Címkék: biztonság | Párizsi Autószalon | Toyota Safety Sense

2018. október 06. szombat, 02:13

 

A világ leginnovatívabb autógyártójaként ismert, és az önvezető autózás előszobájának is tekintett aktív biztonsági rendszerek és vezetéstámogató technológiák vezető fejlesztőjének számító Toyota Párizsban bemutatja a Toyota Safety Sense aktív biztonsági csomag második generációját. 

2015-ben a Toyota elkötelezte magát a fejlett biztonsági eszközök és rendszerek demokratizálódása mellett a ‘Toyota Safety Sense’ bevezetésével, amely a forgalmi helyzetek széles körében segít megelőzni az ütközéseket, vagy enyhíteni azok következményeit. Azóta világszerte több mint 8 millió Toyotát értékesítettek Toyota Safety Sense rendszerrel. Tisztán kimutatható a balesetek számának csökkenése, így például Japánban a ráfutásos ütközések 50%-os mérséklődése. Ez az eredmény legalább 90%-ban az intelligens távolságtartó radar alkalmazásának köszönhető. A Toyota fontosnak tartja, hogy a témában olyan megközelítést alkalmazzon, amely a ’valódi biztonság’ érdekében egyaránt vonatkozik az emberekre, a járművekre és a közlekedési környezetre, ugyanakkor általa tanulhat is a bekövetkezett balesetekből, s ezen ismereteket felhasználhatja járműfejlesztéseinél.

Egy lépéssel közelebb a balesetmentes jövő
A 2018-as Párizsi Autószalon során a járműipar egy lépéssel megint közelebb került végső céljához, a teljes balesetmentességhez, a Toyota ugyanis bevezeti a Toyota Safety Sense rendszer második generációját. A továbbfejlesztett aktív biztonsági csomag egylencsés kamerával és magas frekvenciájú milliméteres hullámhosszú radarral dolgozik. A rendszerek teljesítménye jelentősen nőtt, méretük azonban csökkent, így beépítésük is egyszerűbb. A Toyota Safety Sense már tartalmazza a továbbfejlesztett ütközést megelőző rendszert, az adaptív sebességtartó automatikát, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert, a jelzőtábla-felismerő rendszert és az automatikus távfény-vezérlést is. Mindezek mellett az új sávkövető asszisztens is megjelent, mint fejlett vezetéstámogató rendszer. (Az hogy az egyes modellek esetében mely rendszerek elérhetőek a Toyota Safety Sense részeként modell és kivitelfüggő, de minden esetben az iparág legfejlettebb technológiáit jenentik).

Ütközést megelőző rendszer
Az összes Toyotába beszerelt második generációs Toyota Safety Sense része a továbbfejlesztett ütközést megelőző rendszer, amely 10 és 180 km/órás sebesség között észleli az autó előtt haladó járműveket, és mérsékli a ráfutásos balesetek kockázatát. Ha fennáll az ütközés veszélye, hanggal és vizuális jelzéssel figyelmezteti fékezésre a vezetőt. Mindezen felül előkészíti a fékrendszert a vészlassításra, így a vezető a pedál megnyomásakor a lehető legnagyobb lassító erőre számíthat. Ha nem reagál időben, akkor a rendszer automatikusan fékez, hozzávetőlegesen 50 km/órával csökkentve a sebességet, vagy akár teljesen meg is állítja az autót, hogy elkerülje az ütközést. A továbbfejlesztett rendszer nappal és éjszaka is felismeri a gyalogosgázolás veszélyét, akárcsak nappal a kerékpárosokat. Az automata vészfék mindkét esetben 10 és 80 km/óra között üzemel, és képes hozzávetőlegesen 40 km/órával csökkenteni a sebességet.

Adaptív sebességtartó automatika
Az adaptív sebességtartó segít a vezetőnek, hogy biztonságos követési távolságot tartson az előtte haladó jármű mögött. Érzékeli az elöl haladó járművet, és meghatározza annak sebességét. A rendszer ennek alapján úgy állítja be a sebességet, hogy a követési távolság biztonságos legyen a két autó között. A továbbfejlesztett adaptív sebességtartó a finomabb gyorsítással és lassítással jobb teljesítményt és nagyobb komfortot biztosít, ugyanakkor a kormányon elhelyezett új gombokkal könnyebben is kezelhető. Az adaptív sebességtartó mostantól magában foglalja az alacsony sebességű követést és a stop-start funkciót is hozzávetőlegesen 0-30 km/óra között. Zsúfolt forgalomban az autó megáll, amikor az előtte lévő jármű is, és megtartja a megfelelő távolságot. Amikor a vezető újraindítja az autót - a gázpedál lenyomásával vagy a kormány kezelőgombjaival - az adaptív sebességtartó újra működődésbe lép. 70 km/óra felett, az irányjelző használatával simábban hajtható végre az elöl haladó jármű megelőzése. Amikor a követett autó utazósebessége alacsonyabb, mint a mögötte haladó járműnél beállított érték, akkor a vezető sávváltásnál használhatja az úgynevezett előgyorsítást, pusztán az irányjelző működtetésével. Ha ilyenkor az előzősávban közeledő járművet érzékel a rendszer, az előgyorsítás mértéke csökken. Az intelligens adaptív sebességtartó automatika mostantól ugyancsak elérhető, s a rendszer együttműködik a jelzőtábla-felismerővel. Amikor az autó a vezető által beállított értékű állandó sebességgel halad, és a jelzőtábla-felismerő beazonosít egy sebességkorlátozást jelző táblát, a kormányon lévő gombokkal a vezető könnyen beállíthatja a jármű sebességét a jelzésnek megfelelő új értékre.

Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer
50 km/órás sebesség felett a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer segít megelőzni a kisodródás miatt bekövetkező baleseteket, ütközéseket. Ha a jármű úgy indul meg a forgalmi sáv széle felé, hogy közben nem használják az irányjelzőt, a sávelhagyásra figyelmeztető hangos jelzéssel és vizuálisan is jelez, és képes kormánymozdulattal is segíteni, hogy az autó újra visszatérjen a helyes útra. A továbbfejlesztett rendszer már útburkolati jelek nélkül is felismeri az út szélét. A jármű instabil mozgására figyelmezető funkció érzékeli a szokatlan mozgást, ami jellemzően akkor fordul elő, ha a vezető figyelme csökken. Ilyenkor hang- és vizuális jelzést kap, ami arra figyelmezteti, hogy álljon meg pihenni.

Sávkövető asszisztens
Ugyancsak a fejlett vezetéstámogató rendszerek sorában mutatkozik be a sávkövető asszisztens; egy újabb rendszer, amely segít csökkenteni a vezető terhelését. Amikor az adaptív sebességtartó és a sávkövető asszisztens is aktív, a rendszer finom kormánymozdulatokkal segíti a sáv közepén tartani az autót. A berendezés még az autópályák enyhe ívű kanyarjaiban is működik. A sávkövető asszisztens az autópályás tempótól majdnem a megállásig képes működni, segítve ezzel a vezetőt zsúfolt forgalomban. Ha a rendszernek nehéz észlelnie a sávjelzéseket, akkor az autó az előtte haladó járművet követi, a kamera és a magas frekvenciájú, milliméteres hullámhosszú radar jelei alapján. A sávkövető asszisztenssel felszerelt Toyotákban természetesen megvan az összes sávelhagyásra figyelmeztető funkció.

Automatikus távfény-vezérlés
Az automatikus távfény-vezérlés éjszakai körülmények között mindig garantálja a tökéletes látást. A rendszer felismeri a szemből jövők fényszóróit és a jármű előtt haladók hátsó fényeit is: ilyenkor automatikusan távfényről tompítottra vált, hogy ne vakítsa el a többi vezetőt. A távolsági fényszóró gyakoribb használatával a rendszer lehetővé teszi, hogy a sötétben előbb észlelhetők legyenek a gyalogosok és az egyéb akadályok.

Jelzőtábla-felismerő
A jelzőtábla-felismerő rendszer információkkal támogatja a vezetőket akkor is, ha netán nem vennének észre egy-egy közúti jelzést. A rendszer a figyelmeztetést megjeleníti a műszerfal színes, multi-információs TFT kijelzőjén. A sebességhatár átlépése esetén hangjelzéssel és vizuálisan is figyelmeztet. A rendszer már több közlekedési jelzés felismerésére is képes: sebességhatárok, előzni tilos, útállapot, stoptábla, behajtani tilos, autópálya kezdete és vége, városi és lakóövezet, valamint az összes korlátozó jelzés.

A második generációs Toyota Safety Sense fokozatosan jelenik meg a Toyota teljes választékában, először az új RAV4-esekben és a Corollákban kap majd helyet.

Toyota Safety Sense műszaki adatok:

Rendszer Funkció 2. generációs Jelenlegi Toyota Safety Sense Jelenlegi Toyota Safety Sense
    Toyota Safety Sense    
    (egylencsés kamera és milliméter hullámhosszú radar) (egylencsés kamera és lézeres radar) (egylencsés kamera és milliméter hullámhosszú radar)
Ütközés előtti biztonsági rendszer (PCS) A többi jármű (10 - 180 km/óra)  (10 - 80 km/óra) (10 - 180 km/óra)
(a vészfékezés működési sebességtartománya) Gyalogosok (nappal) (10 - 80 km/óra) - (10 - 80 km/óra)
  Gyalogosok (éjszaka) (10 - 80 km/óra) - -
  Kerékpárosok (nappal) (10 - 80 km/óra) - -
Adaptív sebességtartó automatika (ACC) Követi az elöl haladó járművet -
  iACC (a sebesség az RSA kijelzőn látható jelzéshez igazodik) - -
Sávelhagyásra figyelmeztető rendszer (LDA) Sávelhagyásra figyelmeztető funkció
  Kormányzási asszisztens funkció -
  Fehér/sárga vonalak felismerése
  Az út szélének felismerése - -
  A vezető fáradtságára figyelmeztető funkció -
Sávkövető asszisztens (LTA)  Követi a sávot - -
Automatikus távfény-vezérlés (AHB)  
Jelzőtábla-felismerő rendszer (RSA) Megjeleníti a közlekedési táblákat (sebességkorlátozás, előzni tilos, behajtani tilos, stop) (sebességkorlátozás, előzni tilos) (sebességkorlátozás, előzni tilos)
(felismert jelzések) Figyelmeztetés a sebességkorlátozás túllépésére/zónákra, ahol tilos előzni

 

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

Autóspanasz.hu

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER