Címkék: Formatervezés | Lexus | Yet filozófia

2016. augusztus 12. péntek, 13:28

 

A Lexus meghirdette a 2017. évi Lexus Design Award formatervezési pályázatot, amelyre mostantól fogadják a pályaműveket. A 2013-ban létrehozott díj küldetése, hogy ötleteket hívjon életre egy jobb jövő reményében; az idén ötödik alkalommal meghirdetett, nemzetközi pályázat a világ fejlődő formatervezőit, feltörekvő kreatív alkotóit támogatja.

„A Lexus számára a Yet (Ugyanakkor) filozófia azt a merészséget testesíti meg, amelynek hatására az első pillantásra egymással inkompatibilisnek tűnő elemeket párosítjuk - például kiemelkedő rugózási kényelem, UGYANAKKOR lenyűgöző menetdinamika. A Yet lehetővé teszi számunkra, hogy ne kössünk kompromisszumokat: harmonikus szinergiákat teremtünk, amelyek váratlan, UGYANAKKOR lenyűgöző új lehetőségeket teremtenek. A Yet az a katalizátor, amely mozgásba hozza a forradalmi áttöréseket; a szikra, amely lángra lobbantja a bennünk szunnyadó kreativitást. A Lexus a Yet-nek köszönhetően feltérképezi a formatervezés és a technológia olyan, úttörő határtartományait, amelyek meghatározzák a jövő mobilitását.” - hangsúlyozza Yoshihiro Sawa, a Lexus International ügyvezető alelnöke.

lexus-lc-1

A jelentkezők olyan, innovatív formatervekkel és eredeti értelmezésekkel jelentkezhetnek a pályázatra, amelyek rávilágítanak a Yet tematika lényegére. A világ formatervezői társadalma és a nagyközönség a jövő évi milánói formatervezési héten* ismerkedhet meg a 2017-es Lexus Design Award 12 döntősével és azok munkáival. A tizenkét döntős közül négyen világhírű formatervezők irányításával elkészíthetik munkájuk prototípusát. Az egy prototípusra eső gyártási keret hárommillió japán jen. A döntősök a milánói formatervezési héten a Lexus kísérleti bemutató területén állíthatják ki munkáikat. A bírák a négy prototípust alaposan mérlegelve választják ki a végső győztest.
A korábbi évek Lexus Design Award nyertesei világszerte kamatoztatják tehetségüket. Az Emanuela Corti és Ivan Parati által alkotott Sense-Wear, a 2015-ös Nagydíj díjazottja tokiói és moszkvai dizájn-rendezvényeken szerezhettek további ismertséget. A 2016-os verseny győztese, az AMAM formatervezési csoport által létrehozott „AGAR PLASTICITY - AZ AGAR-AGAR CSOMAGOLÓANYAGKÉNT ÉS EGYÉB CÉLOKRA TÖRTÉNŐ HASZNOSÍTÁSÁBAN REJLŐ LEHETŐSÉGEK” pályamunka széles körű érdeklődésnek örvendett, és számos nemzetközi felkérést hozott a csoportnak.
A Lexus Design Award győztesei ilyenformán élvezhetik a díjjal járó globális publicitást, valamint a vállalkozói és közszférában potenciálisan felmerülő együttműködési projekteket. A Lexus megtiszteltetésnek tekinti, hogy az évente megrendezett Lexus formatervezési díj, valamint az ahhoz kapcsolódó lehetőségek révén támogatást és ismertséget biztosíthat a világ feltörekvő formatervezői számára. A 2017. évi Lexus Design Award szervezői augusztus 10. és október 16. között várják a pályaműveket. A jelentkezés módjáról részletes információk találhatók a LexusDesignAward.com internetes oldalon. A verseny 12 döntősét 2017 elején hirdetik ki.

* A világ legnagyobb formatervezési kiállításán (más néven Salone Del Mobile) számos kategóriában, a bútoroktól a divaton át a textiliparig vonultatja fel a különböző márkák és formatervezők kiállításait és eseményeit.

A BÍRÁLÓ BIZOTTSÁG TAGJAI
Paola Antonelli / kurátor
Antonelli 1994-ben csatlakozott a Modern Művészetek Múzeumához (Museum of Modern Art), ahol az építészeti és formatervezési osztály kurátoraként, valamint a MoMA kutatás-fejlesztési igazgatójaként tevékenykedik. Tartott előadást a TED-en, a davosi Gazdasági Világfórumon, valamint számos nemzetközi konferencián. Szakmai célkitűzése, hogy a dizájn megértését támogatva elősegítse, hogy a világ teljes mértékben elismerje és kiaknázza a formatervezés globális hatását és befolyását. Antonelli jelenleg számos, kortárs dizájnról szóló műsoron dolgozik. Szerkesztés alatt álló „States of Design” című könyve a napjainkban létező formatervezési területek sokszínűségét vizsgálja.

Aric Chen / kurátor
Aric Chen a hong kongi Nyugat-Kowloon kulturális negyed vizuális kultúrát bemutató múzeumának, az M+ intézménynek a vezető formatervezési és építészeti kurátorra. Ezt megelőzően a 2011-ben és 2012-ben sikeresen megújuló Pekingi Formatervezési Hét kreatív igazgatója volt. Chen számos kiállítás és projekt kurátoraként és szervezőjeként lépett fel múzeumokban, biennálékon és egyéb nemzetközi rendezvényeken. Gyakran publikál olyan kiadványokban, mint a The New York Times, a Monocle, az Architectural Record vagy a PIN-UP.

Toyo Ito / építész
Ito a Tokiói Egyetem építészeti fakultásán szerzett diplomát 1965-ben. Legfontosabb munkái: Sendai Mediatheque, Tama művészeti egyetem könyvtára (Hachioji), Tajvani Egyetem, a Tajvani Társadalomtudományi Főiskola, a ‘Minna no Mori’ Gifu médiakozmosz, és így tovább. Jelenleg fejlesztés alatt álló főbb projektjei: Tajvani Nemzeti Taichung Színház, új atlétikai pálya és sportpark Aomoriban (nem végleges elnevezés), és egyéb nagyratörő projektek. Számos szakmai elismerés birtokosa, többek között elnyerte a japán építészeti intézet díját, a Velencei Biennálé Arany Oroszlán díját, a Brit Építészeti Királyi Intézet királyi aranyérmét, továbbá a Pritzker építészeti díjat.

Birgit Lohmann / a designboom főszerkesztője
A hamburgi születésű Lohmann Firenzében tanult ipari formatervezést, majd 1987-ben Milánóba költözött, ahol azóta is él és alkot. Formatervezőként és termékfejlesztő menedzserként dolgozott számos olasz építésznek és formatervező mesternek. Emellett formatervezési történészként segítette az igazságügyi minisztérium és nemzetközi aukciós házak munkáját.
Kutatóként és előadóként számos neves nemzetközi egyetemen tartott ipari formatervezési szemináriumot. 1999-ben társalapítója volt a designboom kiadványnak, amelynek jelenleg is főszerkesztője, oktatásügyi programigazgatója, valamint nemzetközi kiállítási kurátora.

Alice Rawsthorn / dizájn újságíró
Alice Rawsthorn a New York Times nemzetközi kiadásának dizájnkritikusa. Legújabb könyve, a "Hello World: Where Design Meets Life" (Üdv, világ: a dizájn és az élet találkozása) a formatervezés életünkre gyakorolt hatását vizsgálja a múltban, a jelenben és a jövőben. Előadóként olyan nemzetközi rendezvényeken lépett fel, mint a TED vagy a davosi Gazdasági Világfórum. A Londonban élő és dolgozó Alice a Chisenhale galéria, valamint a Michael Clark tánctársulat vagyonkezelőinek elnöke, illetve a Whitechapel galéria vagyonkezelője. A formatervezés és a művészetek terén tett szolgálataiért elnyerte a brit birodalom rendje OBE címét.

Yoshihiro Sawa / a Lexus International ügyvezető alelnöke
Yoshihiro Sawa mérnöki és formatervezői diplomát szerzett a Kyoto Institute of Technology-n. 1980 óta dolgozik a Toyota Motor Corporationnél, ez idő alatt számos, formatervezéshez kapcsolódó munkakört betöltött, beleértve a tervezési részleg globális formatervezésért felelős igazgatója címet. A Lexus International ügyvezető alelnöki tisztét 2016 áprilisa óta tölti be.

MENTOROK
Neri & Hu / építészek és interdiszciplináris tervezők
A sanghaji központtal működő Neri & Hu Design and Research alapítói, Lyndon Neri és Rossana Hu egy sor olyan projekten dolgoztak már szerte a világon, amelyek egymást átfedő formatervezési műfajokon belül teremtettek új építészeti paradigmákat. 2014-ben a Wallpaper* kiadvány a Neri & Hu-t választotta meg az Év Dizájnerének. A stúdió 2013-ban bekerült az USA Belsőépítészeti Hírességek Csarnokába. Neri & Hu hitvallása szerint a kutatómunka a tervezés alapvető jelentőségű eszköze, hiszen minden egyes projekt egyedi kontextualitással rendelkezik. Az építészeti, belsőépítészeti, mestertervezés, grafikai és terméktervezési szolgáltatásokat nyújtó Neri & Hu meglátása szerint napjaink épületekkel kapcsolatos problémái túlmutatnak a hagyományos építészet határain. Ahelyett tehát, hogy egy sablonos dizájnból indulnának ki, Neri & Hu munkássága az élmény, a tapasztalás, a részletek, az anyagok, a formák és a fények dinamikus összjátékában gyökerezik.

Max Lamb / dizájner
Max Lamb munkásságában a vidéki táj hagyományai ipari elemként - a tengerpart öntödeként, a kőfejtő műhelyként - jelennek meg, a Chatsworth birtok kivágott tiszafái egyszerre témák és forrásanyagok. Ugyanúgy izgatja a város is, és mivel a legkülönfélébb környezetekhez képes alkalmazkodni, illetve azokra reagálni, térben és időben megismételhetetlen termékeket állít elő. Max nem foglal állást egyetlen anyag vagy folyamat mellett sem, a formatervezést nem tekinti problémamegoldó eszköznek. Sokkal inkább az anyag belsőjéből fakadó értékeket és minőséget fejti ki, kiterjesztve azok természetes jellemzőit és szépségét. Módszerei egyszerre modernek és primitívek; egyszerre tekinti magát tervezőnek és gyártónak; az adott projekt léptékétől és összetettségétől függően öntödékkel és gyárakkal egyaránt együttműködik. Az általa alkalmazott elvekben azonban felfedezhető a folytonosság: az anyag őszinte megközelítése, a folyamat dicsőítése, valamint az emberi képességek és korlátok.

Elena Manferdini / dizájner, épÍtész
Elena Manferdini az Atelier Manferdini alapító tulajdonosa. A cég a kaliforniai Venice városában tart fenn irodát. Az Egyesült Államokban, Európában és Ázsiában végeztek formatervezési, művészeti és építészeti projekteket, többek között az ő nevükhöz köthető a Los Angeles-i Kortárs Művészeti Múzeum pavilonja. Elena stúdiója olyan nemzetközi hírű vállalatokkal működött már együtt, mint a Swarowski vagy a Sephora; munkásságával a legnagyobb sajtókiadványok foglalkoztak, az Elle-től a Vogue-on át a New York Times-ig. A Dél-Kaliforniai Építészeti Intézet elnökeként nemzetközi kiállításokon mutatja meg munkáját, és olyan tanintézetekben tartott már előadást, mint az MIT, a Princeton, a Tsinghua egyetem vagy a Bauhaus. 2013-ban elnyerte az eredeti műalkotások létrejöttét támogató COLA Ösztöndíjat. 2011-ben megkapta a rendkívül jelentős United States Artists (USA) éves ösztöndíjat, az Alessi számára készített Blossom munkája Good Design díjban részesült.

Snarkitecture / művészek, építészek
Daniel Arsham és Alex Mustonen 2008-ban alapította a Snarkitecture kollaboratív kísérleti társulást, amely a művészet és az építészet határtartományán tevékenykedik. A művészetek és építészet metszete iránt már a New York-i Cooper Unionban töltött diákéveik során is érdeklődő páros legelső ügyfele a Dior Homme volt. A Lewis Carroll abszurd költeményéről a „Sznark-vadászat"-ról elnevezett Snarkitecture olyan állandó jellegű, építészeti léptékű projekteket és funkcionális tárgyakat tervez, amelyek újszerű, fantáziadús célokat szolgálnak. A munkák ezáltal a csoda és az interakció pillanatait hozzák létre, amelyekben az emberek közvetlen kapcsolatot teremthetnek környezetükkel. Az ismerősből szokatlant alkotó Snarkitecture váratlan feladatok elvégzésére használja az építészetet.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER