Címkék: kiállítás | Közlekedési Múzeum | Mini

2015. január 15. csütörtök, 16:04

 

Minden idők egyik legnépszerűbb autója, a Mini köré szerveződött egy csütörtökön nyílt kiállítás a Közlekedési Múzeumban. A kétszintes tárlat apropója, hogy 20 éve, 1995-ben éppen ebben az intézményben tartotta egyesületi alakuló közgyűlését a Mini Club Hungary.

Az 1965-ös München-Bécs-Budapest Rallye győztes autójának mása, egy szöges gumikkal és speciális lámpasorral felszerelt Works Mini Cooper, egy ritka Mini Pick Up kisáruszállító és sok más érdekesség várja az érdeklődőket a kiállításon.



A 20 éves a Mini Club Hungary című tárlaton a Közlekedési Múzeum kupolatermének központi terét teljesen kitölti az a galériás állványrendszer, amelynek az alján állnak az autók, az emeleten pedig a képes és szöveges tárlat látható. A kiállítást Krámli Mihály, a múzeum igazgatója és Pribil András, a magyar márkaklub elnöke nyitotta meg.

A tárlaton szerepel a klubelnök muzeális minősített autója, és a látogatók interaktív módon egy félbevágott Miniben ülve nézhetnek bele a Mini Club Hungary tagjai egy-egy találkozóján készült filmekbe. A Miniket minden irányból a Magyarországon az elmúlt húsz évben a klubban gyűjtött relikviák veszik körül. Ezek között vannak a találkozókon szervezett tájékozódási versenyek rallye-táblái, matricákkal betelt oldalüvegek, díjak, kisautók és emléktárgyak.

A kiállításra a klub tagjai egy több helyen megnyitott, a belső működést láthatóvá tevő bemutató Mini-motort készítettek és állítottak ki. Az indítógombot megnyomva mindenki megcsodálhatja a belső égésű motor lassított működését, a sebességváltó és a differenciálmű fogaskerekeit, a gyújtás kiosztását, a himbák és a szelepek mozgását.
A kiállítás a tervek szerint március 1-jéig lesz látható.

Minden idők egyik legnépszerűbb autója, a Mini 1959. augusztus 26-án mutatkozott be a nagyközönségnek. Születése közvetve az 1956-os szuezi válság utáni benzinhiánynak köszönhető, amikor a brit piacon a hazai autók helyett a kis fogyasztású Volkswagen bogarakat kezdték vásárolni. A legnagyobb angol autógyár, a BMC a tervezésre Alec Issigonist kérte fel, aki szabad kezet kapott, mindössze azt szabták meg neki, hogy a kocsi nem lehet hosszabb 3 méternél, magasabb és szélesebb 1,20 méternél és már meglévő motort kell használnia.

Helytakarékossági okokból elsőkerék-meghajtást és keresztben elhelyezett motort alkalmaztak, a viszonylag kicsi, a kocsi szélére kitolt kerekek kemény felfüggesztést kaptak, ami az utazást a gokartozáshoz tette hasonlóvá. Az utasteret és a hátsó ülés mögötti csomagteret a lehető legnagyobbra tervezték, a 848 köbcentis motor viszonylag elviselhető zaj mellett 116 kilométeres óránkénti sebességet biztosított. Az Austin Seven, Morris Mini-Minor, és később Mini Cooper néven is forgalmazott kiskocsikból az első évben 20 ezer darabot adtak el, az egymilliomodik Mini 1965-ben kelt el, a gyártás 2000-es leállításáig 5 378 776 darab talált gazdára. A Minik a versenypályán is megállták a helyüket, a klasszikus autó háromszor nyerte meg a Monacói Ralit.

A nyolcvanas évek végétől előbb a Rover, majd a német BMW is megpróbálkozott a gyártással, amely ekkor már inkább presztízsautónak számított, ez árán és az eladási adatokon is meglátszott. Az utolsó Mini 2000. október 4-én gördült le a gyártószalagról, egyenesen a múzeumba. A márkanév a BMW tulajdona maradt, az elődjére csak külsőleg hasonlító új Mini 2001 óta kapható.

A Mini nemcsak autó, hanem stílus, divatikon is volt, egy korszak életérzését fejezte ki. számos filmben tűnt fel, sok híresség közlekedett Minivel John Lennontól Mr. Beanig. A Minit az évszázad európai autójának választották.

Az 1995 óta működő hazai márkaklub, a Mini Club Hungary Egyesületnek jelenleg is több mint száz tagja van, a szervezet rendszeres résztvevője a hazai veteránautó-életnek, és évi 10-12 saját rendezvényt, találkozót tart. MTI

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER