2011. szeptember 16. péntek, 18:16

 

Most élesben is nekivágnak a ferde pálya meghódításának a veterán csodák! Kerékpárok, motorok és autók találkoznak a több mint 100 éves Velodrom Millenáris betonján 2011. szeptember 17-én, 10 órától szombaton. A legidősebb jármű, amely működés közben is látható - egy kétkerekű - 1 híján 110 éves!

 

rendor-katona

A Velodrom Millenárison több mint 130 jármű mutatja meg magát – kezdve a kerékpároktól, a motorokon át az autókig. Nem csak a hazai oldtimeres társadalom pörgött rá a lehetőségre, külföldről is nagy az érdeklődés: Svájcból, Ausztriából, Németországból, Szlovákiából és Csehországból is jönnek részvevők. Nézzük, milyen különlegességek láthatók a zuglói pályán:

Maserati 8CM (ex Festetics) versenyautó (1933)
A 18 példányban készült Maserati versenyautót Gróf Festetics Ernő 1937-ben vette egy svájci csapattól. Rögtön átfényeztette a magyar színekre és benevezte több hazai és nemzetközi versenyre. Az akkoriban híres, mára azonban feledésbe merült gyóni egyenesben (ma az 5-ös út része Dabas mellett) sebességi rekordfutamon is száguldott a 750 kilogrammos, nyolchengeres, 230 lóerős rakéta. Ahogyan manapság, akkoriban is sokat változtattak a tapasztalatok alapján a versenyistállók, úgy ezt is folyamatosan fejlesztették. Mostani tulajdonosa – pénztárcáját nem kímélve - az 1937-es állapotra restauráltatta és az utóbbi években rendszeresen vesz részt versenyeken. A Velodrom Millenárisra azért is nevezett, hogy stílszerűen bemutassa és lefotózza az egykori budapesti versenyek helyszínein.

Maserati-8-CM

Bugatti Typ 43 (1927) és Typ 40
Az áprilisi Oldtimer Expo után ismét Magyarországra látogat az osztrák Bugatti Club tagjai közül két autó. Közülük az 1927-es Typ 43 részt vett az 1931-es Le Mans-i 24 órás versenyen Renée Dreyfuss-szal a volánja mögött. A jelenlegi tulajdonos eredeti gyári alkatrészekkel restaurálta teljes egészében. (2262 ccm, 185 LE).

Bugatti-Typ-40

Bugatti-Typ-43

BMW 327 (1939)
A sportsikereiről híres 328-as modell testvérét kétliteres, 55 lóerős soros hathengeres motor hajtja. A háború előtt 1400 példányban épült, majd az újjáéledő gyár romjain további 500 példány készült.  A németországi műhelyben felújított ritkaság, a kevés megmaradt példányok talán legszebbike. Szülőhazájában külön klubja működik a típusnak. A magyarországi tulajdonos féltve őrzött gyűjteménye darabjaként eddig nemigen volt közönség előtt. A Velodrom Millenárist azonban kihagyhatatlan lehetőségnek érezte, így szombaton megcsodálhatjuk „élőben” is a rendkívül szép, esztétikus vonalakat.

BMW-327

Adler Junior RennSport (1935)
Ez az egyetlen fennmaradt példány a gyár által épített 4 darab versenyautóból. 1935-ben 15 kategóriában javította meg a sebességi világrekordot. (995 ccm, 30 LE). Frissen elkészült restaurálása után a Velodromban lesz első próbaútja.

Adler-Junior

Volkswagen 1200 / Bogár (1957)
Ez a Bogár 1972-ben került be az országba, ahol a nyolcvanas évek közepén motorhiba miatt leállították. Az elkezdett felújítás félbe maradt. Jelenlegi tulajdonosa 1993-ban vásárolta meg, felújítása 1995-ben fejeződött be. Számos korabeli extra alkatrésszel és kiegészítővel rendelkezik: Porsche 356 kerekek, Abarth kipufogó, Nardi kormány, stb. A jármű FIVA minősített. (1192 ccm, 30 LE)
A Magyarországi Bogarasok Klubja mintegy 10 járművel képviselteti magát az eseményen, a VW Bogár különböző modelljein kívül Karmann Ghia-kkal és egyéb VW típusokkal is jelen lesz.

Volkswagen-1200-bogar

Historic versenyautók

A 70-es években a Főtaxi ralijának részvevői egy prológ keretében már voltak a Millenárison. Ennek felidézésére most ismét meghívást kaptak az akkori idők versenyautói, hogy békésen körözgetve tisztelegjenek a betonpálya múltja előtt.

Skoda 110 Rallye 717/A2 (1973)
Eredeti gyári versenyautó. A Mlada Boleslav-i gyár a '70-es évek elején készített 200 db, az akkori FIA J függelék előírásai szerinti, kimondottan rallyeverseny céljaira használatos járgányt, 110 Rallye, 120 Rallye és 130 RS típusjelzéssel. A Budapesti Volán Autós Szakosztály a Balatoni - Sándor páros részére vásárolt ezen típusokból. Ez a 110 Rallye a páros által használt egyik jármű. A Balatoni - Sándor páros 1974-ben az akkori 120 Rallye autójával a Magyar Népköztársaság Rally Országos Bajnokságának Abszolút Bajnoka volt. Az itt szereplő autó az FIA HTP 23872 számon regisztrált versenyautója. (1107 ccm, 72 LE)

Skoda-110-Rallye

Renault 5 Alpine Gr2 (1983)
Az autó Ferjáncz Attila 1980-ban használt Gruppe 2-es versenyautójának másolata. Ez egy épített járgány, sajnos az eredeti "Ferjánczos" már elpusztult, de sok alkatrésze ebben az autóban tovább él (pl. motor, kormánymű, lámpák, kerekek, futómű egyes alkatrészei stb.). A kocsi restaurálása 2010-ben kezdődött, és idén lett kész. A munkálatok során előkészítették arra, hogy megfeleljen az FIA Historic Rallye szabályok elvárásainak. (1400 ccm, 110 LE)

Renault-5


A motorok szerelmesei, rajongói sem csalódnak majd! Különösen azért nem, mert a legidősebb jármű egy kétkerekű:

Laurin&Klement "BZ" motorkerékpár (1902)
"A Laurin & Klement gyár az Osztrák-Magyar Monarchia egyik legjelentősebb motorkerékpár-és autógyártó cége volt, a Puch nagy vetélytársa. Első motorkerékpárjukat 1899-ben készítették, az első automobilt 1906-ban. Később a cég beépült a Skoda fegyver- és
acélművekbe, így a járműtörténelem a Skoda járművek ősének is tekinti a gyárat. Ez a példány 1902-ben készült, a hátsó kerekét bőrből gyártott lapos szíj hajtja a főtengelyről közvetlenül, sebességváltó beiktatása nélkül. A jármű a 80-as években került elő teljesen roncs állapotban Magyarországon. 2004-ben láttak hozzá a restauráláshoz és mintegy 8 hónapon keresztül dolgoztak rajta. Teljesen üzemképes, a korabeli eredeti technikai felszereléseivel működtetve." (331 ccm-es négyütemű benzinmotor, 2,25 LE teljesítmény).

Indian Scout 101 (1929):
"A 101-es Scout az Indian egyik legjobb és leghíresebb modellje, amelyet megbízhatósága, stabilitása miatt a rendőrség éppoly szívesen használt, mint a vásári mutatványosok a "halálkatlanokban". 1928 és 1931 között gyártották. A bemutatott példány európai változat Bosch magdinóval szerelve, Magyarországon került forgalomba, 1982 óta van a jelenlegi tulajdonosnál." (750 ccm-es 4ütemű benzinmotor, 18 LE, 3 fokozatú váltó.)

Benelli 250 versenymotor
1936-os évjáratú, 250 köbcentis négyütemű olasz motorkerékpár. Érdekessége a fogas kerekkel vezérelt  felülfekvő vezérműtengely. Sebességváltója 4 fokozatú, láb kapcsolású és az angol motorokkal megegyező módon a motor jobb oldalán helyezkedik el. Meg kell említenünk a motor hátsó rugózását is, melyet ebben az időben csak verseny és drága utcai motorokon lehetett fölfedezni. Ez a példány nagy nehézségek árán született újjá 2002-ben. Sok gond volt a motorjával és a hátsó rugózásával. Többszöri megszorulás és dugattyútörés után azonban sikerült a problémákat végleg kiküszöbölni és az elmúlt években több versenyen is szép eredménnyel teljesített. 2008-ban az ausztriai Grossglockner Trophyn, Európa legkeményebb és leginkább gépet próbálóbb hegyi versenyén, ahol a 350 köbcentiméteres kategóriában erős középmezőnyben teljesítette a 12 km-es távot és a mintegy 1500 méteres szintkülönbséget ifjabb Sajben Jánossal a nyergében.

Benelli-250

És mindez működés közben! Nemcsak a szemünket kényeztethetjük, a tökéletes és teljes élmény befogadásához használhatjuk a fülünket és az orrunkat is! A szervezők egyik fő célja az időutazás, az 1900-as évek hangulatának megteremtése a 70-es évekig bezárólag, ezért nem csak a részvevőktől elvárás a korabeli ruházat, hanem a látogatókat is rá szeretnék venni arra, hogy járuljanak hozzá a korabeli atmoszféra megteremtéséhez. A tanácstalan, ám kíváncsi érdeklődők ötleteket is kaphatnak, csak kattintsanak a www.velodrom-millenaris.eu oldalra.

Belépés:
16 év alatt ingyenes (diák- vagy személyi igazolvány mindenkinél legyen!)
Felnőtt (nosztalgikus öltözékben) 1000 Ft
Felnőtt (napjaink öltözékében) 2500 Ft

A szervezők a változtatás jogát fenntartják!

oldtimer-biciklik


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER