2013. május 08. szerda, 16:14

 

A Scania mérnökei a vállalat Kutatási és Fejlesztési osztályán egy elsötétített szobában dolgoznak a jövő járművezetői környezetén. Az ergonómiai kutatók Södertäljeban egy korszerű szimulátor segítségével próbálják megérteni és fejleszteni a tehergépkocsi-vezetők munkahelyét.


A táj elsüvít a jármű mellett, de minden túl tökéletes és szép. A fülkében az ülés és a kormány a helyükön vannak, de minden egyéb távol áll a megszokottól: például nincs szélvédő vagy ajtók és az embernek az a benyomása, hogy túl nagy a tér. Ennek ellenére, amikor Anna Selmarker, a Scania Járműergonómiai részlegének vezetője rálép a fékpedálra, a szobában mindenki előredől. Az élmény sokkal valósághűbb, mint az gondolható lett volna.

scania-szimulator

„A szimulátort az ergonómiai csoport használja annak érdekében, hogy jobb környezetet teremtsünk a járművezetőknek.” – ad magyarázatot Selmarker. „A hangsúly elsősorban a szellemi környezeten van, de kisebb mértékben kiterjed a fizikai környezetre is.”

Valósághű tesztelés

A Scania K+F osztálya a vállalat technikai központjában található. A szimulátor egy sötét szobában van elhelyezve és a tesztpilótáknak a kamionvezetéshez hasonló valósághű élményt nyújt, főleg vizuális szempontból. Minden tevékenység egy, a sofőrt körbeölelő nagy képernyőn követhető. Habár sem a kormányon, sem az ülésen keresztül nem kap a vezető visszajelzést, mint egy normál tehergépkocsiban, de a látvány még így is nagyon meggyőző. Selmarker szerint a tesztpilóták nagy része ténylegesen úgy viselkedik, mint normál vezetési körülmények között: amikor megkérik őket, hogy álljanak meg, olyankor ugyanúgy használják az irányjelzőt, lassítanak és az útpadka felé kormányozzák a járművet.

„Lényegében bármilyen környezetet vagy helyzetet elő tudunk állítani, kivéve a mozgást és az útviszonyokat.” – magyarázta el Selmarker. „Minden olyan helyzetet megvizsgálunk, amivel a járművezetőknek a fülkében foglalkozniuk kell. Így például megnézzük, hogy mennyi időre kell elvenniük tekintetüket az útról, ha a hőmérsékletszabályozó gombjait állítják. Vagy hogyan reagálnak a különféle berendezések visszajelzésére, figyelmeztetésére, illetve ezek hogyan befolyásolják őket a vezetésben.”

teherautofulke-szimulator


A legjobb megoldások
Selmarker, valamint kollégái, Robert Friberg és Matteo Manelli összehasonlító teszteket is elvégeznek. Megvizsgálják, hogy milyen jelek és vizuális ingerek zavaróak, a figyelem vonzása szempontjából melyek bizonyulnak pozitívnak. Például a kijelzőn fehér vagy zöld színű felirat jelenjen meg? A figyelmeztető hangok élesek vagy tompák legyenek inkább? A tesztpilóták mindezeket kipróbálják a szimulátorban és az eredmények pedig további információkat szolgáltatnak az ergonómiai szakembereknek a járművezetőkről, szükségleteikről és viselkedésükről.

„A lehető legjobb környezetet próbáljuk a járművezetők számára biztosítani, de ehhez előbb meg kell értenünk, mi a legjobb a számukra.” – mondta Selmarker. „Előfordul, hogy nem az általunk ideálisnak gondolt megoldás lesz a végül kiválasztott és megvalósuló.”


A jövő tesztelése

A vezetési szimulátor alapjait a Svéd Nemzeti Út- és Közlekedés-kutatási Intézet (VTI) fejlesztette ki, majd a Scania igényeire szabták, így egy egyedülálló eszköz jött létre. A VTI szimulátorai ugyanazokat a szoftvereket használják, ezért a Scania teszteredményei átültethetők ezekre a gépekre, ahol már a mozgást és az útviszonyokat is be tudják vonni a vizsgálatokba. A Scania szimulátora 2008 óta működik jelenlegi helyén és 2012 októberében a harmadik generációját indították el. Elmondható, hogy a svéd autóipar versenyképessége itt születik.

„A legérdekesebb, hogy olyan dolgokat tesztelünk, amik egyelőre még prototípusként sem léteznek, és lehet, hogy csak évek múlva válnak valósággá.” – tette hozzá Selmarker. „A jövőt teszteljük.”

scania-teszteles


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

Autóspanasz.hu

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER