Címkék: CNG | CNG kutak

2015. június 03. szerda, 13:15

 

Még az idén sűrített földgázüzemű (CNG) buszok váltják fel a régieket Kaposváron és Miskolcon. 2020-ig legalább száz CNG töltőállomást kell létesíteni Magyarországon, eleget téve az ősszel megjelent alternatív üzemanyagok infrastruktúrájának kiépítéséről szóló Európai Bizottság irányelvnek.

A rendelet előírja, hogy a tagállamoknak a városokban és a sűrűn lakott agglomerációkban élők számára elérhetővé kell tenni a CNG-t, mint üzemanyagot. Az előírás teljesítésébe több, szakmailag elismert hazai vállalat is bekapcsolódik innovatív megoldásaival. A beruházások legalább 100 új munkahelyet teremtenek majd – derült ki a III. CNG és LNG Konferencián és Járműipari kiállításon, Gödöllőn.



CO2 megtakarítás
A CNG mellett a cseppfolyós földgáz (LNG) üzemű járművek elterjedésének feltételeire is felhívta a figyelmet a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) az Európai Fenntarthatósági Héten megrendezett eseményen. „Az időzítés nem véletlen, hiszen a bio- és földgáz üzemanyagok biztosítják a közlekedés számára a valós CO2 megtakarítás lehetőségét. Ideértve olyan technológiákat és megoldásokat is, amelyeknek köszönhetően az energiafolyamat egészére vonatkozó nulla kibocsátás érhető el” – mondta el Domanovszky Henrik, az MGGKE elnöke.

Elengedhetetlen infrastruktúra-fejlesztés
A CNG és LNG üzemanyagok fenntarthatóak a tekintetben is, hogy az üzemanyag elégése során nem keletkezik az egészségre súlyosan veszélyes szilárdrészecske, szemben a hagyományos kőolaj alapú üzemanyagokkal. „Az ENKSZ Első Nemzeti Közműszolgáltató szakmai irányítása alatt álló FŐGÁZ CNG Kft. mindezt szem előtt tartva a konferencia főtámogatójaként áll a hazai népszerűsítés és infrastruktúrafejlesztés élén” – hangsúlyozta Bálint Norbert a cég ügyvezetője.

Töltőállomások országszerte
A napokban nyílt nyilvános töltőállomás Kecskeméten, magánberuházásból a Városföld út 92. szám alatt.  A kút 7-17 óra között a hét minden napján várja a vásárlókat. „A közeljövőben emellett várhatóan Gödön, Kistarcsán és Pusztazámoron nyílhatnak új töltőállomások” – tette hozzá Domanovszky Henrik, MGKKE elnöke. A töltőállomások kivitelezése és karbantartása terén hazánkban egyedülálló tapasztalattal rendelkező Gilbarco-ACIS Kft. a konferencián első ízben ismertette a miskolci nyertes töltőállomás tervét, amely nem csak Magyarország, de a szűkebb régió legnagyobb kapacitású kútja is lesz egyben. A megvalósításra a tervezéstől az átadásig legfeljebb hat hónap áll rendelkezésre a kivitelező számára.  

Új munkahelyek létesítése
A Ganzair Kompresszortechnika Kft. évtizedes gáz- és olajipari gázkompresszor gyártási tapasztalataira, hazai és export sikereire alapozva CNG töltőállomásokhoz is tervez és gyárt gázkompresszorokat. A CNG kompresszorokból eddig Magyarországon kettő talált vevőre szigetszentmiklósi, gödi töltőállomásokhoz, de Oroszországba is történt szállítás 1 millió euró értékben és további export projektek is folyamatban vannak. Többek között az EU alternatív üzemanyag irányelvéből fakadó mintegy 50-80 töltőállomás hazai építési igényének kielégítése érdekében mérnöki, gyártási, karbantartói kapacitása bővítését és új szerelőcsarnok építését is tervezi a vállalat, melyhez akár 50 új dél-magyarországi munkahely létesítése kapcsolódhat. A hazai CNG-kompresszor üzemeltetési tapasztalat és referencia a Ganzair Kompresszortechnika Kft. exportlehetőségeit is erősítheti.

A tömegközlekedésben már bizonyít a CNG
A napokban vált véglegessé, hogy a miskolci és kaposvári városi tömegközlekedésben még az idén jelentős változások lépnek életbe. A régi járművek helyét a „2015-ös Év Autóbusza” nemzetközi díjat elnyert CNG üzemű MAN autóbuszflotta veszi át. Az öt ajtóval szerelt Lion's City GL-ben Euro 6-os környezetvédelmi normának megfelelő CNG-motor dolgozik, amely akár biogázzal is üzemeltethető. A jármű üvegházhatású gáz kibocsátása minimum 17 százalékkal alacsonyabb a dízel üzemű változatokénál. „Tízéves periódussal számolva a Lion's City GL üzemeltetési költsége 15 százalékkal kisebb lehet a hagyományos üzemű változatokhoz képest. A kaposvári tervekben szerepel ezen felül a városban előállított tisztított biogáz közlekedési célú felhasználása, amely nem csak alacsony CO2 kibocsátásával, de kőolaj kiváltásával is szolgálja a fenntarthatóságot” – tette hozzá Domanovszky Henrik.

Széles modellkínálat
Az IVECO azon kevés járműgyártó egyike, akik már idejekorán felismerték a földgáz, mint alternatív energiahordozó és hajtóanyag jelentőségét. Ennek eredményeképpen napjainkra az IVECO a haszonjármű-piacon egyedülálló módon minden típuscsaládjához kínál földgázüzemű erőforrást.  Az IVECO Európában eddig már több mint tízezer gázüzemű haszonjárművet értékesített, melyek túlnyomó részt városi forgalomban teljesítenek szolgálatot.  Az új Daily Natural Power és a Stralis Natural Power modellekkel kiegészülve az IVECO ma olyan járműveket kínálhat, amelyek csaknem tökéletesen ötvözik a földgáz kínálta előnyöket a haszongépjárművekkel szemben megfogalmazott speciális követelményekkel. „A konferencia alkalmából jelentős kedvezménnyel kínáljuk CNG-üzemű nyergesvontatóinkat azoknak az ügyfeleinknek, akik velünk együtt elkötelezettek a fenntartható közlekedés iránt. Megkönnyítendő a döntést, továbbra is lehetőséget biztosítunk az érdeklődőknek CNG üzemű teherautóink tesztelésére” – hívta fel a figyelmet Molnár Tamás, a Danube Truck ügyvezető igazgatója.
 
A III. CNG és LNG Konferencián és Járműipari Kiállításon a fenntarthatóság jegyében első ízben került sor az MGKKE-díjának átadására is, melyet a legnagyobb gázüzemű flotta értékesítője, a 25 éves Eurotrade Kft. ügyvezető igazgatója, Szücs Attila vehetett át. A konferencia alkalmából a környezettudatosság érdekében a Volkswagen az eco up! modelleket 10%-os ajánlott ügyfélárengedménnyel ajánlja a rendezvény kezdetétől visszavonásig. Az eco up! Európa legalacsonyabb CO2 károsanyag-kibocsátással rendelkező személyautója és haszonjárműve egyben.

A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületről (MGKKE)
Az MGKKE, vagyis Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületet alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket. Az MGKKE tagjai között olyan szakmailag elismert, nagy cégek szerepelnek, amelyek együttesen a gázüzem elterjedéséhez minden elemet felölelnek; a biogáz kondicionálás technológiáját szolgáltató, töltőállomás infrastruktúrakészítő, járműgyártó és –forgalmazó, továbbá gázszolgáltató mind megtalálható a tagok sorában, így az érdeklődők számára teljes körű tanácsadással szolgálhatnak.


A CNG 200 barra sűrített metángázt jelent, amely származása szerint lehet földgáz, vagy alternatív kitermelésű ún. kísérőgáz is. Továbbá származhat megújuló forrásból, a biogáz előállítás fontos alkotó részét értékes metángáz képezi, ez tisztítás után járműhajtására is alkalmas. Ipari előállítás szintén létezik, pl. a biomassza pirolízises feldolgozási folyamatában előállított szintetikus gázból tiszta metángáz is formálható. A metán, kémiai képlete szerint CH4, az összes szénhidrogén molekula közül a legkedvezőbb molekula szerkezetet kínálja ahhoz, hogy az égéstérben a legkevesebb károsanyag fejlődjön és a legalacsonyabb üvegházhatású CO2–t bocsássa ki. Számszerűen, dízel motoroknál akár több mint 10 %-kal, benzinmotoroknál mintegy 25 %-kal kisebb kipufogó CO2 emissziót okoz. A megújuló forrásból származó metán esetén, az alapanyag és a technológia függvényében a légkörbe jutó új üvegházhatású gáz mennyisége még sokkal alacsonyabb, akár nulla közelébe is csökkenhet. Mindeközben a metángázzal hajtott motorok PM (PM10, PM2,5 egyaránt) szilárd részecske kibocsátása szinte nulla, NOX kibocsátása pedig már régóta a már érvényben lévő nagyon szigorú EURO 6 előírásai által megszabott határérték alatt marad. Nem utolsó sorban, haszonjárműveknél és buszoknál van komoly jelentősége az akár 5 dB-lel alacsonyabb üzemi zajszintnek, ami közel harmad akkora zajterhelést jelent.


A CNG autógáz nem az az Autógáz, amelyet LPG néven széles körben használnak ma Magyarországon is és elsődleges alapanyagául a propán, valamint bután gázok elegye szolgál és elsődlegesen a kőolaj finomítás egy termékeként kerül a töltőhelyekre. A Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesületet alapító tagjai azért hozták életre, hogy együttes erővel segítsék elő hazánkban is a gázüzemű járművek elterjedését, amelynek kedvező hatásai mindenki számára tartogatnak előnyöket.

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

Autóspanasz.hu

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER