2011. március 30. szerda, 16:01

 

A Ford felmérést végzett európai szinten is a legnépszerűbb autószínekről, amelynek során helyenként meglepő eredmények születtek, ám egyvalemiben az össz-európai eredmény sem tért el a hazaitól: a legnépszerűbb színeknek itt is a fehér, az ezüst és a fekete bizonyultak.

 

ford C Max

Valószínűleg nem meglepetés, hogy Franciaországban és Olaszországban kifejezetten kedvelik a krémszínű autókat, hiszen itt nagyon erős a kávékultúra. De miért favorizálják a csehek a kéket minden más nemzetnél jobban? S noha Írországról azt mondják, hogy ez a zöld sziget, az itt élők inkább ezüstszínű autót szeretnek vezetni. Ez csak néhány megállapítás a Ford tanulmányából, amely az európai nemzetek színpreferenciáit vizsgálta, ha autóvásárlásról van szó. Egy multikulturális kontinens preferenciáinak megértése segít a Fordnak, hogy lépést tartson a vásárlókkal, és a megfelelő fényezésű autókat tartsa raktáron és bemutatótermeiben.

“A vásárlók részéről nagyon személyes döntés, amikor kiválasztják autójuk színét, és ha az ember kicsit mélyebbre ás, akkor azt találja, hogy az európai piacokon a kultúra, a divat és az ízlés jelentős hatással van arra, hogy milyen színt választ a vevő.” - magyarázza Julie Francis, aki a Ford Európa formatervezői csapatának színekkel és anyagokkal foglalkozó dizájnere.

A színtrendek – a divathoz hasonlóan – évről évre változnak. Ma például egyre több vásárló választ barnát, rezet és egyéb földszíneket.

“Eltartott egy ideig, amíg az emberek megbarátkoztak a barna árnyalataival, hiszen ezeket korábban, például a 70-es és 80-as években ódivatúnak tartották.” - folytatja Francis. “Ám a barna árnyalatai újra divatba jönnek az öltözködésben, a bútorokon és most az autókon is, amihez az is hozzájárult, hogy izgalmas külső és belső kombinációkban kínáljuk a barnát.”

ford kuga

A fehér továbbra is nagy előnnyel vezet Törökországban (az eladott autók 49 százaléka), és nagy többséggel bír a Fordok között. Törökországban – nyilván a gyakorta forró klíma miatt – a fekete a legkevésbé keresett szín. Dániában viszont a fekete vezeti a listát, és a fehér kullog a sor végén. A földrajzi és klimatikus viszonyok ugyanakkor nem minden esetben határozzák meg az autóvásárlók ízlését: Norvégiában és Portugáliában például ugyanaz a hat árnyalat a kedvenc szín.

Csupán egyetlen ország van – a Cseh Köztársaság –, ahol nem a fekete, az ezüst vagy a fehér a vezető szín. A cseh vásárlók negyede 2010-ben kék Fordot vett magának. Az összes nemzet közül a csehek választanak maguknak legnagyobb arányban piros autót is – ez tükrözi nemzeti lobogójuk domináns, piros-kék színösszeállítását. A csehekhez hasonlóan nálunk is népszerűek a lobogónk színei: a fehér Magyarországon a második legnépszerűbb Európában, míg a zöldben vezetünk, a pirosban ugyanakkor nem kerültünk bele a top5-be.
Érdekes, hogy két nemzet ezzel éppen ellentétes tendeciát mutat: a hollandok még csak nem is szerepelnek a narancsszínű autót választó nemzetek sorában, az írek pedig hátulról a harmadikok a zöld autót vásárlók között.
Hogyan használja fel a Ford ezeket az adatokat, hogy egy adott országban a megfelelő színű autót kínálja?

“A legnagyobb piacokon, például Németországban tudjuk, hogy a fekete és a sötétebb árnyalatok mindig népszerűek, és ezt figyelembe is vesszük a tervezés során.” – árulja el Vince Shaw, a Ford Európa marketing és termékstratégiai managere. “Természetesen azt szeretnénk, hogy autóink vonzzák a vásárlókat, és tudjuk, hogy ebben a színeknek fontos a szerepük. Sőt, a Fiesta sikertörténetében a Hot Magenta és a Squeeze nevű színek (bordó és zöld) komoly szerepet játszottak, mert mindkettő remekül fogyott. Világos tehát, hogy ügyfeleink szívesen fogadnak egy csipetnyi individualitást. Ebből tanultunk, és a jövőben több, a szokásostól eltérő, különleges színt kínálunk majd.”

ford mondeo

Arra is van bizonyíték, hogy az autók színtrendjei ugyanolyan múlékonyak, mint más divattrendek.

“Korábban a piros volt messze a legnépszerűbb szín, ám ez már a múlté.” Avat be Shaw. „Úgy tűnik, hogy most a fehér van felszálló ágban. A sötétszürkék, a fekete és a kékek mindig népszerűek maradnak, hiszen állandó árnyalatai a nők és a férfiak ruhatárának is, de egy-egy divathoz hasonlóan az autószínek is válhatnak népszerűvé és mehetnek ki a divatból.”

Éppen ezért nagyon fontos, hogy az autógyártó észrevegye ezeket a trendeket, illetve gyorsan reagáljon rájuk a járművek tervezése során.

“A kialakulóban lévő trendek felismerése és a megfelelő színek kiválasztása fontos része munkánknak, és tisztában vagyunk azzal, hogy mennyire fontos a jó színnel a jó időben megjelenni a piacon.” - teszi hozzá Francis. “Ha elsietjük a dolgot, akkor vásárlóink radarja nem is érzékeli a színt, ha pedig elkésünk vele, akkor az adott árnyalat népszerűsége már régen túljutott a zeniten.”

2011-ben lép piacra a vadonatúj Ford Focus, amely olyan látványos árnyalatokban lesz elérhető, mint például a Candy Yellow (Cukorka sárga), a Candy Red (Cukorka piros) és a Mars Red (Mars vörös), vagy éppen a Párizsi Autószalonon kiállított Focus ST Tangerine Scream (Mandarin sikoly) fantázianevű fényezése; szóval Európában biztosan felbukkan majd néhány vagány szín.

ford focus st

A globálisan legnépszerűbb színek 2010-ben

Az egyik vezető festékszállító, a Du Pont évente jelentést ad ki a világban uralkodó színtrendekről, s az idei anyag is érdekes tendenciákat rajzol fel az egyes régiókról. A cég adatai szerint Európában a legkeresettebb színek a feketék és szürkék voltak, míg Ázsiában inkább a fehér az ezüst árnyalatai népszerűek. Dél-Amerikában szintén szeretik az ezüstöt, míg Észak-Amerikában inkább a kontrasztos feketét és fehéret kedvelik. Globálisan az ezüst volt a legnépszerűbb szín (26 %) 2010-ben, míg a piros (6 %) és a kék (5 %) az ötödik és a hatodik helyen szerénykedik.
Eközben a barna és krémes árnyalatok elég jól fogytak, hiszen a Du Pont 2010-es eladásainak 3 %-át tették ki, s a jelentésből az is kiderült, hogy Európában a közepes méretű autókhoz és az egyterűekhez választották legtöbbször ezeket az árnyalatokat. 


Listavezető országok színenként (a 2010-ben eladott új Ford-modellek arányában)

FEKETE                                  KÉK                                BARNA
1. Dánia (37.8%)        Cseh Köztársaság (24.5%)    Finnország (1.4%)
2. Norvégia (31.6%)        Románia (21.9%)        Norvégia (1.3%)
3. Portugália (26.7%)        Nagy-Britannia (19.7%)    Belgium (1.2%)
4. Németország (26.6%)    Finnország (16.2%)        Lengyelország (0.9%)
5. Oroszország (24.9%)    Lengyelország (14.9%)    Magyarország (0.9%)

KRÉM                                      ZÖLD                             SZÜRKE
1. Franciaország (4.1%)    Magyarország (2.9%)    Belgium (20.8%)
2. Olaszország (1.2%)    Cseh Köztársaság         Olaszország (17.6%)
3. Görögország (0.8%)    Ausztria (1.8%)        Portugália (16.7%)
4. Hollandia     (0.6%)    Németország (1.7%)        Franciaország (16.4%)
5. Magyarország (0.5%)    Franciaország  (1.6%)    Hollandia (16.4%)

NARANCS                              PIROS                              EZÜST
1. Svédország (0.8%)        Cseh Köztársaság (15%)    Írország (37%)       
2. Románia (0.6%)        Finnország (12.8%)        Románia (30.2%)
3. Magyarország (0.4%)    Görögország (12.7%)        Finnország (29.4%)
4. Ausztria (0.3%)        Spanyolország (12.5%)    Lengyelország (28.8%)
5. Lengyelország (0.28%)    Belgium (9.1%)        Svédország (28.3%)

FEHÉR
1. Törökország (49%)
2. Magyarország (32.2%)
3. Svájc (31.3%)
4. Spanyolország (28.8%)
5. Franciaország (27.5%)


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER