Címkék: hibrid | stressz | Toyota

2017. július 23. vasárnap, 10:18

 

Attól ugyan még nem kell tartanunk, hogy a háziorvos hibrid autót ír fel stressz/depresszió esetén, de tény, hogy a környezetbarát, a benzines és az elektromos meghajtást kombináló hibrid autók vezetési élménye megnyugtatóan hat az emberre. A hibrid technológiát 20 évvel ezelőtt világhódító útjára indító Toyota érdekes kísérletet végzett először Rómában, majd Brüsszelben, ami visszaigazolta ezt.

 

 Nem véletlen, hogy világszerte számos biztosító társaság akár 5-10%-os kedvezményt garantál a kötelező illetve CASCO biztosítás díjából, ha az ember hibrid autót vásárol: a hibrid autót vezetők ugyanis a tapasztalatok szerint sokkal nyugodtabban, stresszmentesebben közlekednek, mint a hagyományos meghajtású autók tulajdonosai. Hogy miért lehet ez? Az autó fékezési energiáját elektromos energiává alakító, és ennek köszönhetően a városi közlekedés során akár 60-75%-ban elektromos üzemmódban működő környezetbarát hibrid meghajtás szinte észrevétlenül, óhatatlanul is arra ösztönzi a sofőrt, hogy nyugodtabban közlekedjen.




A hibrid autók kijelzőjén megjeleníthetjük az energiaáramlási monitort, ahol folyamatosan nyomon követhetjük, hogy a fékezés során éppen töltjük az elektromos akkumulátorokat vagy épp az elektromos- vagy benzinmotor hajtja-e az autónkat. Ha ennyi figyelmet nem is szentelünk a kérdésnek, az elektromos üzemmódban a műszerfalon diszkréten felvillanó zöld EV felirat révén biztosan tudjuk majd, hogy épp teljesen zölden, nulla károsanyag-kibocsátással közlekedünk, ahogyan azt is láthatjuk egy-egy gázadás során, hogy mikor maradunk az ECO-tartományban.

A hibridek tehát számos módon ’jutalmazzák’ a sofőrt, ha az zölden közlekedik, a kuplung nélküli eCVT váltó által biztosított, az automata váltóhoz hasonló vezetési élménynél, amelynek köszönhetően a városi forgalomban egyébiránt gyakori fel-le váltogatással sem kell bajlódnunk, no és az elektromos üzemmód tiszta, csendes, megnyugtató suhanásánál azonban talán nem is létezik nagyobb jutalom. Illetve egyvalami mégis, ez pedig nem más, mint a rendkívül alacsony fogyasztás és üzemben tartási költségek kérdése.

Egy hibrid autó ára ma már nagyságrendileg egy hasonló felszereltségű dízelének felel meg, hatalmas előnye ugyanakkor, hogy egy hibridben ötször kevesebb alkatrész van mint egy dízelben, és hiányoznak belőle az olyan, könnyen költséges javítási számlákat eredményező alkatrészek, mint a könnyen kopó turbófeltöltő, a kettős tömegű lendkerék, a karbantartást igénylő részecskeszűrő, az NOx szűrő, a kényes kuplung, a nagynyomású üzemanyagellátó rendszer, miközben még a fékrendszer is jóval mérsékeltebb kopásnak van kitéve mint egy dízel esetében.

Mindez megmagyarázza, hogy a hibrid hajtást húsz évvel ezelőtt bemutató, és fejlesztése során a versenytársakhoz képest ma is évtizedes előnnyel rendelkező Toyota, és prémium márkája, a Lexus rendre a legalacsonyabb fenntartási költségeket kínáló márkákként végeznek az összehasonlításokban, a vállalat világszintű eladásaiból ugyanis már ma is tekintélyes részt képviselnek, 2020-ra pedig 50%-ot tesznek majd ki a hibridek. Magyarországon egyébiránt már ma a Toyota eladások 30%-át és a Lexus értékesítések 98%-át a hibrid modellek viszik.




A világszerte 34, Magyarországon 16 modell révén a piac legszélesebb hibrid portfólióját kínáló (és nem mellesleg a hazai hibrid értékesítések mintegy 80%-át kitevő) Toyota és Lexus ezért úgy döntött, hogy Európa egyik legforgalmasabb városában, Rómában, egy pszichológus szaktekintélyek bevonásával és mindennapi autósok segítségével végrehajtott kísérlet során teszi próbára, hogy mennyire képes a csúcsforgalom okozta stressz oldására egy hibrid autó. Az eredmény olyannyira önmagáért beszélt, hogy a Toyota európai elnöke személyesen is látni akarta az autósok reakcióit, ezért a kísérletet megismételték Brüsszelben is, ahol ő is beült az autósok mellé. A vidám hangulatú felvételeket elnézve, és az autósok reakcióját látva az embernek menten kedve támad kipróbálni egy hibrid Toyotát vagy Lexust.

„Míg az első egymillió hibrid Toyota és Lexus eladásához 10 év kellett, az utolsó 1 millió kevesebb, mint egy év alatt talált gazdára, miközben egyre több versenytársunk követ bennünket, és hoz ki újabb és újabb hibrid modelleket, nem ritkán a Toyota által rendelkezésre bocsátott korábbi generációs technológiára alapozva. Nem túlzás tehát valódi hibrid forradalomról beszélni, amely újrarajzolja a magánvásárlásokat és a flottapiacot egyaránt, ahol a vállalati ügyfelek számára különösen hangsúlyosak a hibrid modellek kínálta előnyök.” – fogalmaz Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős szakember.

„A Toyota kiszámította, hogy az elmúlt húsz évben eladott több, mint 10,5 millió hibrid Toyota és Lexus révén mintegy 81 millió tonna szén-dioxid (az Empire State Building súlyának 220-szorosa) terheléstől óvtuk meg a környezetünket és 30,5 milliárd liter benzinnel (mintegy hatvan Balatonnyi) kevesebb fogyott a világban. Azt ugyanakkor lehetetlen felmérni, hogy hány ember szeretett bele újra a vezetésbe a hibrid autózásnak köszönhetően, különösen annak ismeretében hogy az elmúlt húsz évben eladott hibrid Toyoták és Lexusok tekintélyes része ma is használatban van, így használt autóként újabb és újabb autóvezetők ismerkednek meg a hibrid élménnyel. A római és brüsszeli kísérlet mindenesetre rendkívül inspiráló, és nem lehetetlen, hogy a közeljövőben Magyarországon is sort kerítünk egy hasonlóra.” – teszi hozzá a szakember.

 




 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER