2013. február 22. péntek, 20:55

 

A Volkswagen XL1 100 kilométerenként átlagosan mindössze 0,9 literes üzemanyag-fogyasztásával a világ legtakarékosabb sorozatgyártású autója. Hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtásrendszerének köszönhetően a kétüléses modell akár 50 kilométer hatótávot is kínál tisztán elektromos hajtással, így helyi viszonylatban gyakorlatilag károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedhet.

Konstruktív elrendezésének köszönhetően az XL1 az ideális sportautó-építés iskolájának színtiszta megtestesítője: csekély saját tömeg (795 kilogramm), kiváló aerodinamikai adottságok (cw = 0,189) és alacsonyan elhelyezkedő tömegközéppont (1.153 milliméter teljes külső magasság). E rendkívül hatékony üzemű Volkswagen számára így mindössze „aszketikus” 6,2 kW/8,4 LE teljesítmény is elegendő, hogy sík úton 100 kilométer/óra állandó tempóval haladhasson. Tisztán elektromos üzemmódjában a Volkswagen XL1 csupán nem egész 0,1 kWh energiával is több mint egy kilométert tehet meg.

volkswagen-xl1

A high-tech könnyűszerkezetes építés, a tökéletes aerodinamika és a hálózatról tölthető (plug-in) hibrid hajtásrendszer e fejlett kombinációja révén vált lehetővé, hogy az új Volkswagen XL1 átlagosan mindössze 21 gramm széndioxidot bocsát ki kilométerenként. A hibridrendszer egy kéthengeres TDI-erőforrásból (35 kW/48 LE), egy elektromos motorból (20 kW/27 LE), a hétfokozatú, kettős tengelykapcsolós sebességváltóból (DSG) és korszerű lítiumion-akkumulátorból épül fel. A szükség esetén akár 160 kilométer/óráig is gyorsítható XL1 álló helyzetből 12,7 másodperc alatt éri el a 100 kilométer/órás tempót. Kétségtelen tény, hogy a 100 kilométerenként mindössze 0,9 literes átlagfogyasztás olyan mindeddig elérhetetlen csúcsteljesítmény, amellyel a Volkswagen valósággal újraértelmezi az autógyártás számára a „műszakilag megvalósítható” fogalmát.

Koncepcióját tekintve az XL1 valójában már a harmadik fejlesztési lépcsőt képviseli a Volkswagen „egyliteres autó” stratégiájában. Prof. Dr. Ferdinand Piëch, ma a Volkswagen AG felügyelő bizottságának elnöke, még az ezredfordulón tűzte ki célul egy teljes értékű, a mindennapokban is jól használható, s mindössze egy liter üzemanyag-fogyasztású autó sorozatgyártásra éretté fejlesztésének vízióját. A kétüléses XL1 formájában mára e vízió immár valósággá vált. Az XL1 extrém gazdaságossága ellenére, a karosszéria a mindennapok során is lényegesen jobban használható konstrukció, mint a két előd prototípusé. Míg ugyanis a vezető és utasa mind a 2002-es „egyliteres” autóban, mind pedig a 2009-ben bemutatott L1 modellben a kedvező aerodinamikai tulajdonságok szolgálatában csak egymás mögött ülhetett, az új XL1 utasterében már enyhén eltolva, egymás mellett foglalhat helyet.

Az XL1 hosszúsága 3.888, szélessége 1.665, míg magassága csupán 1.153 milliméter – eléggé extrém értékek megszokott személyautó-mértékkel mérve. Összehasonlításképpen: egy aktuális Polo hasonló hosszúság (3.970 mm) és szélesség (1.682 mm) mellett jóval magasabb (1.462 mm) nála, de még egy olyan vérbeli sportkocsi, mint a legújabb Porsche Boxster is 129 milliméterrel magasabb (1.282 mm), mint az XL1. Ennek megfelelően látványos az XL1 megjelenése is – a jövő autója, a mának építve.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER