2012. június 25. hétfő, 12:36

 

Használtautó vásárlása előtt nagyon sok döntést kell meghoznunk, amelyek a későbbiek során befolyásolhatják a vezetési élményt, a kocsinkra fordítandó költségeket, vagy akár azt is, hogy milyen gyakran kell majd szervizbe járnunk autónkkal.

Az első hibrid autók bő tíz évvel ezelőtt jelentek meg a gyártók kínálatában, új alternatívát nyújtva azoknak, akik takarékosan, alacsony fogyasztással szeretnének közlekedni és emellett még a környezetvédelemre is szívesen odafigyelnek. Az esetek nagy százalékában ekkor még benzinmotor párosult az elektromos motorral, napjainkban viszont már egyre több gyártó használ dízel erőforrást is. Az elmúlt évek alatt az elektromos üzemmódban megtehető távolság, és az elektromotor teljesítménye is nőtt, így már valós hasznát vehetjük az elektromos üzemmódnak. Persze akad olyan modell is, ahol az autó nem képes teljesen elektromos hajtással közlekedni, itt a belső égésű motor teljesítményét növeli a kapcsolt erőforrás.

A választható modellek száma folyamatosan gyarapodik, azonban a hibridek magas listaára miatt csak kevesen döntenek a két hajtásrendszerű kocsik mellett. A hibridek népszerűségéhez viszont jelentősen hozzájárulhatnak a világszerte jelentkező állami támogatások, amik leginkább adókedvezményekben és az egyéb juttatásokban (pl. ingyenes parkolás, kedvező biztosítási díj) érzékelhetőek. Hazánkban például alacsonyabb regisztrációs adóval segítik a vásárlást, ami valamivel elmaradottabb ösztönzési rendszernek számít az európai átlaghoz viszonyítva.

A szalonautók mellett már a használtautó piacon is találunk hibrid kínálatot, viszont ebben az esetben kockázatot is kell vállalnunk. A hibrid autók kényes pontjának az elektromos hajtás számít, aminek az akkumulátora egy bizonyos kisütési ciklusra lett tervezve. Ez azt jelenti, hogy átlagos használat mellett 3-4 évente cserélni kell azt, ami jelentős kiadásnak számít, mivel a költségek meghaladhatják az autó akkori értékének a felét is. Egyes autóforgalmazóknál található kifejezetten az akkumulátorra szóló lízing konstrukciói is. Az autótulajdonos ebben az esetben havonta fizet egy bizonyos összeget bérleti díjként, viszont így az akkumulátor cseréjét költségmentesen végzi a kereskedő. A hibridek esetében a szervizelést a kocsi elektronikai rendszerében lévő magasfeszültségű áram miatt csak márkaszerviz végzi.

„Használt hibrid keresése során érdemes nagy figyelmet fordítanunk arra, hogy milyen állapotban van az akkumulátor a kiszemelt autóban. Ez értékbefolyásoló szempont is lehet a használtautók esetében, tehát árulkodó lehet az alacsony árú, fiatal modell, ugyanis ezeknél nagy többségben épp csere előtt áll az energiaforrás. Amennyiben mégis egy ilyen kocsi mellett döntünk, készülnünk kell arra, hogy jelentős, akár 1-2 millió forintos kiadás várhat ránk rövid időn belül” – vélekedett Horváth Zoltán, a Weltauto márkaigazgatója. „Autóvásárlás előtt érdemes azt is jól átgondolnunk, hogy pontosan mire használnánk kocsinkat, ugyanis a korai hibridek például csak rövid hatótávolsággal bírtak. Az új változatok már akár 40-50 kilométer megtételére is képesek a belsőégésű motor használata nélkül, tehát amennyiben település határon belül, hosszabb távolságon használnánk a kocsit, érdemes az újabb modellek közül választanunk. Ezzel szemben viszont, ha sokat közlekedünk országúton, akkor a hibrid nem a legjobb megoldás, ugyanis a súlytöbblet miatt a kisebb autók teljesítménye és fogyasztása is hagy némi kívánnivalót maga után” – tette hozzá a márkaigazgató.

Az elektromos hajtás kapcsán több új megoldás is elérhető már, amelyek a hagyományosnak vett hibridnél jobb alternatívát nyújthatnak. Ilyen például a plug-in hibrid, amely az átlag hibridektől annyiban tér el, hogy amennyiben lecsökken az akkumulátor töltése, akkor a 230 voltos elektromos hálózatról is feltölthetjük azt. A rendszer jelenleg abban hibádzik, hogy jelenleg még kevés elektromos töltőállomás található az utcán, és a töltési idő is jelentős, akár több órás is lehet.

A teljes elektromos hajtás felé nagy lépést tesznek a legújabb típusú hibridek, amelyek esetében a belsőégésű motor már csak hatótávolság növelő funkcióval bír. A jelenlegi kínálatban már található ilyen rendszerű autó, itt a nagy teljesítményű elektromotort egy kisebb belsőégésű motor egészíti ki, amelynek mindössze az a feladata menetközben, hogy meghajtsa a generátort, ha az akkumulátorból kifogy a töltés. Ezzel a technikával akár 400 kilométeres hatótávolság is elérhető.

„A közeljövő fejlesztései várhatóan abba az irányba tartanak majd, hogy minél kisebb szükség legyen a belsőégésű motor használatára. Ehhez azonban arra van szükség, hogy az elektromos hajtással megtehető kilométerek számát növelni tudják, illetve, hogy csökkenjen az autók fenntartási költségei. Amennyiben ezeket a célokat sikerül elérni, 10 éven belül nagyobb számban kerülhetnek az utakra a környezetbarát gépkocsik” – zárta gondolatait Horváth Zoltán.



  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER