2013. november 15. péntek, 17:33

 

Bugyi közelében mutatta be a Jeep az új Grand Cherokee autóját. Változatos terepviszonyok között volt lehetőség kipróbálni a luxus Crossovert. Vezethettük terepen, közúton, illetve a kiskunlacházi reptéren kialakított elkerülést szimuláló pályán.

 

A Cherokeek ősszülője az 1963-tól gyártott Jeep Wagoneer volt, melyet 1991-ig gyártottak. Ebben az autóban jelent meg 1973-ban az automatikus négykerék meghajtási rendszer, a Quadra-Trac. 1984-ben jelent meg a Jeep Cherokee (XJ).







Az első Grand Cherokeet (ZJ) 1992-ben mutatták be a Detroiti Autószalonon.
A Daimler éra alatt megjelenő második generációs Grand Cherokee (WJ) modell 1998-ban teljesen szakított a korábbi dizájnnal és kinézete a mai Grand Cherokeekhoz áll közelebb.













A harmadik generáció (WH) 2005-ben érkezett, jobb menettulajdonságokkal ruházták fel, s nem utolsó sorban megjelent a kínálatban az 5,7 literes V8-as HEMI benzinmotor is, 2006-ban pedig az SRT-8 változatban a 6,1 literes V8-as HEMI.
2009-ben a Chrysler csődhelyzetbe került, ekkor létesített partneri viszont a Fiattal.
A negyedik generáció 2011-ben lépett színre Quadra-Lift légrugózással, öt terepbeállítást kínáló Selec-Terrain kipörgésgátló rendszerrel, s a Fiat Multijet II technológiával rendelkező új 3.0 V6 turbódízel motorral. 2013-ban felfrissítették a modellt, mely a detroiti közönség előtt debütált.














A 2014-es Jeep Grand Cherokee erőteljesebb prémium megjelenést kapott. A hetes osztású hűtőmaszk magassága csökkent, keskenyebbek lettek a fényszórók, az orr alsó része feljebb került a markánsabb kinézetű ködfényszórókkal együtt. Az orrészen történő átalakításokkal elegánsabb lett az autó. Alapfelszereltség része az új bi-xenon fényszórók, melyekbe LED-es nappali menetfényt építettek. Summit és SRT felszereltségben ezt kanyarkövető bi-xenon fényszórók egészítik ki.
A Hátsó részen is új LED-es fények világítanak. Jobb hatásfokú lett a hátsó légterelő, módosult a lökhárító, melynek az alsó része minden kivitelnél más kialakítású, így az autók hosszmérete is eltér. Átszabták a csomagtérajtót, ennek következtében javult hátrafelé a kilátás. Limited felszereltségtől kettős kipufogó végződés jár.




Felszereltségi változatonként egyedi színezésekkel látták el a kerékívek, a kerékdobok alsó részét, továbbá jellegzetesek a keréktárcsák küllői és lakkozása.
Overland felszereltségtől alapfelszereltség a CommandView dupla két elemből álló napfénytető, melynek első részét hátrafelé motorosan lehet nyitni.
Az új Grand Cherokee Laredo, Limited és Overland Summit és az SRT kivitelekben érhető el.


A belső színvilágot, - mint megtudtuk – Marokkó, Új-Zéland, Nepál, Grand Canyon és a Vezúv hangulatszínei ihlették. Ezen színösszeállítások hasonlóképpen a külső dizájnhoz felszereltségekre jellemző.
Az átdolgozott középkonzolon kapott helyet az új UConnect rendszer 8,4 colos érintőképernyője. A menürendszer egyértelmű, a grafika kiemelkedően szép.




Új a műszerfalba épített 7 colos több nézeti lehetőséget biztosító, személyre szabható TFT folyadékkristályos kijelző. Újdonság továbbá a háromküllős bőrkormány, Overland felszereltségtől fabetétekkel.
Minden motorhoz 8 fokozatú automata sebességváltót építettek, (kéziváltós verzió nincs), váltani viszont a kormány mögött elhelyezett fülekkel is lehet.
Overland felszereltségtől megjelenik a műszerfal bőrkárpitozása, a bőrülések pedig Limited szinttől. A bőrözés minősége Nappa bőrülések, Natura Plus, Sportos nappabőr/perforált hasított bőrülések sorrendjében emelkedik.







Az SRT modell minden részében a erőről szól. Ehhez rendelhető egyedül, pontosabban mással nem is a 6,4 literes V8-as HEMI motor a 468 lóerejével 100 km/h-ára 5 másodpercen való gyorsulásával, igazi száguldó monstrum. Megdöbbentő érzés ahogy megindul a majd 2,5 tonnás szörny és megszólal a V8. Végsebessége az autónak 257 km/h.
Belterébe szénszálas betéteket építettek, fűthető kormánykereke, rá jellemzően alul egyenes vonalú.
Az STR rajtautomatikával rendelkezik. Az UConnect rendszert pedig specifikus menüpontokkal és funkciókkal egészítették ki, mely információk állandó visszajelzést adnak a vezetőnek a koránymozdulatról,. Motorteljesítményről, forgatónyomatékról, 0-100 km/h gyorsulás idejéről, továbbá a 100-0 km/h féktávolságról, illetve sok más paraméterről is.


Menettulajdonságok és futómű

A 2014. modellévi Jeep Grand Cherokee Quadra-Trac II és Quadra-Drive II elektronikus, részlegesen önzáró hátsó differenciálművel, illetve az SRT modellhez kínált Quadra-Trac aktív kapcsolható összkerékhajtási rendszerrel, ugyancsak elektronikus, részlegesen önzáró hátsó differenciálművel (ELSD) választható.

A Quadra-Trac II állandó összkerékhajtási rendszer kétfokozatú terepváltóval, valamint az első és hátsó tengelyen egyaránt aktív, fékeken át működő kipörgésgátlóval rendelkezik. Amennyiben a rendszer valamely kerék kipörgését érzékeli, a hajtóerő akár 100 százalékát képes a legjobb tapadású kerékre átvinni. A 4WD High összkerékhajtás esetén a hajtóerő automatikusan és dinamikusan oszlik meg az első és hátsó tengely között, míg ha a vezető a padlókonzolon található kapcsolóval 4WD Low fokozatba kapcsol, a rendszer állandó, 50/50 arányban osztja meg a hajtóerőt a két tengely között. A felező áttétele 2,72.

Az Overland és Summit modellek Quadra-Drive II összkerékhajtási rendszerrel szereltek. Elektronikus vezérlésű a részlegesen önzáró hátsó differenciálmű. Az aktív nyomatékelosztásról a központi terepváltó és elektronikusan vezérelt tengelykapcsoló csomag gondoskodik. Száraz aszfalton, illetve normál tapadási körülmények között a központi differenciálmű a rendelkezésre álló hajtóerő 48 százalékát juttatja előre, 52 százalékát pedig a hátsó tengelyre. Amennyiben a jármű csúszós útfelületre ér, a rendszer automatikusan módosítja az első és hátsó tengelyek közötti nyomatékmegosztást a valós idejű menetkörülmények függvényében. A Quadra-Drive II 4WD High és 4WD Low (felező) áttételekkel üzemel, utóbbi 2,72-es áttételét szélsőségesebb terepviszonyokra tervezték.

A Jeep Grand Cherokee SRT esetében alapfelszerelés a Quadra-Trac aktív kapcsolható összkerékhajtás, terepváltóval kiegészítve. Az első tengelyen BTCS fékvezérelt kipörgésgátló rendszert, míg hátul elektronikus, részlegesen önzáró differenciálművet alkalmaztak.




A Quadra-Lift légrugózás lehetővé teszi, hogy a vezető a középkonzolon elhelyezett vezérlőszervek segítségével maga szabályozza a szabad hasmagasságot (A rendszert Overland felszereltségtől alapkiépítés), melyet öt fokozatban lehet állítani, legnagyobb értéke 28 cm.
Normál, 22 cm-es hasmagasság. Alapértelmezett menethelyzet.
Terep 1, 25,4 cm-re nő a hasmagasság.
Terep 2, 28 centiméteres a szabad hasmagasság.
Parkolás üzemmód: Ez a helyzet az alapértékhez viszonyítva 4 centiméterrel csökkenti a jármű szabad hasmagasságát, ezáltal könnyebb ki- és beszállást, illetve -rakodást tesz lehetővé.
Aero üzemmód: Az alaphelyzetnél 1,3 centiméterrel alacsonyabb állást a menetsebesség függvényében aktiválja a rendszer; ekkor optimálisabbak a jármű aerodinamikai adottságai. Eco üzemmódban a jármű Aero magasságba áll, ezáltal jobb üzemanyag-fogyasztást eredményez.

Terepszögek

Quadra-Lift légrugózás beépítése esetén, az új Jeep Grand Cherokee 35,8 fokos első, és 29,6 fokos hátsó, valamint 23,5 fokos középső terepszöggel rendelkezik. Egyébként 26,3 fokos  az első, 26,5 fokos a hátsó, valamint 18,8 fokos a középső terepszög.




Bár ilyen terepeken is elmegy, mint az alábbi videón látható, mi sáros feketeföldön, illetve mezőgazdasági területek között autóztunk vele. A nagy tömegű autóknak szinte meg sem kottyant, nem pörögtek ki, természetesen csúszkáltak, de megállás nélkül haladtak előre. Közúton pedig jelezte az autó, hogy Aero magasságot állított.





A Selec-Terrain tapadásszabályozó rendszert továbbfejlesztették, az SRT változat kivételével minden Grand Cherokee modellen alapfelszerelésként kínált, öt menetprogramot tartalmaz; homok, sár, auto, hó, szikla.
A szabályozhatóságot és terepképességeket eredményező algoritmusok alkalmazása révén a Selec-Terrain elektronikusan koordinálja és optimalizálja akár 12 rendszer (hajtáslánc vezérlőmodul, elektronikus fékvezérlés, ESP menetstabilizáló rendszer, sebességváltó vezérlés, motorvezérlés, kaptatás- és ereszkedés-szabályozás, valamint az új Selec-Speed Control) működését.




Az új Selec-Speed Control funkció - amely az offroad csomaggal kombinálva érhető el  - lehetővé teszi a vezető számára, hogy lejtőn és emelkedőn egyaránt pontosan szabályozza a jármű sebességét, mégpedig a gáz- és fékpedálok helyett a kormányon elhelyezett váltófülek segítségével.


A Selec-Track rendszer Grand Cherokee SRT kiváltsága. Ez számos egyéb fedélzeti berendezéssel (ESP, aktív lengéscsillapítás, sebességváltási stratégia, terepváltó nyomatékmegosztás, elektronikus részlegesen önzáró differenciálmű, gázszabályozás és hengerlekapcsolás) együttműködve automatikusan az ügyfél vezetési stílusához és az aktuális menetkörülményekhez igazítja. A vezető manuálisan választhat ötféle menetdinamikai profil (Auto, Sport, Vontatás, Versenypálya, Hó) közül, alkalmazkodva az aktuális helyzetben elvárt menetteljesítményekhez. Versenypálya üzemmódban a hajtóerő 70 %-a jut a hátsó kerekekre.


A 2014. modellévi Grand Cherokee SRT kettős aszimmetrikus keresztlengőkaros első felfüggesztést kapott, csavarrugókkal, adaptív Bilstein lengéscsillapítással (ADS), háromszög alakú alsó és felső keresztlengőkarokkal és kanyarstabilizátorral. A hátsó felfüggesztés többlengőkaros konstrukció, csavarrugókkal, adaptív Bilstein lengéscsillapítással (ADS), alumínium alsó lengőkarral, független felső lengőkarokkal (feszítő és kerékdőlést szabályozó lengőkarok), valamint egy különálló, kerékösszetartást szabályozó lengőkarral, és kanyarstabilizátorral.


Motorok és árak
A belépő modell a 3 literes V6-os 190 lóerős CRD dízelmotorral szerelt autó 14.600.000,-Ft áron. (Gyári megadott átlagfogyasztási érték: 7,5 l/100 km.)
A 3,6 literes V6-os Pentastar 250 lóerős benzinmotor Overland felszereltségben indul, 19.550.000,-Ft-ért vehető meg. (Átlagfogyasztás: 10,4 l/100 km.)
Ugyancsak Overland felszereltségtől jelenik meg az 5,7 literes V8-as 352 lóerős HEMI benzinmotor, ára: 21.950.000,-Ft (Átlagfogyasztás: 13 l/100 km.)
A kínálat csúcsán az SRT felszereltségben lévő 6,4 literes V8-as 468 lóerős HEMI benzinmotoros Grand Cherokee 25.800.000,-Ft-ért vásárolható meg. (Átlagfogyasztás: 14 l/100 km.)




Az új nyolcfokozatú automata sebességváltó adott menetkörülményekhez igazodó, számos váltási térkép révén minden helyzetben optimális a váltási érzet, az intelligens vezérlő szoftver olyan változókat is figyelembe vesz, mint a gyorsulás, a forgatónyomaték szintje, a kickdown vagy a menetsebesség, és ezek alapján határozza meg a helyzetnek leginkább megfelelő váltási mintát. Az eredmény: a pillanatnyi vezetési stílushoz és teljesítményigényhez igazodó, automatikus váltások, amelyek a takarékos üzem követelményét is szem előtt tartják.
Az új Eco üzemmód a lehető a takarékosabb üzemanyag-fogyasztás érdekében optimalizálja a sebességváltási programot, illetve gázreakciókat. Az Eco üzemmód a motor indításakor automatikusan aktiválódik, azonban kikapcsolható.


A Grand Cherokee biztonsági alapfelszerelésébe tartozik a menetstabilizáló elektronika (ESC) és ahhoz kapcsolódóan az elektronikus borulásvédelem (ERM), terephangolással felvértezett blokkolásgátló, fékeken keresztül ható kipörgésgátló (BTCS).
Hét darab légzsákot (elülső többfázisú, oldalsó-, valamint első és hátsó függönylégzsákok, továbbá vezető oldali térdlégzsák) tartalmaz.
A 2014-es modell átdolgozott Ráfutásos ütközésre figyelmeztető rendszert (Brake felirat jelenik meg a kijelzőn) kínál a baleset súlyosságát mérséklő rendszerrel, adaptív sebességtartó automatát Stop funkcionalitással (2013 végétől érhető el) és ParkView tolatókamerát kínál. A kormányon választhatjuk egyébként, hogy sima tempomatot, vagy távolságtartó tempomatot akarunk-e használni.

A borulásvédelmet a bójákkal határolt elkerülést szimuláló pályán tudtuk kipróbálni. Általában 60-70-90 km/h-ás sebességgel teljesítették különösebb dőlés nélkül a járművek., sőt volt, aki 100 km/h fölötti sebességgel is végigment különösebb gond nélkül a pályán.

A Jeep 5 év/ vagy 100.000 km garanciát ad új autó vásárlása esetén.








  •  
 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

Autóspanasz.hu

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER