 1,2 VTi 82LE, 1,6 THP 125 LE és 156 LE változatban és kétféle dízel motorral 1,6 HDI 92 LE, 1,6 e-HDi 115 LE rendelhető.
2014 tavasszal megjelenik a motorkínálatban az új háromhengeres turbó benzines változat 1,2 e-THP és az úgynevezett BlueHDi dízel verzió, melynek CO2 kibocsájtására 82 g/km, fogyasztására pedig 3,1 liter/ 100 km-t ad meg a gyártó. Jelenleg kéziváltóval rendelhetőek a 308-asok, jövőre megjelenik az új generációs 6 fokozatú automata váltó.

Peugeot 308 műszaki adatok letöltés


peugeot-1-6-e-hdi-dizel-motor


Nézzük meg a Peugeot 308 felszereltségeit
A felszereltségi szintek körülbelül 400 ezer forinttal ugranak csak.
A csak megjelölés nem azt jelenti, nem vagyunk tisztában az átlag magyar emberek anyai helyzetével, hanem azt, hogy 400 ezer forintba mi minden fér bele Peugeot-éknál.

Alapfelszereltség

Biztonság tekintetében minden (a teljesség igénye nélkül), kivéve a 80.000,-Ft-ért rendelhető ködfényszórókat. Tehát: blokkolásgátló, elektronikus fékelosztó, vészfékrásegítés, automatikusan bekapcsolódó vészvillogók vészfékezéskor. ESP és kipörgésgátló, vezető és utasoldali légzsákok oldallégzsákokkal + függönylégzsákok.
Kényelem szempontjából: központi zár távirányítóval, elektromos szekvenciális ablakemelők elöl. Manuális klíma, hűthető kesztyűtartóval. Sebességfüggő szervokormány, tempomat és sebességhatároló. Négy irányban állítható kormány. RD45 rádió-CD, 6 hngszóró, MP3 csatlakozó, fehér LCD kijező. A Bluetooth kihangosításért 60-, az első ülésfűtésekért 80 ezer forintot kell fizetni pluszban. Kapunk még LED nappali menetfényt a lökhárítón (nem tévesztendő össze a lámpába integrálttal.

Active, középső felszereltségi szinten a fentieken túl, bár az ülésfűtésért még mindig fizetnünk kell, megjelenik az automata kétzónás klímaberendezés, emelkedőn való elindulást segítő rendszer, s a holttérfigyelő rendszer a tükrökbe épített visszajelzővel. Itt, mint az első szinten is 75 ezer forintért kérhetünk. Itt belép az érintőképernyős rádió 6 hangszóróval, USB és jack csatlakozó, Bluetooth kihangosító, mindezek a kormányról is vezérelhetőek. A CD lejátszóért kell még 35 ezer forintot, a navigációért 110 ezer forintot kell kiadnunk pluszban.

A gyönyörű LED szemekért az Allure felszereltségbe kell beszállnunk, azonban itt már szériatartozék. A parkolóradarokért tolatókamerával és navigációval itt is kell még felárat fizetnünk 260 ezer forintot. Azonban ami viszont figyelmet érdemel ebben a kategóriában; a legfelső felszereltségi szinthez lehet rendelni a Driver Assistance csomagot, mely magában foglalja a távolságtartó tempomatot, ütközésveszélyre figyelmeztető jelzést, 2014-től pedig az automata vészfékező rendszert is. Az ára 120.000,-Ft.



Amit a gyártó fontosnak tartott elmondani
Mindezen saját tapasztalatok után nézzük meg mely tulajdonságait emelte ki a gyártó a bemutatókor, melyet fontosnak tartottak közvetíteni a vásárlóik felé.




A Peugeot 308 az új moduláris EMP2 (Efficient Modular Platform 2) padlólemezre épült. 140 kg súlyt takarítottak meg az építése során. Az 1,2 literes benzinmotorral szerelt változat saját tömege 1075 kg.
Aerodinamikai érték Cx érték 0,28, Scx érték 0,62 m2.
Az elődhöz képest 2 cm-rel lett alacsonyabb az autó, ennyivel került lejjebb a súlypontja is. Az új platform új, könnyebb futóművel (Mac Pherson első és csatolt lengőkaros hátsó futómű) párosult.
Michelin együttműködés keretein belül speciálisan kifejlesztett extra alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsoknál a CO2 emisszió 3g-mal csökkenthetőek km-enként.

Mit jelent a Peugeot i-Cockpit?
A vezetőhelyet és környezetét, amely 4 elemből áll: kisméretű kormány, magasra helyezett kijelző, magas középkonzol és a 9,7 colos érintőképernyős monitor.

BlueHDi technológia technológia egyesíti az oxidációs katalizátort, az SCR-t (Selective Catalytic Reduction) és a részecskeszűrőt (FAP). A részecskeszűrő fölé helyezett SCR beépítésével 90 %-ban csökkenthető a nitrogén-oxid, és 99,9 %-ban a szennyező részecskék emissziója, kevesebb a CO2 is és a fogyasztás akár 4 %-kal az Euro 5 dízelmotorokhoz képest – állítja a gyártó.

A Driver Assistance csomag 3 funkciót foglal magában:
Aktív sebességrögzítő, ütközésre figyelmeztető jelzés és 2014-től automatikus vészfék az ütközés elkerülése vagy enyhítése érdekében (20 km/h-tól aktív).
A 308 kínálatában megtalálható a holttérfigyelő rendszer, a tolatókamera, elektromos kézifék, kulcs nélküli ajtónyitás és indítás. 2014 tavaszától az automatikus beparkoló rendszer.

Coyote a Peugeot Connect Apps új alkalmazása, a vezetőt értesíti az esetlegesen veszélyt jelentő területekről, aktuális eseményekről.





2014-től érkezik

- 3 hengeres turbóbenzin 1,2 literes e-THP motor 110 és 130 lóerővel
- BlueHDi 1,6 literes 120 lóerős és 150 lóerős dízelmotor, az utóbbi új generációs 6 fokozatú automata váltóval is
- Automatikus beparkoló rendszer
- Automatikus vészfék az ütközés elkerülése vagy enyhítése érdekében
- Alkalmazás, melynek segítségével a vezető okostelefonján keresztül információkat szerezhet meg az autójáról.
- Az összes rendelhető változat teljesíti az Euro 6-os normát





Az EuroNcap 2009-ben törte össze a 308-at 5 csillagos minősítéssel, melyből utasvédelem 82 %-ot, gyerekutas védelem 81 %-ot, gyalogosvédelem 53 %-ot kapott. Az autó védelmi felszereltségét 83%-osra értékelték.




  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER