Címkék: Range Rover

2014. augusztus 26. kedd, 17:36

 

A Range Rover Sport SVR – az első Land Rover, amely a nagyteljesítményű SVR jelzést viseli - álló helyzetből 4,7 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára, elektronikusan korlátozott végsebessége pedig 260 km/óra.

 

Az SVR 5,0 literes, kompresszoros V8-as motorja 550 lóerő teljesítményt és 680 Nm forgatónyomatékot ad le (az eddiginél 40 lóerővel és 56 Nm-rel többet), míg a fejlett, nyolcfokozatú ZF 8HP70 automatikus sebességváltót és az összkerékhajtási rendszert úgy optimalizálták, hogy a modell időjárási viszonyoktól függetlenül kiemelkedő menetteljesítményekre legyen képes.


A Range Rover Sport először 2005-ben jelent meg; a mai napig több mint félmillió példányban készült. A modellt Nagy-Britanniában tervezték, fejlesztették és gyártotják.

A Range Rover Sport SVR alapját az új generációs Range Rover Sport adja. Ennek teljes egészében alumíniumból készült, önhordó vázszerkezete, amely világújdonságnak számít a kategóriában, és 39 százalékkal könnyebb az elődmodellénél, ideálisan erős és merev, mégis kis tömegű alapot nyújtott a Range Rover Sport SVR megépítésére.

A Range Rover Sport SVR-t a Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations részlege alkotta meg; a modellt a típus egyéb modellváltozataival közös gyártósoron építik, és a Land Rover márkakereskedői hálózatán keresztül értékesítik.

Formaterv
A Land Rover prémium sportos szabadidőjárművének merész külső formatervét és fényűző utasterét még erőteljesebb formában kínálja a Range Rover Sport SVR, igazodva a modell fokozott dinamizmusához.

A teljes egészében a Jaguar Land Rover csoport Special Vehicle Operations (SVO) részlege által tervezett Range Rover Sport SVR az alkalmazott optikai módosítások széles körének köszönheti tekintélyt parancsoló megjelenését. Ezen módosítások között megtalálható az új rajzolatú első lökhárító, amelybe erőt sugárzó, trapéz alakú légbeömlő nyílásokat vágtak; a kerékdobra záródó, módosított szellőzőnyílásokkal ellátott motorházfedélen elhelyezett, sötét Range Rover felirat, valamint az új, sötét tónusú hűtőmaszk, amely markáns kontrasztot alkot a fényszóró lenyűgöző LED rajzolatával. A modell oldalán a vadonatúj alumínium kerékdobot jellegzetes, új kialakítású szellőzőnyílás díszíti; az izmos megjelenést egyedi karosszériatoldatok fokozzák. Hátul a feltűnő Range Rover Sport SVR embléma és a magasan elhelyezkedő, látványos harmadik féklámpával szerelt légterelő utal a modell sportos karakterére. Az egyedi kialakítású hátsó lökhárítóba illesztett, fényes fekete diffúzorban kapott helyet az SVR-re jellemző, négyes kipufogó, amelyről első pillantásra felismerhető a sportos modellvariáns.

A 22 colos, többküllős alumínium keréktárcsának (opciós tartozék) új kerékív-toldatok biztosítanak helyet, erőteljes, széles kiállásról gondoskodva, egyben funkcionálisan is teljesítve a nagyobb teljesítmény és a pontosabb vezethetőség követelményeit.

A modellen alkalmazott dizájn-módosítások jelentős része hozzájárul az SVR fokozott menetdinamikájához. Az első lökhárítóba vágott, nagyobb légbeömlők több levegőt szállítanak azokhoz a töltőlevegő-hűtőkhöz, amelyek a nagy teljesítményű, 550 lóerős kompresszoros motort ellátják friss levegővel.

Az új hátsó légterelő csökkenti a karosszériára ható felhajtóerőt, aerodinamikai hatását gondosan összehangolták a szintén új első lökhárítóéval. Utóbbi alatt új NVH-szűrőt alakítottak ki, amely a szélzaj mérséklése révén gondoskodik a kifinomult utastéri zajszintről, egyben tovább javítja a karosszéria közegellenállási hatásfokát. Ugyanez az elem az első tengelyre ható felhajtóerőt mérsékelve dinamikus vezetés során is biztosítja az első kerekek maximális tapadását. A mélyebbre nyúló első lökhárító agresszívebb alsó eleme eltávolítható, ezzel biztosítva az extrém terepeken szükséges alkalmasságot.

A hatdugattyús Brembo fékrendszer ugyancsak többlethűtést kapott, ami optimális lassítóképességet eredményez. A Range Rover Sport SVR modell hétféle színben - köztük a lenyűgöző, exkluzív Estoril-kék árnyalatban - rendelhető.
Alapfelszerelés a kontrasztos, Santorini-fekete tetőlemez; ez a fényezett oldalsó karosszériatoldatokkal együtt még erőteljesebbé és határozottabbá teszi az SVR modell kiállását.
Az átdolgozott dizájn hatását a karosszéria magas fényű fekete díszítőelemei, illetve a fekete keretű ’Stealth Pack’ fényszórók teszik teljessé; a prémium összhatás lenyűgöző jelenléttel társul.


Utastér
A Jaguar Land Rover csoport Special Vehicle Operations részlege az utasteret sem hagyta érintetlenül, az SVR változat radikálisan különbözik az egyéb modellvariánsoktól. Ennek fontos eszköze a rendszerint nagyteljesítményű sportautókban megtalálható, karakteres bőr sportülések alkalmazása. Ezek a komfortos ülések dinamikus vezetés során még határozottabb oldaltartást adnak.



Az ülések tizenhat irányban állíthatók motorosan; az alapmodell sportos, emelt üléshelyzete és a bőséges hátsó lábtér az SVR kivitelben változatlanul érvényesül.

Ugyanez a sportos tematika uralja a hátsó üléseket is: ezeket úgy alakították át, hogy harmonizáljanak az első sportülésekkel. Az eredmény egy lenyűgöző, hangsúlyozottan négyszemélyes utastér, amely azonban átmeneti használatra egy ötödik utasnak is megfelelő férőhelyet biztosít. A maximális utaskomfort érdekében a hátsó ülések támlájának szöge állítható; a 60/40 arányban osztott ülések ledöntésével akár 1761 liternyi csomagtér alakítható ki.

Az üléseket fényűző Windsor bőr borítja, a középrészen bordázott, steppelt kivitelben. A felső öltések ébenfekete színűek, a szegélyek fényvisszaverő kivitelűek; minden ülést a Range Rover Sport SVR logó díszít. Az utastér összesen négyféle színkombinációban rendelhető: az ébenfekete mellett ébenfekete és felhőfehér, ébenfekete és Pimento-vörös, valamint ébenfekete és cserszín kombinációk választhatók.

A jármű alapkivitelben esztergált felületkidolgozású alumínium dekorbetétekkel készül, ám a vásárlók kívánsága szerint az ajtópanelek, a középkonzol, a műszerfal és a kormánykerék kerete szénszálas kivitelben is elkészíthető.



Motor
A Range Rover Sport SVR szíve a teljes egészében alumínium szerkezetű, 5000 köbcentiméteres, kompresszoros V8-as motor továbbfejlesztett kivitele, amely öntöttvas hengerperselyével és vízszintes csavarokkal megerősített főtengely-csapágyaival a robusztusság, a teljesítmény és a kifinomultság kombinációját kínálja.

A Land Rover Special Vehicle Operations részlegének mérnökei gondosan optimalizálták a Bosch motorvezérlő rendszert, és újrahangolták a kompresszor elektronikus megkerülő szelepét. Ezzel nagyteljesítményű vezetés során megnövelték a maximális töltőnyomást, ugyanakkor megőrizték a V8-as motor kiemelkedő rugalmasságát, amely sokoldalú terepalkalmasságot és könnyed országúti gyorsítóképességet biztosít.

A motor teljesítménye 40 lóerővel, forgatónyomatéka 56 Nm-rel nőtt: az 550 lóerős teljesítmény és a 680 Nm nyomaték révén az SVR csupán 4,7 másodperc alatt éri el a 100 km/óra sebességet, elektronikusan korlátozott végsebessége pedig 260 km/óra, a körülményektől függően. A modell képességeiről mindent elmond, hogy 8 perc 14 másodperc alatt tette meg a Nürburgring nagykörét (Nordschleife).

A Range Rover Sport SVR egyedi formajegyei szintén hozzájárulnak a kiemelkedő menetteljesítményekhez: az első lökhárítóba integrált, nagyobb légbeömlők több levegőt szállítanak a két köztes töltőlevegőhűtőhöz. Ezzel csökkenthető a kompresszor által sűrített levegő hőmérséklete, mielőtt az belépne az égéstérbe, ami szélsőséges körülmények között is kiemelkedő teljesítményt szavatol.

A masszív, alumínium önhordó karosszéria, a továbbfejlesztett futómű és a keményebb szilentek révén a Land Rover mérnökei még inkább kiemelhették a motor gázreakcióit. Amint például a vezető elveszi a lábát a gázról, a levegőtöltetet sokkal gyorsabban csökkenti a rendszer, mint az eddigi Range Rover Sport modellváltozatok esetén, ami közvetlenebb gázreakciókat, és ezáltal direktebb ember-gép kapcsolatot eredményez. Dinamikus üzemmódban mindezen jellemzők még markánsabban érvényesülnek, köszönhetően az érzékenyebb gázreakcióknak és az élesebb váltóprogramnak. Emellett gázelvételkor a motor nem szünteti be az üzemanyagellátást, ami karakteres kipufogó-ropogást idéz elő.

Az SVR üzemanyag-fogyasztására és CO2-kibocsátására nem volt hatással a megnövelt teljesítmény: az megegyezik a kompresszoros V8-as alapmotor értékeivel (12,8 l/100km és 325g/km). Ez a motor fejlett, kiemelkedően jó hatásfokú kialakításának köszönhető: az olyan részleteknek, mint a kategória legkedvezőbb belső súrlódása, a nagynyomású közvetlen benzinbefecskendezés az égéstér tengelyében elhelyezett, többlyukú, terelőkúpos injektorokkal; a kétoldali, változó szelepvezérlés (VCT), valamint a fejlett, intelligens start-stop rendszer*, amely alapjáraton leállítja a motort, majd a fékpedál felengedésekor ismét beindítja azt.

Motorhang
A Land Rover márka történetében első ízben a Range Rover Sport SVR kétfázisú, aktív kipufogórendszert kapott, elektronikusan vezérelt szelepekkel. A rendszer optimalizálja a modell hangzását, teljesítményét és esztétikumát.

Az új kipufogórendszer nagyobb (a kompresszoros V8-asnál alkalmazott 55 mm helyett 60 mm) átmérőjű csövekből áll, ami kedvezőbb gázáramlási jellemzőket eredményez. Ez azonban csak egy a számos megoldás közül, amely hozzásegíti az áthangolt V8-as erőforrást lélegzetelállító 550 lóerős teljesítményéhez. Az átdolgozott hátsó lökhárítóba illesztett, négy kipufogóvég egyértelműen megkülönbözteti a csúcskivitelű prémium szabadidőjárművet az egyéb Range Rover Sport kivitelektől.

A Range Rover Sport SVR modellt versenyautókat idéző, új hangzás jellemzi, amely kis fojtószelep nyitási szögek mellett szándékosan modulált, pulzáló hanghatást, míg csúcsteljesítménynél nagyfrekvenciás, egyre sürgetőbb staccatót biztosít.

Különösen lényeges, hogy az elektronikusan vezérelt, aktív szelepek gyakorlatilag teljesen kiküszöbölik a kipufogórendszerben ébredő áramlási zajokat, így az utasok a teljes fordulatszám-tartományban színtiszta motorhangnak örvendhetnek. Ez passzív szelepekkel nem volna lehetséges.

Alacsonyabb fordulatszámon az elektronikusan vezérelt szelepek lezárnak két végcsövet, így gondoskodva a kifinomult hangzásról. Amint a motor fordulatszáma és terhelése nő (jellemzően 3000/perc környékén), a szelepek nyitnak, és szabadabb gázáramlást tesznek lehetővé mind a négy végcsövön keresztül, megnövelve a hangerőt és a hangminőséget, anélkül, hogy hirtelen megváltozna a motor karaktere. A hangminőséget egy akusztikus erősítő rendszer javítja tovább, amely a tetszetős szívászajokat továbbítja az utastérbe.

Az egyedi motorhangolással egyetemben, amely gázelvételkor jóval gyorsabban veszi el a légtöltetet, az új kipufogórendszer tolóüzemben markáns ropogással fokozza a vezetési élményt.
A vezető a motor fordulatszámától függetlenül választhatja a csendesebb üzemmódot.

Az új, aktív kipufogórendszert úgy tervezték meg, hogy az semmilyen formában ne csorbítsa a Range Rover Sport SVR kiemelkedő terepalkalmasságát, amennyiben a tulajdonosnak kedve támad kiaknázni a 850 mm-es gázlómélységet.


Váltó
A Range Rover Sport SVR finom, közvetlen nyolcfokozatú ZF 8HP70 automatikus sebességváltóját a megnövelt teljesítményhez optimalizálták. Az opcióként megrendelhető, 22 colos Continental SportContact 5 abroncsokkal, a módosított futómű-beállításokkal és a magabiztos összkerékhajtással kombinálva az alsóbb sebességfokozatokban nagyobb nyomaték esik a sebességváltóra, ami lélegzetelállító, 4,7 másodperces 0-100 km/óra gyorsulást tesz lehetővé.

A nyolc, szűken fokozott áttétellel szerelt sebességváltó akár 50 százalékkal gyorsabban kapcsol, annak köszönhetően, hogy felkapcsolás során a vezérlés rendkívül gyorsan és precízen szünteti meg az üzemanyag-ellátást. Mindez gyorsabb, zsigerig ható, hallhatóan határozottabb sebességváltásokat eredményez, miközben a sebességváltás közben a motor tehetetlenségét kiaknázva a gyorsítás érzetét biztosítja. Emellett a sebességváltó közvetlenebb kapcsolatot teremt a vezető és a gépkocsi között, és biztosítja, hogy a motor mindig az optimális fordulatszám-tartományban üzemeljen.

A sebességváltó adaptív váltóprogramja felügyeli a gyorsítást és a lassítást, az oldalirányú gyorsulást, a kickdownt (padlógáz), sőt, még az útfelület emelkedésének a szögét is. Ezen paraméterek alapján 25 előre meghatározott váltási program közül választva tökéletesen alkalmazkodik a vezetési stílushoz, illetve az útviszonyokhoz. A sportosabb vezetési stílus például agresszívebb váltásokat eredményez, és csak magasabb fordulatszámon engedi felváltani a sebességváltót.

Annak érdekében, hogy a Range Rover Sport SVR minden körülmények között megőrizze stabilitását, nagy sebességnél végrehajtott visszakapcsolás esetén a rendszer automatikusan gázfröccsöt ad, ezzel simítva el a fokozatok közötti átmenetet. Ez a funkció azt is lehetővé teszi, hogy intenzív fékezés során a sebességváltó egymás után gyorsan több fokozatot is visszakapcsoljon, fenntartva a jármű kifinomultságát és irányíthatóságát.

A Corner Recognition (kanyarfelismerés) funkció ívmenetben ugyanazt a fokozatot tartja, amivel egyrészt segít megőrizni az autó stabilitását, másrészt garantálja a megfelelő gázreakciót, amint a vezető a kanyar kijáratánál gyorsítani kezd.

A sebességváltó azt is felismeri, ha a vezető egymás után több előzési manővert szeretne végrehajtani; ebben az esetben alacsonyabb fokozatban tartja a sebességváltót, így biztosítva a maximális biztonsághoz és vezetési élményhez elengedhetetlen azonnali gyorsítóképességet.

A ZF nyolcfokozatú sebességváltó hidrodinamikus nyomatékváltója első fokozatban kifinomult viselkedést szavatol, ugyanakkor a második fokozattól kezdődően áthidaló tengelykapcsoló biztosít közvetlen fizikai kapcsolatot a sebességváltó és a hajtott tengelyek között, és nyújt ezáltal fokozott vezetési élményt.

A sebességváltó az előválasztó karral, vagy a kormánykeréken elhelyezett váltófülekkel egyaránt vezérelhető. A vezető választhatja a teljesen automatikus üzemmódot, az alkalmankénti kézi beavatkozás lehetőségével, vagy az előválasztó kart balra elmozdítva kézi üzemmódba léphet át. Ebben az esetben a sebességváltás a kormányon elhelyezett fülekkel vagy az előválasztó kar előre- (visszaváltás) vagy hátramozdításával (felváltás) történik, pontosan úgy, mint a versenyautókban.

Dinamikus üzemmódban még élesebb a váltóprogram: ekkor a sebességváltó a piros fordulatszám-tartományt elérve sem kapcsol fel, és kizárólag akkor kapcsol vissza, ha a motor lefulladása fenyeget.

Az SVR állandó összkerékhajtással és felezővel ellátott osztóművel rendelkezik. Utóbbi terepfokozatban a kemény terepek leküzdésére is alkalmassá teszi a modellt.

Az optimális tapadást és erőátvitelt szolgálja a központi differenciálmű elektronikus vezérlésű, többtárcsás tengelykapcsolója, amely az első és hátsó tengely közötti nyomatékelosztásért felel: szélsőséges esetben a rendszer képes a hajtóerő akár 100 százalékát bármely tengelyre összpontosítani. A Land Roverekre jellemző terepalkalmasságot kifinomult elektronikus kipörgésgátló rendszerek fokozzák.

A terepváltó két, választható fokozatot kínál; a teljesen szinkronizált fokozatok között menet közben, akár 60 km/óra sebességnél is átkapcsolhat a vezető, így biztosítva a páratlanul rugalmas felhasználhatóságot. A normál (High) áttétel 1:1 arányú, míg a terepfokozat (Low) 2,93:1 arányú áttétele kivételesen alacsony kúszósebességet tesz lehetővé.

Futómű
A tapadás és stabilitás további optimalizálását szolgálja az SVR modell áthangolt, dinamikus aktív hátsó differenciálzárja. Ez az alapmodellnél korábban és nagyobb mértékben reteszel, így megfelel a sportos vezetés követelményeinek, biztosítva, hogy mindig a jobb tapadással rendelkező hátsó kerékre jusson a hajtóerő, ami dinamikusabb vezethetőséget eredményez.

A fékvezérelt nyomatékvektor-szabályozási rendszert (Torque Vectoring by Braking) szintén áthangolták. A rendszer a gépkocsi fékrendszerét vezérelve egy nyomatékvektor-szabályozású aktív differenciálmű hatását szimulálva ívmenetben folyamatosan úgy osztja el a hajtóerőt a négy hajtott kerék között, hogy azzal mindenkor optimális tapadást és kormányozhatóságot valósítson meg, és minimalizálja az alulkormányzottságot.

A rendszer másodpercenként százszor ellenőrzi a gépjármű állapotát a DSC modulon keresztül. Amint a gépkocsi ívmenetben gyorsít, a rendszer a perdület érzékelőktől kapott jelek alapján felismeri a kezdődő alulkormányozottságot. Ekkor észrevehetetlenül csekély mértékű fékezésekkel korrigálja a jármű nyomvonalát, miközben a hajtóerőt a jobb tapadással rendelkező, ívkülső kerékre csoportosítja át, ezzel fenntartva a tapadást, az erőátviteli képességet és a kormányozhatóságot.



Vezetés
A Range Rover Sport modellt dicsérték kényelméért és sportos vezethetőségéért. Az SVR még jobban teljesít ezen a téren, hála az angliai országutakon, a sebességkorlátozás nélküli, német autópályákon, valamint a nürburgringi Nordschleifén végzett, intenzív fejlesztésnek.

Az eredmény egy olyan futómű, amely még kisebb karosszériadőlést, még nagyobb kanyarsebességeket, és még közvetlenebb visszajelzéseket biztosít. A maximális oldalgyorsulás a kompresszoros V8 modellnél 1,1 g értékéről 1,3 g-re nőtt; ezt a jelentős különbséget azonnal észlelik a sportos vezetők. Ugyanakkor a Range Rover Sport SVR megőrizte az alapmodell kiemelkedő közúti menetkényelmét és kategóriaelső terepképességét.


Továbbfejlesztett felfüggesztés és kormányzás
A Land Rover mérnökei fokozottan dinamikus vezethetőségre hangolták a Range Rover Sport SVR futóművét. Az elsősorban könnyű alumínium elemekből álló felfüggesztés elöl és hátul egyaránt független és kétszeresen izolált kivitelű: elöl széles konfigurációjú kettős keresztlengőkarokat, hátul fejlett többlengőkaros szerkezetet találunk.

A Range Rover Sport SVR emellett mindkét tengelyén keresztbe kötött légrugózást és fokozatmentesen változó, magnetorheológiai (azaz elektromos térre érzékeny folyadékkal töltött) lengéscsillapítókat alkalmazó adaptív menetdinamikai rendszert alkalmaz. Ez utóbbi másodpercenként legalább 500-szor ellenőrzi a gépkocsi mozgását, és gyakorlatilag késlekedés nélkül a változó útviszonyokhoz és a vezető parancsaihoz igazítja a csillapítás erejét.

A légrugók módosított dugattyúprofilja még sportosabb vezethetőséget biztosít, míg az adaptív lengéscsillapítók beállítását úgy optimalizálták, hogy a fokozottan sportos menetdinamika és a páratlan utaskomfort egyedülálló egyensúlyát nyújtsa. Mindkét esetben áthangolt vezérlő szoftver teszi teljessé a változásokat. A hátsó felfüggesztés segédvázkeretének perselyei mintegy 20 százalékkal keményebbek, így a futómű közvetlenebbül reagál a vezető parancsaira.

Annak ellenére, hogy a mélyen ülő sportautókhoz mérhető menetdinamikát kínál, a Range Rover Sport SVR megőrizte kiemelkedő utaskomfortját és terepalkalmasságát. A rugózási komfort nem csökkent, ahogy a szabad hasmagasság sem: ennek értéke a beszállást megkönnyítő 50 mm-től a terepjárásra alkalmas 235 mm-ig szabályozható. A rugóutak (elöl kategóriaelső 260 mm, hátul 272 mm) szintén megegyeznek az alapmodellével, ahogy a gázlómélység is megmaradt a kategória legjobbja, 850 mm. A Terrain Response 2 rendszer összesen hatféle beállítást kínál: általános, sportos, fű/murva/hó, sár/nyomvályú homok, és szikla. A vezető emellett az automatikus állást is választhatja; ilyenkor az intelligens rendszer önműködően az adott helyzetben optimális beállítást alkalmazza.

A módosított elektromos szervokormány (EPAS) változó áttételével és sebességfüggő rásegítésével kiegészíti a futómű módosításait. A nagyobb kormányerő közvetlenebb kormányzást és jobb visszajelzést biztosít magasabb sebességeknél.

A hidraulikus szervokormányoktól eltérően az EPAS működéséhez nincs szükség a motorról meghajtott szivattyúra, ami kisebb üzemanyag-fogyasztást és csekélyebb CO2-kibocsátást eredményez.

Opcionális, magas sebességindexű közúti abroncsok
A modellhez kétféle keréktárcsa/gumiabroncs csomag választható. Alapkivitelben minden Range Rover Sport SVR a kifejezetten ehhez a modellhez kifejlesztett, 21 colos könnyűfém keréktárcsákkal és 275/45 R21 méretű, négyévszakos abroncsokkal kerül forgalomba. Opcióként egy egyedi kivitelű, 22 colos könnyűfém keréktárcsa is megrendelhető. Ezeket az új, többküllős keréktárcsákat aszfaltra optimalizált, 295/40 R22 méretű Continental SportContact 5 abroncsokkal szerelik. A 22 colos keréktárcsa egy hüvelykkel szélesebb a Range Rover Sport eddigi 22 colos keréktárcsáinál, ami erőteljesebb kiállást kölcsönöz az autónak.


Oldaldőlés szabályozás
Aktív oldaldőlés-szabályozás a gyorsabb, stabilabb kanyarvételi képességekért
A modell továbbfejlesztett légrugózásával és fokozatmentes, adaptív lengéscsillapításával összhangban működő, kétcsatornás aktív oldaldőlés-szabályozási rendszert (ARC) úgy hangolták, hogy az még tovább fokozza a Range Rover Sport SVR sportos menetképességeit. Az SVR modell annyival jobb közúti adottságokkal rendelkezik, hogy a Land Rover mérnökeinek teljes mértékben újra kellett kalibrálnia az ARC rendszer vezérlő paramétereit, hogy az képes legyen kezelni a modell fokozott kanyarvételi képességeit.

A hagyományos kanyarstabilizátorokat helyettesítő ARC rendszer egy hidraulikus szivattyú által vezérelt működtetőket alkalmazva akadályozza meg a karosszéria szélsőséges oldaldőlését, másodpercenként akár ezerszer alkalmazkodva a karosszériára ható gyorsulási erőkhöz. A korábbi, egyetlen aktuátort alkalmazó rendszerekhez képest az új ARC rendszer két aktuátor segítségével képes tengelyenként egymástól függetlenül reagálni az ébredő oldaldőlésre, így még pontosabban akadályozhatja azt meg.

Amikor a rendszert vezérlő szoftver a karosszéria oldaldőlését észleli, az ARC azzal ellentétesen ható forgatónyomatékot ébresztve segít megőrizni a karosszéria stabilitását, fokozva az irányíthatóságot és a vezetési élményt. Az ARC rendszer kulcsfontosságú szerepet játszik abban, hogy a Range Rover Sport SVR minden eddigi Land Rover modellnél gyorsabban, csekélyebb oldaldőléssel képes kanyarodni.

A természetes viselkedés érdekében a rendszer ugyanakkora mértékű oldaldőlést enged, mint más Range Rover Sport modelleknél, ám az alapvetően áthangolt beállításoknak köszönhetően ezt a határértéket az SVR által elérhető, jóval nagyobb kanyarsebességek mellett is képes megtartani.

A rendszert emellett úgy hangolták, hogy a határtartományon progresszív módon engedje el a karosszériát, különösen amikor az opcionális, 22 colos Continental abroncsok elérik jóval magasabb tapadási határukat. Ennek köszönhetően a jármű az abroncsok tapadási határáig, és azon túl is könnyen kezelhető marad – például versenypályán, nagysebességű kanyarodás során.

Dinamikus üzemmódban a rendszer még tovább csökkenti a karosszéria oldaldőlését, ezzel szavatolva a maximális vezethetőséget és vezetési élményt.

Miközben az ARC rendszert úgy hangolták, hogy sportos vezetés során egyedi módon csillapítsa a Range Rover Sport SVR oldaldőlését, vezérlése automatikusan visszaáll az alapkivitelű Range Rover Sport modelleknél szokásos beállításra, amint a karosszéria gyorsulását, a kerekek helyzetét és a hasmagasságot érzékelő szenzoroktól kapott adatok alapján azt észleli, hogy a jármű terepen halad. Ez 40 km/óra sebesség alatt nagyban csökkenti a karosszéria „ugrálását”, és megőrzi a modell kiemelkedő terepalkalmasságát.


Nürburgring teszt
A 20,8 kilométernyi, technikás kanyarokkal, nagysebességű egyenesekkel, bukkanókkal és mélyedésekkel tűzdelt, gyakran kedvezőtlen időjárású Nordschleife a tökéletes tesztpálya minden nagyteljesítményű autó számára.

A pálya extrém adottságai szélsőséges igénybevételt jelentenek a futómű és a hajtáslánc számára. Az SVR modellt a végletekig tesztelték itt a Land Rover mérnökei, a prototípusok csaknem ezer kört tettek meg a legendás németországi versenypályán.

A tesztelés és fejlesztés során az SVR mindössze 8 perc 14 másodperc alatt tett meg egy kört a Nordschleifén, ami lenyűgözően gyors egy sorozatgyártású szabadidőjárműtől.

A sorozatgyártásra kész SVR Nagy-Britanniában, a Goodwood-i sebességfesztiválon megtartotta világpremierjét, ahol a 2,6 kilométeres pályán végigszáguldva versenyautókat idéző kipufogóhangjával és lélegzetelállító gyorsulásával magával ragadta a motorsport-rajongókat.


 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

Autóspanasz.hu

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER