Címkék: 10. generáció | 2017 | Honda | Honda Civic

2017. február 11. szombat, 06:36

 

A vadonatúj, tizedik generációs Honda Civic egyszerre sportos és dinamikus. A modell jelentős mérföldkő a Honda számára az alsó-középkategóriában, ezt bizonyítja, hogy piaci bevezetését a márka történetének legátfogóbb fejlesztési folyamata előzte meg.

 

A különös gondosság korántsem véletlen, elvégre a Civic a Honda európai kínálatának legfontosabb típusa, több százezer példány kelt el az elmúlt évtizedekben, és a márka történetében is jelentős szerepet játszott. Sok európai vásárló számára a Civic egyet jelent a Honda márkával, ezért a fejlesztőcsapat legfőbb célkitűzése az volt, hogy éppoly dinamikus formában folytassa pályafutását, amilyen maga a vállalat.



Ahhoz, hogy az új Civic versenyképes áron, alacsony üzemanyag-fogyasztással és hatékony gyártási folyamat eredményeként kerülhessen a szalonokba, a karosszériaszerkezetet, az aerodinamikát és a futómű-konstrukciót illetően is új gondolkodásmódra volt szükség. Ezt jelképezi a fejlesztés szlogenje, az „otokomae”, ami magyarra fordítva annyit tesz: világos cél. Emellett az otokomae a kecsesség, az elegancia és a belső szépség iránti érzéket is kifejezi, így a lehető legpontosabban írja le a Honda szakembereinek törekvését.

Bárhogy is, a mérnökök a fejlesztés minden egyes fázisában alapos tesztelésnek vetették alá a modellt, vizsgálva a menetkomfortot, a kezelhetőséget, a kormányzást, az NVH-értékeket, az utasér minőségérzetét és úgy általában az autó kifinomultságát.

A negyvenéves modellmúlt tapasztalataira építve ismét olyan Civic született, ami megfelel az ősmodell kapcsán megfogalmazott irányelvnek: „Egy autó az embereknek, egy autó a világnak.” Egyszerre egyedi, sportos, sokoldalú és praktikus, ugyanakkor egyedülállóan dinamikus, s különleges vezetési élményt nyújt.

A céltudatos sziluett sziklaszilárd állásfoglalás a sportos karakter mellett, csak úgy, mint a jelentős méretváltozás, tudniillik az új Civic szélesebb, hosszabb és alacsonyabb elődjeinél. Mindemellett rövid túlnyúlásai és „feszes” vonalai aerodinamikai hatékonyságáról árulkodnak, akárcsak az agresszív orr-rész, a hangsúlyos kerékjárati ív, valamint a markáns első és hátsó légbeömlő.

A vadonatúj Civicet azért dolgozták át egészen az alapoktól, hogy még fürgébbé, agilisabbá váljon. A kis tömegű, nagy merevségű kocsitest új, innovatív tervezési és gyártási folyamatok révén jött létre, legfőbb ismérve az alacsony súlypont, és hogy olyan szofisztikált futómű alkalmazását tette lehetővé, ami jelentősen fokozza a vezetési élményt és a menetkomfortot.

Az új, szélesebb és hosszabb padlólemeznek köszönhetően a belsőtér kategóriaelső helykínálattal büszkélkedhet. Maga a kabin letisztult, rendezett benyomást kelt, vonzerejét kimagasló összeszerelési és anyagminőség, valamint sok-sok új kiegészítő növeli. Az egyik legnagyobb különbség a kilencedik generációhoz viszonyítva, hogy a vezetőülés lejjebb került, ezáltal a pilóta és az autó kapcsolata még közvetlenebbé vált, nem mellesleg - előre tekintve - jelentősen nőtt a szabad látómező. Ráadásként fejedelmi környezet várja az utasokat is, hiszen a beltér és a csomagtartó befogadóképessége egyaránt párját ritkítja, miként a variálhatóság is egyedülálló. Hogy a kocsiban eltöltött idő a lehető legjobb hangulatban teljen, a Honda a legújabb szórakoztatóelektronikai és információs rendszert építette a Civicbe. A Honda Connect tucatnyi szolgáltatással jár az utazók kedvében, többek között Apple CarPlay* és Android Auto* kapcsolat kiépítésére is alkalmas.

A vadonatúj Civicben két – szintén vadonatúj – VTEC TURBO erőforrás debütál, melyet úgy terveztek a Honda mérnökei, hogy magával ragadó, dinamikus vezetési élményt nyújtson.

Hogy a kiemelkedő motorerő dacára mindig garantált legyen a célba érés, a Honda SENSING menetbiztonsági és vezetést segítő csomag minden modellváltozathoz alapáron jár.

Az új ötajtós Civic Európában, a Honda angliai gyáregységében készül, innen exportálják a nemzetközi piacokra.

A koncepció, a megközelítés és az alkalmazott technológiák mind-mind azt bizonyítják, hogy a Honda továbbra is sportos márka, amely élen jár a műszaki fejlesztésekben, s elkötelezett az európai vásárlók, illetve az alsó-középkategória iránt.
 

Dizájn
A jó kiállású, tettre kész benyomást keltő karosszéria aerodinamikai szempontból is kimagaslóan fejlett, olyannyira, hogy a Civic pályafutásában teljesen új korszak vette kezdetét. A letisztult, elnyújtott sziluett és a friss, egyedi formaterv erőteljes, sportos karaktert kölcsönöz az új nemzedéknek, ugyanakkor a markáns vonalak a kompaktszegmens legáramvonalasabb kocsitestét ölelik körbe, melynek alacsony légellenállásához a teljes alsó burkolat is hozzájárul.

Az atletikus alkat egyebek mellett az alacsony és széles kialakításnak, illetve az ebből fakadó szélesebb nyomtávnak köszönhető. Az új Civic 30 mm-rel szélesebb, 136 mm-rel hosszabb és 20 mm-rel alacsonyabb, mint a kifutó modellváltozat. Ezek a nagyvonalú méretek még egyedibbé és sportosabbá teszik az összhatást, egyszersmind a menetdinamikára és az utastér helykínálatára is jótékony hatással vannak.

A nagyobb, szélesebb kerekek, illetve abroncsok révén az új Civic magabiztos, kiváló útfekvésű autó benyomását kelti, míg a nagy tengelytáv, a rövid első és hátsó túlnyúlás, valamint az elnyújtott kabin dinamikusabbá varázsolja a formatervet.

– Azt szerettük volna, hogy az új Civic eredeti személyiség legyen, olyan autó, aminek karizmája van – árulta el Mitsuru Kariya vezetőmérnök, a nemzetközi Civic-projekt irányítója. – Ehhez nem elég egy stílusos kasztni, az atletikus alkathoz kimagasló menetdinamikának és fejlett hajtásláncnak kell társulnia – tette hozzá.

A sportos, szofisztikált dizájnt és a céltudatos kisugárzást többek között az olyan részletmegoldásokkal sikerült elérni, mint a markáns légbeömlő. Az eredmény nem más, mint a Honda „családias arcának” agresszív, kortárs interpretációja, melynek egyik fő alkotóeleme a jellegzetes fényszórópár.

A modern első lámpatestek felső éle a motorháztető peremével egy vonalban találkozik a hűtőráccsal, ez a vonal fut végig a szélekig, még szélesebbnek, illetve „aszfaltközelibbnek” láttatva a típust. A vékony, modern első lámpatestekben - modellváltozattól függően - nagy erejű fénydiódák (LED-ek) vagy vetítőlencsés halogénizzók gondoskodnak a kiváló látási viszonyokról. Maga a fénydiódás nappali menetfény minden modellnél szériafelszereltség, ami igen jó hír a vásárlóknak, a lámpatest külső élén végigszaladó LED-sor ugyanis még karakteresebbé és modernebbé teszi a Civic orr-részét.

A kocsitest letisztult, elnyújtott kontúrjához markáns övvonal társul, ami az első sárvédőtől egészen a jellegzetes C-oszlopig szalad hátra, miközben kettészeli az első és hátsó ajtó kilincsének mélyedését.

Ezzel szemben a másodlagos, alsó vonal az első kerék mögül indul, és az ajtók alján húzódik egészen a hátsó kerékjáratokig, még inkább hangsúlyozva a modell dinamikus mivoltát.

Az erősen lejtő, cápauszony jellegű antennával megspékelt tető a C-oszlopokban ér véget, így jellegzetes vonalai egészen a hátsó sarkokig nyomon követhetők.

Ezt fejelik meg a ferdehátúakra jellemző „csúcsok”, amelyek a C-oszlopból emelkednek, és a - lebegő hatást keltő - tetőszpoilerrel találkoznak a hátsó szélvédő felső sarkainál. A harmadik féklámpát a másodlagos, alsó csomagtérajtó-szpoilerbe integrálták a mérnökök, ezzel is fokozva a menetbiztonságot.

Mindezt megkoronázandó a hátsó lökhárító határozott élei és süllyesztett levegőzőnyílásai már-már drámai hatást keltenek, így válik egyszerre letisztulttá, lendületessé és egyedivé az új Civic formaterve.

Az új Civichez hétféle fényezés közül választhatnak a vásárlók: Rallye Red, Lunar Silver, Polished Metal Blue, Brilliant Blue, White Orchid, Crystal Black és Sonic Grey.

Az 1,5 literes VTEC TURBO erőforrás a Sport, a Sport Plus és a Prestige felszereltségi szinten lesz elérhető, ezeket a modellváltozatokat az exkluzív fényezésekről is felismerhetik majd a külső szemlélők. A Sport és Sport Plus felszereltségi szint további különlegessége az első-hátsó légterelő, a küszöbszpoiler, a 17 colos, könnyűfémfelni-garnitúra, a LED-es fényszóró, illetve ködlámpa, valamint a középre helyezett ikerkipufogó, melynek végei krómozottak.

A Prestige szint diszkrét báját krómozott hűtőrács, ajtókilincs, és ablakkeret hivatott szembetűnővé tenni, a kínálat egyik legszebb modelljét tárva a szemlélő elé.



A kategória legalacsonyabb légellenállása
A Civic fejlesztőcsapata a kategória legáramvonalasabb karosszériáját kívánta megalkotni, az alacsony légellenállás és a nagy sebességű stabilitás kellemes egyvelegét biztosítva a vásárlók számára. Ennek érdekében rendkívül nagy hangsúlyt fektettek a légáramlás szabályozására, úgy az autó körül, mint alatta.

A CdA-érték (a légellenállási együttható (Cd) és a felület (A) kombinációja) - a Honda saját mérései alapján - 3 százalékkal javult az elődhöz mérten.

Az első és hátsó lökhárító, valamint az A-oszlop kialakítása minimalizája a légörvényeket, a hűtőrács pedig a lehető legtöbb levegőt irányítja a hűtőradiátorra, illetve a motortérre. A motor és a beltér alatt elhelyezett borítóelemeknek köszönhetően szinte teljesen sík az autó alja, míg a függőleges légterelőlapkák az abroncsok körüli optimális légáramlásról gondoskodnak. Ezek a megoldások hatékonyabbá tették a légáramlást, nem beszélve a különleges felnikről, melyek további négy százalékkal redukálták a légellenállást.

Szintén az alacsony légellenállást szolgálják a rövid túlnyúlások, akárcsak a préselt, áramvonalas kipufogódobok. Mivel ez utóbbiak szinte alig gátolják a levegőáramlást, ezeken a részeken a padlólemez alsó borítását is elhagyhatták a mérnökök.

A légellenállás mérsékléséhez a karosszériával egy síkban rögzített szélvédők és oldalablakok is nagyban hozzájárulnak, csak úgy, mint a rendkívül vékony karosszériahézagok.

Végül, de korántsem utolsó sorban az ötödik ajtón elhelyezett, alsó légterelő szerepét kell kiemelnünk, ez irányítja a légáramlást az autó hátsó részén. Szélességét és magasságát egyaránt azt szem előtt tartva határozták meg, hogy a lehető legkisebb turbulencia alakuljon ki a kocsi mögött, ezzel is javítja a Civic aerodinamikai hatékonyságát.


Új platform, vezetési élmény
Figyelembe véve, hogy a Civic vásárlóköre a lehető legmagasabb minőségi színvonalhoz szokott hozzá, nem mellesleg kiemelkedő teljesítményt vár a Hondától, a Civic piacra lépését a márka legátfogóbb modellfejlesztési programja előzte meg.

Az volt a cél, hogy megőrizzék a - szegmens egyik legdinamikusabb modelljeként megismert - Civic hagyományos értékeit, mindazonáltal olyan autó szülessen, ami rendkívül versenyképes a piacon. Már a tervezés kezdeti szakaszában azt tűzte zászlajára a fejlesztőcsapat, hogy a világ legjobb prémium kompaktmodelljét alkotja meg, és a kategória valaha volt legjobb modelljével rukkol elő. Ennek érdekében minden egyes fázist követően alapos tesztelésnek vetették alá az autót, vizsgálva a menetkomfortot, a kezelhetőséget, a kormányzást, az NVH-értékeket, az utasér minőségérzetét és úgy általában a kifinomultságot.

– A fejlesztés legfontosabb célkitűzése az volt, hogy lelket öntsünk a modellbe – osztotta meg Mitsuru Kariya vezetőmérnök, a nemzetközi Civic-projekt irányítója. - A kimagasló menetdinamikát fárasztó és összetett munkával értük el, ami természetesen számtalan tesztet is magában foglalt. Ennek eredményként elképesztően stabil és kifinomult lett a modell, s az alacsony ülésmagasságnak köszönhetően magabiztossá teszi a pilótát.

A mélyre ható változtatások dacára a Civic továbbra is „egy autó az embereknek, egy autó a világnak", azaz megfizethető, takarékos és kedvező költséggel, a legmagasabb minőségben gyártható. Mindehhez a karosszériaszerkezetet, az aerodinamikát és a futómű-konstrukciót illetően is új gondolkodásmódra volt szükség a tervezési folyamat során.  

A Honda valaha volt legnagyobb globális fejlesztési programja a négy- és az ötajtós modellváltozat mellett a Type R-t is érintette, ennek köszönhető, hogy mindhárom átirat kimagasló minőségre és teljesítményre lehet büszke.

A tesztek során Németország és az Egyesült Királyság közútjain tették próbára a modellt.

Új, fejlett, önhordó padlólemez
Ahhoz, hogy minden eddiginél könnyebb és merev kocsitest jöhessen létre, az anyagválasztást, a mérnöki feladatokat és a gyártást is újra kellett gondolni, de feltétlenül megérte, hiszen az újonc karosszériaszerkezete 16 kilóval könnyebb, mint az elődmodellé, merevsége pedig 52 százalékkal javult. Ez természetesen az NVH-értékekre is kedvező hatással volt, még kifinomultabbá vált tehát a Civic és a minőségérzet is tovább nőtt.

Az új platform különlegessége, hogy a tűzfal és a hátfal szinte a teljes utasteret körülöleli, míg előre speciális keresztmerevítők kerültek, melyek a motortérben futó hosszanti nyúlványokat, valamint az A- és B-oszlopot kötik össze.

A karosszériaszerkezethez használt kis tömegű, nagy szakítószilárdságú anyagok javították a karosszéria merevségét. A melegen préselt acélok szélesebb területen kerültek alkalmazásra, így az előző Civic generáció 6%-áról 12-re növekedett.

Emellett az ultranagy szakítószilárdságú acélnak hála nőtt a karosszériamerevség és számottevően csökkent a kocsitest tömege. Például, az egyik legjelentősebb mértékben a B-oszlop és az alsó küszöb erősödött.

Ezt fejeli meg a karosszériaelemek összeszerelésénél alkalmazott innovatív, különösen hatékony kötési eljárás. Elsőként a belső vázat állítják össze, ezt követi a külső egység, majd a kötések elkészítése, szemben a klasszikus felállással, mikor elsőként a külső váz születik meg, s azután kerül terítékre a belső szerkezet, valamint a kötések kialakítása. Az új metódus jelentősen növeli a karosszériamerevséget, miként a kritikus részeken a - korábbi 40-45 milliméter helyett - 20 milliméterenként alkalmazott ponthegesztések is. Fontos adalék, hogy a modern eljárásokból fakadóan a kocsitest élettartama is hosszabb lett.

A formatervezés, a gépészet és a gyártás kapcsán bevezetett újítások hatására a teljes kocsitest csavarodási merevsége 65 százalékkal lett jobb, míg torziós merevsége 41 százalékkal nőtt. Ez még finomabban hangolt futómű beépítését tette lehetővé, így klasszisokkal jobb lett a már eddig is kiváló a menetkomfort, s még könnyebb kezelni az autót.

Minden idők leggyorsabb és legdinamikusabb Civicje
Az ultramodern padlólemez optimális alapként szolgált a jelentősen továbbfejlesztett felfüggesztés számára. Ez különösképpen fontos volt a mérnököknek, hiszen menetkomfort és kezelhetőség terén egyaránt a kategória legjobbjává kívánták tenni a Civicet.

Így is lett, tekintve, hogy a futómű vadonatúj konstrukció, a súlypont alacsonyabbra került, maga a kocsitest pedig jóval merevebbé vált. A páratlan menetkomfort érdekében tett erőfeszítések példaértékűek, a tervezők a technikát és a technológiát is az alapoktól gondolták újra.

Ezt mutatja, hogy az üzemanyagtartályt áthelyezték, és a padló is közelebb került a talajhoz, ami az új padlólemezzel és futóművel kiegészítve azt eredményezte, hogy a vadonatúj Civic súlypontja 14 millivel alacsonyabban van, mint a kilencedik generációé. Ezzel együtt a csípőmagasság 35 mm-rel kisebb lett, a vezető tehát közelebb ül a talajhoz, és sportosabb vezetési élményben lehet része.

Az első kerekeknél alkalmazott, alsó-lengőkaros MacPherson rendszerű felfüggesztés nagy oldalirányú merevséggel járul hozzá a pontos irányíthatósághoz, hosszirányban viszont kevésbé merev, hogy a menetkomfort is elsőrangú legyen. A dupla fogaskerekes, elektronikus rásegítésű szervokormányt kifejezetten az európai utakra hangolták a fejlesztők. Szemben a globális Civic-család többi tagjával, az európai ötajtós gyorsabban reagáló, közvetlenebb kormányművet kapott. Ez a rendszer a 2015-ös Civic Type R-ben debütált, s annak ellenére is bekerült a modellbe, hogy a gyártók többsége csak nagy teljesítményű és prémium autókba épít be hasonló technikát.

Legnagyobb előnye, hogy - a fejlesztőcsapat lelkiismeretes munkájának gyümölcseként - azonnal reagál a pilóta utasításaira, ezt egészíti ki a precizitás, a kifinomultság és a kiszámíthatóság.

Hogy minél kevesebb rezgés jusson a volánra, a kormányrúd átmérőjét megnövelték, a kis tömegű szervomotor pedig a dupla fogaslécre került, nem magára a kormányrúdra, ahogy a hagyományos rendszereknél megfigyelhető. A kormányzás jelentőségéről sokat elárul, hogy az EPS fejlesztése már a projekt legelső fázisában, hét évvel ezelőtt elkezdődött.

Hátul vadonatúj, multi-link lengőkarrendszer állt szolgálatba, amelyet szintén teljesen új, nagy merevségű segédkeret közbeiktatásával rögzítettek a karosszériaszerkezethez. Ez a csillapítást és a kezelhetőséget is a legmagasabb színvonalra emeli, így rossz minőségű útburkolaton is gyorsan, kényelmesen autózhat a Civic pilótája.

A futómű bekötési pontjainak elhelyezésénél szintén nagy gondossággal jártak el a Honda mérnökei, ezzel is elősegítve a hatékonyabb csillapítást és a remek útfekvést. Hogy a felfüggesztések kellőképpen el legyenek szeparálva a kocsitesttől, s a vibrációk se juthassanak át a karosszériára, előre és hátra egyaránt hidraulikafolyadékkal töltött bakokat építettek. Emellett az új első és hátsó segédkereteket úgy formázták, hogy a kanyarodás során fellépő erők közvetlenül juthassanak át a felfüggesztésről.


Adaptív Lengéscsillapító Rendszer
A gazdagon felszerelt modellváltozatokhoz úgy nevezett Adaptív Lengéscsillapító Rendszer is rendelhető. Ezt a 2014-ben bemutatott Civic Tourer kapta meg a világon elsőként, s igen népszerűvé vált, hiszen segítségével mindig az aktuális útviszonyokhoz igazodik a csillapítás. Az áthangoláshoz mindössze egy ezredmásodpercre van szüksége az elektronikának, így a Civic vezetője csupán annyit vesz észre, hogy rossz minőségű úton is kiváló a menetkomfort, forszírozott tempónál pedig elképesztően stabil és precízen kormányozható az autó. A rendszer Normal és Dynamic üzemmódban használható, természetesen mindkettő a kiváló menetkomfortot és úttartást szolgálja. A rendszert irányító elektronikus vezérlőegység egy háromtengelyes gyorsulásérzékelőtől nyeri az adatokat, ezek alapján határozza meg az autó aktuális helyzetét, valamint a csillapítás mértékét. Ez a gyakorlatban mindez annyit tesz, hogy a lengéscsillapítókba integrált elektromágneses tekercseket vezérli a rendszer, ezek szabályozzák a hidraulikafolyadék-csatornák keresztmetszetét, ezáltal a csillapítás erejét.

Agilis Vezetést Támogató Rendszer (AHA)
A Honda által fejlesztett rendszert kifejezetten az európai útviszonyokat és vezetési stílusokat figyelembe véve alkották meg a mérnökök. Ez a menetbiztonsági eszköz észrevétlenül segíti a vezetőt, hogy kis és nagy sebességnél, illetve szelíd és erőteljes kormánymozdulatoknál egyaránt kockázatmentesen, kifinomultan autózhasson.

A kategória legalacsonyabb légellenállása
Az új padlólemez és karosszéria a kategória legjobb NVH-értékeinek eléréséhez segítette hozzá a Civic tizedik generációját. Tulajdonképpen sem a zajok és sem a rezgések nem jutnak be az utastérbe, amihez persze a kiváló szigetelő- és tömítőanyagok is hozzájárulnak.

A speciális megoldások a motortér zavaró hangjait is távol tartják a kabintól. A hengertömbben kialakított bordázat például mérsékeli a hengerben keletkező rezgések és zajok terjedését, és merevebbé teszi az öntvényt, ami tovább csökkenti a vibrációt és a hangerőt. Komoly fejlesztési munka előzte meg a motortartóbakok gyártását is.

A kedvezőbb NVH-értékek elérését nemcsak a merevebb, rezgésekre kevésbé érzékeny kocsitest segítette, legalább ennyire fontos momentum, hogy a Honda mérnökei feltárták a zaj „vándorlásának útját”, és úgy alakították a karosszériaszerkezetet, hogy ne érje el az utasteret.

A teljes nyugalom érdekében kizárták a külvilág hangjait is, sőt a speciális szigetelések és tömítések alkalmazásával, valamint az áramvonalas kialakítással a szélzajt is minimalizálták.

Ez utóbbi célt szolgálta - korábbinál jóval nagyobb, egybefüggő - karosszériaelemek számítógépes tervezése (CAE) is, míg az A- és B-oszlop közötti rész, illetve a küszöb tudatos anyagválasztása a vibráció csökkentését célozta.

A hangszigetelő szélvédő több rétegből áll össze. A legfelsőt 2,1 milliméter vastag biztonsági üvegből készítik, ez alatt húzódik a 0,7 millis, hangelnyelő polivinil-butirál (PVB) bevonat, majd az 1,8 mm-es belső biztonsági üveg zárja a sort, 4,6 milliméteres teljes vastagsággal és kiváló hangszigetelő-képességgel felruházva a szélvédőt. Az oldalajtók szigetelésénél hasonlóképpen három réteget találunk, ez szavatolja, hogy se a szélzaj, se a forgalom hangjai ne zavarják az utasokat.

Az útburkolat felül érkező hangoknak új motortér- és padlóburkolat állja útját, s természetesen a kerékjáratokba, a tűzfalra, a műszerfal külső és belső elemeire, valamint a padlószőnyegek alá is jutott a különleges hangszigetelő-anyagból.

Mindez csendesebb, nyugodtabb, hangulatosabb utasteret eredményezett, s a vezetési élményre is jó hatással volt, hiszen semmi nem vonja el a vezető figyelmét.


Motorok
A tizedik generációs ötajtós Civic az első európai modell, ami megkapja 1,0 literes, háromhengeres és az 1,5 literes, négyhengeres VTEC TURBO erőforrást. Mindkét motor éppoly hatékony és karakteres, ahogy azt a nagy teljesítményű, kimagaslóan fejlett és sportos Honda-erőforrásoktól a múltban megszokhattuk. A rendkívüli motorerő persze csak egy a kedvező tulajdonságok közül, legalább ennyire fontos, hogy mindkét hajtómű rendkívül takarékos és károsanyag-kibocsátásuk is páratlanul alacsony. Az új VTEC TURBO erőforrásokhoz hatfokozatú kéziváltót vagy kilencfokozatú CVT-t (Continuously Variable Transmission - folyamatosan változó áttételű automatikus váltó) rendelhetnek a vásárlók.

A VTEC TURBO erőforrások fejlesztési programjához a Honda első VTEC TURBO motorja adta az alapot. Ez a 320 lóerős, kétliteres, versenysportban edződött hajtómű a 2015-ös Civic Type R-ben jutott először szerephez, s azon műszaki megoldások teszik fejletté, amelyek az új Civic 1.0 és 1.5 VTEC TURBO motorját is.

A közvetlen befecskendezés, a kompakt, kis tehetetlenségű, egycsatornás (mono-scroll) turbófeltöltő, az elektronikus megkerülőszelep, valamint az i-VTEC (Intelligent-Variable Timing and Lift Electronic Control) és Dual-VTC (Dual-Variable Timing Control) rendszereket ötvöző szelepvezérlés révén a VTEC TURBO motorok teljesítménye és nyomatéka jóval nagyobb erőforrásokéval vetekszik. Emellett vezethetőség terén is a legmagasabb színvonalat képviselik, károsanyag-kibocsátásuk pedig rendkívül alacsony - kiemelkedő teljesítményük dacára az Euro 6 környezetvédelmi előírásoknak is megfelelnek.

A háromhengeres 1.0 VTEC TURBO jelentősen megkönnyíti a hétköznapi autózást, hiszen üzemanyag-fogyasztása elképesztően alacsony, mégis tekintélyes nyomatékkal gyorsítja az autót az alsó és középső fordulatszám-tartományban. Képességeiről árulkodik, hogy vezethetőség és takarékosság terén felülmúlja a korábbi 1,8-as VTEC motort. A hatfokozatú manuális váltóval felszerelt kivitel 200 Nm-es csúcsnyomatéka már 2250-es percenkénti főtengelyfordulattól kiaknázható, míg a CVT-változat esetében 1700 és 4500 között 180 Nm áll a pilóta rendelkezésére. A csúcsteljesítmény 129 LE (95 kW), ezt 5500 percenkénti főtengelyfordulatnál adja le az erőforrás. A hivatalos mérések alapján a CVT-váltóval felszerelt kivitel CO2-kibocsátása mindössze 106 g/km, kombinált üzemanyag-fogyasztása csupán 4,7l/100 km (60.1 mpg).

A négyhengeres 1.5 VTEC TURBO erőforrás nagyobb teljesítményre és forgatónyomatékra lehet büszke, mint a modellnél korábban alkalmazott 1.8 i-VTEC hajtómű. Csúcsteljesítménye 182 LE (134 kW), amit a hatfokozatú manuális váltóval felszerelt kivitel 5500-as percenkénti főtengelyfordulatnál ad le, míg a CVT-verzió hatezernél. Előbbinél 240 Nm (1900-5000 f./perc), utóbbinál 220 Nm (1700-5500 f./perc) a csúcsnyomaték. A hivatalos mérések alapján a hatfokozatú manuális váltóval felszerelt kivitel CO2-kibocsátása csak 133 g/km, míg kombinált üzemanyag-fogyasztása 5,8l/100 km (48,7 mpg).

A Honda mérnökei számos modern technikai megoldást alkalmaztak, hogy hatékonyabbá és közvetlenebbé tegyék az erőforrásokat, s alapvető célkitűzéseik között szerepelt a belső súrlódás, valamint az alkatrészek tömegének csökkentése.

Kis tehetetlenségű, egycsatornás (mono-scroll) turbófeltöltő elektronikus megkerülőszeleppel
A piacon fellelhető kis hengerűrtartalmú, turbós erőforrások feltöltőjéhez mérten a VTEC TURBO egységek turbója kompaktabb, és a lapátkerék átmérője is kisebb. Ennek köszönhető a gyors gázreakció és a közvetlen viselkedés. Az egycsatornás kialakításból fakadóan a VTEC TURBO motorok feltöltője hamarabb építi fel a nyomást, és kis gázadásoknál, alacsony fordulatszámon is hatékony. Ráadásként elektronikusan vezérelt, precízen szabályozható megkerülőszelep mellett döntöttek az alkotók, és hatalmas, kis ellenállású töltőlevegő-hűtőt (intercoolert) építettek be, ami az autó orr-részének alsó részén kapott helyet, hogy a menetszél szabadon érhesse. Az intercooler jelentősége abban rejlik, hogy hidegebbé, ezáltal sűrűbbé teszi a beáramló levegőt, több oxigénmolekula áll tehát rendelkezésre az égési folyamat során. A súlycsökkentés jegyében a turbócső merev, kis tömegű, műgyanta alapú kompozit anyagból készül.

Hengertömb és főtengely
A kis tömegű, présöntött alumíniumblokkba különálló, megerősített, szintén kis tömegű csapágyfedelek kerültek, míg a hosszú élettartamról öntöttvas hüvelyek gondoskodnak. A könnyű, edzett főtengely csapjait egytől egyig mikropolírozzák, hogy kisebb legyen a belső súrlódás.

Dugattyúk és hajtókarok
A precízen megmunkált dugattyúk biztos, kiegyensúlyozott égési folyamatot garantálnak, és a hatékonyságot is fokozzák, ugyanis a dugattyútetőkön mélyedéseket alakítottak ki a tervezők. Nem hagyományosak a dugattyúszoknyák sem - optimalizálásukkal mérséklődtek a rezgések és nőtt a hatékonyság. Az 1.5 literes VTEC TURBO erőforrásban a dugattyúkat két - dugattyútető alatt elhelyezett - olajbefecskendező-fej hűti, a dugattyúgyűrűk pedig ionos bevonatot kaptak, hogy még kevésbé vibráljon a motor, s a lehető legnagyobb teljesítményt adja le. E törekvések mentén tervezték meg a kis tömegű, nagy szakítószilárdságú hajtókarokat is, amelyeket hevítve, egy darabból kovácsolják, majd „töréssel” kettéválasztják, hogy egy gyengébb és ez erősebb hajtókar keletkezzék, s felhelyezhetők legyenek a könnyű csapágyfedelek. Az 1,0 literes VTEC TURBO erőforrás belső hűtésű dugattyúval is el lett látva, amely által csökken a kopogási hajlam és javul az üzemanyag-fogyasztás.

Hengerfej és vezérlés
A kis tömegű, dupla-vezérműtengelyes, hengerenként négyszelepes hengerfejet présöntéssel, alumíniumötvözetből készítik. Érdekessége, hogy a kipufogócsatornák az öntvényen belül kapnak helyet, így a hagyományos, különálló leömlősor elhagyható.

Emellett kis súrlódású, csendes működésű, gondozásmentes vezérműláncokat alkalmaztak, melyek élettartama megegyezik a motor élettartamával. Az alacsony súly a vezérlésnél is rendkívül fontos volt, ezért üreges, vékony falú vezérműtengelyeket építettek be, a kipufogószelepek belsejét pedig szódiummal töltötték fel, ami kedvezőbbé tette az üzemanyag-fogyasztást és a károsanyag-kibocsátást, s hozzájárult a teljesítmény növekedéséhez. A szelepbe töltött szódium hőleadását a kipufogócsatorna hűtőfolyadék-köpenye segíti -  amint a szelepfej megközelíti, illetve eléri a hengerfejet, a teljes szelep visszahűl. Ezzel sikerült kiküszöbölni a hagyományos turbómotorok egyik nagy hátrányát, miszerint az indokoltnál dúsabb üzemanyag-levegő keverék szükséges, hogy az üzemanyag visszahűtse a kipufogószelepet. A szegényebb keverék hatására csökkent az üzemanyag-fogyasztás, valamint a károsanyag-kibocsátás, és jelentősen nőtt a motor hatékonysága, illetve ereje.

A méret- és súlycsökkentés érdekében a megszokott M14-es menetátmérőjű gyújtógyertyák helyett M12-eseket szereltek be.

A Dual-VTC szelepvezérlési rendszer a szívó- és kipufogószelepek nyitási-zárási idejét egyaránt függetlenül, az aktuális vezetési viszonyoknak megfelelően szabályozza, így mindig optimális az égés. Kis terhelésnél a szelepösszenyitás időtartama növelhető, ezáltal csökkenthetők a pumpálási veszteségek és még takarékosabbá tehető a motor. Ha a fordulatszám alacsony, de a terhelés nagy (például állórajtos, erőteljes gyorsításnál), a szelep-összenyitási idő növelésével fokozható az „átöblítési” hatás és a forgatónyomaték, továbbá minimálisra csökkenthető az erőforrás reakcióideje. Amennyiben a fordulatszám magas és a terhelés nagy (például előzésnél), a szelep-összenyitási idő mérséklődik, ezáltal kedvezőbbé válik a szívás és az átöblítés, továbbá nő a teljesítmény.

Közvetlen üzemanyag-befecskendezés
A közvetlen befecskendezésnek hála a teljes fordulatszám-tartományban nőtt a forgatónyomaték, ugyanakkor jelentősen csökkent az üzemanyag-fogyasztás. A kompakt, kiemelkedő teljesítményű üzemanyag-szivattyú nagy tápnyomást garantál, s mivel a nyomás szabályozható, mindig optimális az üzemanyag-befecskendezés. A többfuratos befecskendezőfejek a szívócsatorna helyett közvetlenül az égéstérbe fecskendezik a folyadékot, így egyenletesebb az üzemanyag-levegő keverék eloszlása a hengerben, ami a teljesítményre és a károsanyag-kibocsátásra is pozitív hatással van. A rendszer működése minden helyzetben precízen szabályozható, hidegindításnál például a sűrítési ütemben történik a befecskendezés, ami megkönnyíti az indítást és minimalizálja a károsanyag-kibocsátást az üzemi hőmérséklet eléréséig.

Amint ez megtörtént, a rendszer visszaáll alaphelyzetbe, azaz - a maximális teljesítmény és minimális üzemanyag-fogyasztás érdekében - ismét a szívási ütem során fecskendezi be az üzemanyagot. Mindehhez a nagy örvénylésű szívócsatorna társul, amely még homogénebbé teszi a keveréket és hatékonyabbá az égést. A fejlesztések eredményeként a Civic motorjait páratlanul magas hatásfok jellemzi, azaz minimális üzemanyag-fogyasztás mellett nyújtanak kiemelkedő teljesítményt.

Súrlódáscsökkentési technológiák
Az új Civic erőforrásainak tervezésénél igyekeztek minimálisra csökkenteni a belső súrlódást. A kis tömegű alumíniumdugattyúk szoknyája például kis súrlódású, speciális felületű bevonatot kapott, így jóval könnyebben mozognak a dugattyúk a hengerben.

A precíz, két lépcsős plató hónolás és a végsőkig finomított felület szintén ezt szolgálja, amellett természetesen, hogy a motor élettartamának meghosszabbításához is hozzájárul.

A belső súrlódás csökkentésének érdekében tényleg mindent bevetettek a Honda szakemberei, a motorolaj viszkozitása 0W-20, az olajpumpa kétfázisú szelepet kapott, a főtengely súlya alacsony, az olajtömítések és az olajlehúzó-gyűrűk súrlódása pedig a lehető legkisebb.

Elektronikus gázpedál
A klasszikus, bowdenes gázpedál helyett elektronikus kivitel mellett döntöttek a fejlesztők, számottevően csökkentve a rendszer súlyát és a motor reakcióidejét. A speciális, aktuális viszonyokhoz igazodó karakterisztika révén a vezető még könnyebben, biztonságosabban használhatja ki az erőforrás teljesítményét, tehát a Civic extrém helyzetekben is tökéletesen kiszámítható marad.

A vezérlőelektronika többek között a gázpedálállást, a pillangószelep helyzetét, a fordulatszámot és a sebességet is figyeli, s mindig úgy határozza meg a gázpedál érzékenységét, hogy minimális legyen a balesetek kockázata, de maximális a vezetési élmény.

Új, hatfokozatú manuális váltó
A továbbfejlesztett, hatfokozatú kéziváltót úgy tervezték, hogy a lehető leghatékonyabban továbbítsa az új, sportos VTEC TURBO motorok kimagasló erejét a kerekekre. Ennek érdekében új, erősebb vázban kapott helyet az egység,

és módosították a szinkrongyűrűket is. A módosítások hatására a sebességváltó surlódása 40 százalékkal csökkent a kifutó modellhez viszonyítva, így a Civic ezen a téren is a kategória legjobbjai között van.

Az előtéttengelyes, ferde fogazású fogaskerékkel felszerelt tolatófokozat elképesztően csendes, miként a kettős tömegű lendkerék is jó hatással van az NVH-értékekre.

Az áttételek a környezetbarát országúti és autópálya-használatot támogatják, egyszersmind - a legkülönfélébb helyzetekben is - rugalmassá és élvezetesen vezethetővé teszik az autót.

Továbbfejlesztett, kifejezetten VTEC TURBO motorokra optimalizált CVT-váltó
A CVT-váltót alapjaitól tervezték újra, hogy megfeleljen a VTEC TURBO erőforrások támasztotta követelményeknek. A kétéves fejlesztési program a Honda frankfurti K+F központjában zajlott, a tesztek során pedig zsúfolt városi környezetben, országúton és autópályán is próbára tették az erőátviteli egységeket.

Mitsuru Kariya vezetőmérnök, a nemzetközi Civic-projekt irányítója elmondta: „Az új CVT-váltó tervezésekor számos kihívással szembesültünk, hiszen az volt a legfőbb célunk, hogy minél könnyebben kezelhető szerkezet szülessen. Azt szerettük volna, hogy az új egység levegye a váltás terhét a pilóta válláról, ugyanakkor magabiztossá tegye a vezetőt, s minél dinamikusabb, izgalmasabb vezetési élményt nyújtson.”

A legfőbb változtatás egyértelműen a speciális, ikercsillapítós nyomatékváltó, ami kifejezetten a VTEC TURBO motorok kiemelkedő ereje miatt került be.

Szemben a hagyományos, erőteljes gyorsításnál „késlekedő” CVT-rendszerekkel, az új berendezés működése sokkal közvetlenebb és egyenletesebb, leginkább a jelenkor duplakuplungos váltóira hasonlít.

Az európai igényeknek megfelelően szimulált kapcsolásokat iktattak be a mérnökök, felismerve, hogy a klasszikus váltókhoz szokott sofőrök számára kényelmesebb, ha a CVT karakterisztikája a többfokozatú egységekét idézi. A hét „álfokozat” a teljes fordulatszám-tartományt lefedi és kifejezetten természetes érzést nyújt. Kezelhetőségét javítja, hogy akár a kormányon elhelyezett gombokkal is kapcsolható, méghozzá nemcsak Automatic, hanem Manual üzemmódban is.

A biztonságos közlekedést szem előtt tartva két speciális vezérlőprogramot is írtak a CVT-váltóhoz.
 
A Korai Visszaváltások Fékezésnél (Early Downshift During Braking - EDDB) névre keresztelt vezetési segédlet a motorféket is segítségül hívja a lassítások során. Ha a rendszer úgy érzékeli, hogy a vezető fékez, esetleg lejtőn gurul vagy kanyarhoz érkezik, automatikusan felpörgeti a motor fordulatszámát, még nagyobb motorfékerőt biztosítva a lassításhoz. Ezzel a módszerrel a fékezések, illetve kanyarok után gyorsabban felvehető a korábbi tempó.
 
Nagy segítséget jelent a Fast Off program is, hiszen figyeli, hogy a vezető milyen gyorsan lép le a gázpedálról, s ha veszélyhelyzetet érzékel, magasan tartja a motorfordulatot, hogy még nagyobb legyen a motorfék. A rendszert Európa nagy sebességű, többsávos útjain tesztelték, arra törekedve, hogy a lehető legbiztonságosabbá tegye a közlekedést. Ha például a vezető előzésbe kezd, de félbe kell hagynia a műveletet egy szemből érkező jármű miatt, és hirtelen lelép a gázpedálról, a Fast Off magasan tartja a fordulatszámot, hogy amint lehetőség nyílik, befejezhesse a manővert.

A CVT-váltóval felszerelt, 1,0 literes VTEC TURBO motor jóval hatékonyabb a kategóriában fellelhető, szintén automatikus váltóval társított 1,0 literes erőforrásoknál, és dinamikusabban gyorsul, mint a korábbi 1,8 literes, ötfokozatú automatikus váltóval kínált Civic. Az 1,5 literes VTEC TURBO hasonlóképpen hatékony a CVT-váltóval párosítva, ezt bizonyítja, hogy kategóriaelső teljesítmény és rendkívül alacsony üzemanyag-fogyasztás jellemzi. (Belső Honda adat)


Kategóriaelső helykínálat és még magasabb használati érték
A vadonatúj Civic megőrizheti elődjei reputációját, hiszen az átgondolt építésmód eredményeként kategóriaelső utas- és csomagtérrel büszkélkedhet. A kiváló anyagminőség, az egyszerű, szofisztikált kialakítás és az új, digitális műszeregység egyedülálló hangulatot kölcsönöz az utastérnek, melyre a prémium jelző éppúgy ráillik, mint a friss vagy a modern.

– A jellegzetes formavilág az utastérben is tetten érhető – osztotta meg Mitsuru Kariya vezetőmérnök, a nemzetközi Civic-projekt irányítója. A fejlett műszaki megoldások és a kiváló minőségű anyagok egyszerre teszik modernné és igényessé a hatalmas belteret, s nem lehet panasz az átláthatóságra sem, hiszen minden irányban remekül kilátni az autóból. Lopás- és menetbiztonság terén szintén a legmagasabb színvonalat képviseli a modell, bátran kijelenthetjük tehát, hogy az új Civic minden szempontból új mércét teremt a kompaktok szegmensében.

Tágasabb belsőtér
A hosszabb, szélesebb platformnak és a 30 milliméterrel megtoldott tengelytávnak köszönhetően az utastér helykínálata jelentősen nőtt, sőt a karosszéria átláthatósága is javult, így a minőségérzetet is fokozták a Honda szakemberei.

A vezető és az első utas 35 milliméterrel alacsonyabban ül, mint a kifutó Civicben, így a modell szinte körülöleli őket, s biztonságosabb érzetet kelt. Ráadásként a motorháztető 65 milliméterrel lejjebb került, mely előre és lefelé kitágította a látómezőt. A korábbinál 12 milliméterrel vékonyabb A-oszlopok hasonló célt szolgálnak, alkalmazásukkal növekedett a horizontális látószög, azaz 84,3 fokban nézelődhet akadálytalanul a pilóta. A módosításoknak hála még légiesebbnek és tágasabbnak hat a kabin, minden perc jól esik a Civic utasterében.

Az ergonómiailag optimalizált első ülések egészségesek és kényelmesek, nem mellesleg tág tartományban állíthatóak. A vezető ülés 14 fokozatban szabályozható, de említhetnénk a hosszirányú beállítás és a magasság tartományát is, ezeket 10-10 milliméterrel bővítette a gyártó.

Szintén 10 milliméterrel  nőtt az első sor válltere, míg a két első ülés közötti távolságot 15 millivel gyarapították. A hátsó válltérnél 20, a lábtérnél 95 milliméternyi növekedéssel számolhatnak a típus vásárlói, s 45 milliméter nagyobb hely várja a térdeket. Hogy a második sorban utazók is kényelemben róhassák a kilométereket, az ülőlapok állíthatók, a beszállás pedig mind a négy ajtónál könnyebb lett, mint valaha.
A könnyed, légies hangulat tovább fokozható a nyitható-billenthető panorámatetővel (csak a magasabb felszereltségi szinteken elérhető).

Kategóriaelső méretű csomagtér és variálhatóság
A 478 literes csomagtartó befogadóképessége továbbra is kategóriaelső, s pakolhatóság, illetve variálhatóság terén is a maximumot nyújtja. Hogy minden beférjen, a hátsó üléssor 60/40 arányban osztható, a padló teljesen sík és 1120 milliméter széles az ötödik ajtó nyílása. A kiemelkedő használati értéket szolgálja az alacsony rakodóperem is (679 mm), hiszen így nehéz tárgyak is könnyen berakhatók, s igen hasznos a padlószint alatti rejtett rekesz is (az S, Sport és Sport Plus modellekben nincs).

Az innovatív, oldalirányban felcsévélhető csomagtérroló még sokoldalúbbá és könnyebben használhatóvá varázsolja a Civicet, tudniillik a tekercs háza a csomagtartó oldalán kapott helyet, nem közvetlenül az ülés mögött, ahogy azt megszokhattuk. Ezzel a megoldással szükségtelenné vált a roló eltávolítása a nagyobb tárgyak szállításakor, de azért a lehetőséget meghagyták a tervezők, miként az is lehetséges, hogy a tulajdonos a csomagtartó egyik oldaláról a másikra helyezze át a tekercset.

Prémium színvonalú utastér
A vadonatúj utastér megalkotásakor olyan modern, letisztult, egyszerű és egyben esztétikus kabin lebegett a tervezők szeme előtt, ami tökéletesen illik az extravagáns karosszériához, s a kategória legkényelmesebb környezetével várja az utasokat. A vízszintes vonalak hatékonyan fokozzák a térérzetet, és a kiváló minőségű anyagok is megteszik hatásukat - a hangulat a felsőkategóriás prémiummodelleket idézi. Ebben az egy darabból álló, puha tapintású, öltésekkel megspékelt műszerfalnak és a prémium üléskárpitoknak egyaránt fontos szerepe van.

Technikai központ a középkonzol
A pianofeketében tündöklő középkonzol afféle technikai központként szolgál.

Alsó részén, a váltókarral szemben egy kétszintes tárolórekesz kapott helyet, ide helyezhetők a különféle mobileszközök. Ez a megoldás azonnali rálátást és hozzáférést garantál, s a legmodernebb technikai megoldást is elérhetővé teszi, hiszen a tárolórekesz - a magasabb felszereltségi szinteken - vezeték nélküli töltésre is alkalmas tálcával is kiegészíthető.

A másodlagos, középkonzol mögött elhelyezett tálca afféle diszkrét tárolóhely, itt találjuk a HDMI- és USB-csatlakozókat, valamint a 12 voltos elektromos aljzatot is. A rendezett környezet érdekében apró furatot alakítottak ki a középkonzolon, így az első és a másodlagos rekesz között átvezethetőek a különféle kábelek. Mindez sötétben is gond nélkül megoldható, a tárolóhelyet ugyanis LED fényforrás világítja meg.

A tárolórekesz felett ezüstszínű panelt találni, ezen sorakoznak rendezett, logikus formában a szellőzőrendszer kezelőszervei. Bár háttérvilágításuk is szemet gyönyörködtető, a prémiumérzetet a tetőbe integrált, fénydiódás hangulatvilágítás garantálja.

A középkonzol tetején foglal helyet a Honda Connect rendszerhez kapcsolódó, hétcolos, színes érintőképernyő (a részletekért, kérjük, olvassa el a következő fejezetet). Ez amellett, hogy lehetőséget ad a szórakoztatóelektronikai és információs rendszer, valamint a légkondicionáló kezelésére, a legfelsőbb felszereltségi szinteken a tolatókamera képét is megjeleníti.

A tizedik generációs Civic vezetője vadonatúj, könnyen leolvasható, ösztönösen használható műszeregységgel nézhet farkasszemet. Ennek közepén áll a hétcolos, színes TFT-LCD kijelző, ami Driver Information Interface (DII), azaz Vezetői Információs Felület névre hallgat, s többek között a fordulatszámot (felszereltségtől függően analóg vagy digitális formában), valamint az aktuális sebességet jeleníti meg a lehető legkönnyebben értelmezhető formában. A DII képességeit kihasználva a vezető számos „oldal” közül választhat. Megtekintheti például a szórakoztatóelektronikai és információs rendszer különféle adatait, a navigációs rendszer térképét, SMS és emailek üzenetét, sőt hangutasítások révén válaszolhat is, valamint listázhatja az okostelefonban elmentett kontaktokat, és az utazással, autóval kapcsolatos adatokat is előhívhatja. Mindemellett a Sport felszereltségi szinten a turbónyomásra vonatkozó értéket is megtudhatja a vezető.

Az elsődleges képernyő két oldalán további egy-egy TFT-LCD kijelzőt találni, melyek a hűtőfolyadék hőmérsékletét és az üzemanyagszintet jelenítik meg. A megjelenítőeszközök nagy kontraszttal, könnyű olvashatósággal és kortárs stílussal járulnak hozzá a gondtalan, élvezetes autózáshoz. Amint a vezető beül az autóba a műszerek háttérvilágítása bekapcsol és fokozatosan növeli fényerejét, így köszöntve a jármű urát.

A DII adatainak böngészésére, illetve kiválasztására a kormánykerék bal oldalára helyezett kapcsolókonzol szolgál. Ennek segítségével kapcsolhat a vezető a DII üzemmódjai között, mi több, akár szöveges keresést is indíthat, így könnyedén megtalálhatja kedvenc zeneszámait, felhívni kívánt ismerőseit stb-stb. Szintén a volán bal oldalára helyezett gombokkal vezérelhető a Bluetooth®3 HandsFreeLink® rendszerű telefonkihangosító. A multifunkciós kormány és a DII kijelző legfőbb erénye, hogy a vezetőnek nem kell elfordítania fejét az elektronikai rendszerek kezeléséhez, s csak minimális időre kell levennie szemét az útról.

A sebességrögzítő és sávtartó asszisztens gombjai is ennek okán kerültek a jobb oldali kormánykapcsolóra - innen könnyen és biztonságosan vezérelheti a rendszert a vezető.

Az új Civic hőcserélőközege sokkal kevésbé káros a környezetre (alacsonyabb a GWP-értéke). Bizonyos felszereltségi szinteken három fokozatban fűthető első és fűthető hátsó ülések is elérhetők a modellhez.

Az új Civicben Féktartás funkció rögzíti az autót, ha a vezető megáll (például a közlekedési lámpáknál), és olyan műszaki csemegékkel is szolgál típus, mint a motorindítógomb, a kulcsnélküli központizár vagy az automatikusan elsötétedő belsőtükör.


A Honda Connect új generációja még könnyebben kezelhető és tudása is nagyobb
Hogy az autóban eltöltött idő a lehető legjobb hangulatban teljen, a Honda a legújabb szórakoztatóelektronikai és információs rendszert építette a Civicbe. Az intuitívan kezelhető Honda Connect tucatnyi szolgáltatással jár az utazók kedvében, többek között Apple CarPlay és Android Auto kapcsolat kiépítésére is alkalmas.

A rendszer kimagasló teljesítményét, biztos futását és gyorsaságát négymagos Nvidia Tegra 3 processzor garantálja. Ezt sok alkalmazás párhuzamos futtatására, ultragyors internetböngészésre és briliáns grafikai megjelenítésre tervezték, tökéletesen illik tehát a hétcolos TFT-LCD érintőképernyőhöz, ami tűéles képével és élénk színeivel hívja fel magára a figyelmet.

További pozitívum, hogy a Honda Connect az Apple CarPlay-jel és az Android Autóval is képes együttműködni, így mindkét nagy gyártó telefonjai használhatók a Civicben.

Az Apple CarPlay integrálásával lehetővé vált, hogy az iPhone funkciói az autó beépített képernyőin keresztül is kihasználhatók legyenek, így még kényelmesebb és élvezetesebb lett a Civic használata. Segítségével a vezető iránymutatást kérhet, hívásokat indíthat, üzenetek küldhet, illetve fogadhat, és természetesen zenét is hallgathat, mindezt úgy, hogy Sirinek ad hangutasításokat. A CarPlay nemcsak a telefonáláshoz, üzenetküldéshez, navigációhoz  és zenehallgatáshoz kapcsolódó alkalmazásokat képes kezelni, hanem egyéb - harmadik féltől származó - programokat is, ehhez azonban iOS 8.4-re vagy annál újabb firmware-re van szükség, és alapelvárás, hogy iPhone 5, 6 vagy 7 kapcsolódjék a fedélzeti rendszerhez.

Az Android Auto szoftvert úgy tervezték, hogy egyszerű, intuitív utasítások révén legyenek kezelhetők a különféle Android operációs rendszerrel működő okostelefonok. A különleges app érintőképernyővel és hangutasításokkal is irányítható, minimális időre vonja el tehát a figyelmet a vezetésről. Az Android Auto működéséhez Android 5.0 vagy újabb firmware szükséges. A program a Google Maps és Google Now mellett az üzenetküldés, valamint a zenehallgatás funkcióit is képes elérni, sőt egyéb programok kezelését is lehetővé teszi.
A hétcolos Honda Connect érintőképernyő immáron az In-Place-Switching (IPS) funkciót is magáénak tudhatja. Ez páratlan képminőséget, pontos, folyamatos színmegjelenítést, valamint kiváló kontrasztátfogó-képességet szavatol, és tulajdonképpen minden irányból gond nélkül leolvasható (akár 2 fokos szögből is), így az utasok is jól láthatják.

Most először a Honda Connect a légkondicionáló kezelésére is alkalmas, még kevesebb gomb tarkítja tehát az egyszerű, letisztult középkonzolt.

A Honda Connect gyors hozzáférést biztosít különböző internet alapú szolgáltatásokhoz, mint példásul a világháló böngészése, valósidejű hírek, forgalmi információk, időjárás-jelentések, internetes rádiók, zenestreamek lejátszására. A rendszer funkciói természetesen bővíthetők, további szoftvereket a Honda App Centre-ből tölthet le a tulajdonos. Gyárilag telepített szoftverei mellé további alkalmazások is letölthetők a Honda App Centre-ből, ezáltal a vezető igényeire szabható a berendezés. Az Aha hasznos, érdekes helyszínek (POI - Point of Interest) keresésére is alkalmas, gyorsan megtalálhatók tehát a közeli éttermek, hotelek stb.

Az érintőképernyőről a menetadatok is leolvashatók (pl. megtett kilométerek száma, üzemanyag-fogyasztás stb.), és – felszereltségtől függően - itt jelenik meg a tolatókamera képe is.

A Honda Connecthez extraként megvásárolható, műholdas Garmin navigációs rendszer is rendelhető, méghozzá előre letöltött térképekkel, fotóalapú kereszteződésmegjelenítéssel, sávokra vonatkozó útmutatással, valós idejű forgalmi információval, háromdimenziós épület- és domborzatrajzokkal, valamint Eco Routing szolgáltatással. A térképek öt éven át ingyenesen frissíthetők, ami egyedülálló ajánlat a Honda részéről.

Felszereltségtől függően kétféle hangszórórendszer is elérhető a Civichez, egy nyolchangszórós, 180 wattos vagy egy 11 hangszórós, 449 wattos berendezés.

*Az Apple CarPlay és Android Auto szolgáltatások a sajtóanyag kiadásakor Magyarországon még nem elérhető.


Biztonság
A vadonatúj Civicet úgy tervezték, hogy menetbiztonsági szempontból is a legjobb legyen az iparágban. Fejlesztői úgy alkották meg a kategóriaelső merevségű és szilárdságú karosszériát, valamint a menetbiztonsági eszközöket, hogy a modell ötcsillagos minősítést szerezhessen az Euro NCAP legújabb, szigorított töréstesztjén.

Összhangban a Honda „Biztonságot mindenkinek!” jelmondatával, a Civic minden egyes változata megkapja az aktív és passzív menetbiztonsági eszközöket.

Az átlagon felüli menetbiztonság alapja a kivételesen erős és merev padlólemez (kérjük, tekintse meg a 2. fejezetet), ennek köszönhető, hogy minden irányból védve vannak az utasok (All Directions Collision Safety). Megalkotásához a Fejlett Kompatibilitású Tervezés (Advanced Compatibility Engineering,  ACE™) következő generációját dolgozták ki a Honda mérnökei, ennél a nemzedéknél már nyúlványok teljes hálózata felel az ütközési energia elnyeléséért, illetve elvezetéséért az utascella irányából. Az új szerkezet a frontális, az oldalirányú és az autó hátulját érintő ütközések során is rendkívüli biztonságot szavatol.

Az új modell további érdekessége az „ütközésilöket-technológia” (ti. crash stroke technology), melynek lénye, hogy a frontális ütközéseknél a motor le-, illetve hátrafelé mozdul el. Ezáltal további 80 milliméterrel nőtt a gyűrődőzóna az autó orr-részén, s az utascella deformálódásának is kisebb az esélye a balesetek során.

Az utasokat ütközés esetén 6 légzsák védi, melyek i-SRS Airbag és i_Side Airbag technológiával vannak felvértezve.
Nem mehetünk el szó nélkül az - ultramodern menetbiztonsági és vezetést segítő eszközöket magában foglaló - Honda SENSING mellett sem, különösképpen, hogy minden (!) modellváltozathoz alapáron jár. Ezt a rendszert a kategória legjobbjai között tartják számon, hiszen átfogó védelmet nyújt az autó utasainak. A működéséhez szükséges adatokat speciális kamerák, radarok és ultramodern szenzorok szolgáltatják, segítségükkel a vezető még időben észreveheti és elkerülheti a balesetveszélyes helyzeteket.

A Honda SENSING az alábbi menetbiztonsági eszközöket tartalmazza:
•    Ütközés Erejét Mérsékelő Fékrendszer (Collision Mitigation Braking System, CMBS): segít megállítani az autót, ha a rendszer úgy érzékeli, hogy elkerülhetetlen a jármű előtti ütközés. Működés közben hangokkal figyelmezteti a vezetőt és - szükség esetén - önműködően fékez.
•    Ráfutásos Ütközésre Figyelmeztető Rendszer (Forward Collision Warning, FCW): folyamatosan figyeli az autó előtti területet, és vizuális, illetve hangjelekkel figyelmezteti a vezetőt, ha veszélyhelyzetet értékel.
•    Sávelhagyásra Figyelmeztető Rendszer (Lane Departure Warning, LDW): figyelmezteti a vezetőt, ha irányjelzés nélkül lépi át a sávelválasztó útburkolati jelet.
•    Útpálya Elhagyást Megelőző Rendszer (Road Departure Mitigation, RDM): a szélvédőre helyezett kamera folyamatosan figyeli az utat, és azonnal figyelmezteti a vezetőt, ha elhagyja az utat. Ilyen esetekben az Elektronikus szervokormány (Electric Power Steering, EPS) automatikusan úgy irányítja a járművet, hogy sávjában maradjon, sőt ha a helyzet úgy kívánja, automatikusan fékezni kezd. A rendszert természetesen bármikor kikapcsolhatja a vezető.
•    Sávtartó-asszisztens Rendszer (Lane Keeping Assist System, LKAS): érzékeli az útburkolati jeleket, és szükség esetén apró kormánymozdulatokat tesz, hogy a sávban tartsa az autót.
•    Adaptív Sebességrögzítő (Adaptive Cruise Control, ACC): segítségével a vezető maga szabhatja meg a sebességet, illetve a követési távolságot az elöl haladó autóhoz viszonyítva. Változó sebességű forgalomban is remekül használható.
•    A Közúti Jelzőtábla Felismerő Rendszer (Traffic Sign Recognition, TSR): automatikusan beazonosítja a közúti jelzőtáblákat, és megjeleníti őket a központi, digitális műszeregységen.
•    Intelligens Sebességasszisztens (Intelligent Speed Assistance, ISA): az Adaptív Sebességrögzítő és a Közúti Jelzőtábla Felismerő Rendszer képességeit kihasználva mindig arra a sebességre állítja be az autót, amit a legutóbbi tábla jelzett.
•    Intelligens Adaptív Sebességrögzítő (Intelligent Adaptive Cruise Control, i-ACC): ez a rendszer a 2015-ös CR-V-ben debütált, lényege, hogy a többsávos utakon (pl. autóúton, autópályán) képes megjósolni, hogy a szomszédos sávban haladó autó irányváltásra készül-e. Ha igen, azonnal beavatkozik, és segít elkerüli a balesetet. A radarok és kamerák adatait elemző vezérlőelektronika szoftverjét az európai forgalmi- és útviszonyokat figyelembe véve írták meg a mérnökök, így teljes nyugalomban telhetnek az utazások.

Ezek az eszközök, illetve kiegészítők szintén szerepelnek a vadonatúj Civic felszereltségi listáján:
•    Holttérfigyelő Rendszer (Blind Spot Information): radarokkal pásztázza a jármű környezetét és azonnal szól, ha egy másik közlekedő „bújik meg” a nem látható részeken.
•    Kitolatást Segítő Rendszer (Cross Traffic Monitor): az autó hátuljába integrált radarszenzorok adatait elemzi, és figyelmezteti a pilótát, ha tolatás közben valamelyik irányból másik közlekedő érkezik.
•    Több látószögű tolatókamera: teljes láthatóságot és biztonságot garantál tolatás közben. Három opció közül választhat a vezető: normál, 130 fokos látószögű; széles, 180 fokos látószögű vagy felülnézeti kamerakép.
 
A Menetstabilizáló Rendszer (Vehicle Stability Assist, VSA®) és a Guminyomás-ellenőrző Rendszer (Tyre Pressure Monitoring System, TPMS) alapfelszereltség. Előbbi gyorsításnál, fékezésnél és kanyarodásnál is biztos útfekvést szavatol.


Angliában készül
A Civic tizedik nemzedékének bevezetését a Honda történetének legátfogóbb fejlesztési folyamata előzte meg. Tervezői olyan autót kívántak létrehozni, ami minden szempontból magasan felülmúlja az Európai átlagot és elvárásokat, ugyanakkor a nemzetközi piacok igényeinek is messzemenőkig megfelel.

A Civic a Honda európai kínálatának legfontosabb típusa, rengeteget adtak el belőle az elmúlt évtizedekben, és a márka történetében is jelentős szerepet játszott. Ezért aztán sok európai vásárló számára a Civic egyet jelent a Hondával. Folytatva a hagyományt, az új Civicre is fontos szerep hárul az európai piacon, illetve abban, hogy a márka elérje az eladott darabszámra vonatkozó célkitűzéseit.

A Honda Angliában működő üzemegysége (Honda of the UK Manufacturing, HUM) a vadonatúj Civic gyártásának globális központjaként működik tovább. Miként a vállalat illetékesei megerősítették, a Honda 270 millió euró értékben hajtott végre fejlesztéseket a swindoni létesítményen, így készülve fel az új modell gyártására, illetve nemzetközi exportjára. Utóbbi az Egyesült Államokat is magában foglalja. A beruházás egy hosszú távú terv része, amivel még hatékonyabbá kívánják tenni a Honda globális működését.

A HUM 1989-ben gyártotta le az első motort, és 1992-ben az első autót. Jelenleg két járműösszeszerelő- és egy motorgyártórészleget foglal magában a komplexum. Emellett tesztpálya, valamint statikus és dinamikus tesztcella is a mérnökök rendelkezésére áll, azon túlmenően, hogy adminisztrációs és értékesítéssel kapcsolatos feladatokat is ellátnak a cég munkatársai.

Prémium színvonalú fényezés
Hogy a fényezés éppoly kiváló minőségű legyen, mint a többi részegység, a Honda egy ultramodern festőüzemmel egészítette ki angliai gyárát (HUM). Az új üzem a kategória legjobb felületkezelésével látja el a modelleket, a festékvastagság ugyanis nőtt és egy teljesen új, innovatív lakkozási eljárást vezettek be. E két fejlesztésnek köszönhetően elsőrangú, ragyogó bevonatot kaphatnak a Honda modelljei, amely még inkább kiemeli az autók egyedi vonalvezetését. Természetesen az új Civiceket is a most felépített fényezőüzemben festik majd, így felületkezelésük közel azonos szinten áll az Acura modellekével.


Jason Smith, a HUM igazgatója elmondta: „Azzal, hogy a HUM felel az ötajtós Civic gyártásáért, a Honda kétséget kizáróan bebizonyította, hogy a jövőben is komoly szerepet szán az angliai, illetve az európai üzemeknek.

Alapfelszereltségek és opciók
Az alapfelszereltség főbb elemei:

1.0 VTEC TURBO
Az 1.0 literes VTEC TURBO modellt négy felszereltségi szinttel kínálja a Honda: S, Comfort, Elegance és Executive.

A belépőszintet az S változat képviseli, ehhez szériafelszereltségként jár egyebek mellett az Automatikus Távolsági Fényszóró, az Adaptív Sebességrögzítő és a - menetbiztonsági kiegészítőket tömörítő - Honda SENSING rendszer.

Egy lépcsővel feljebb a Comfort verziót találjuk, ennél a már említett tételeken felül többek között a fűthető első ülés és külső tükör, a nyolchangszórós audiorendszer, a légkondicionáló és a 16 colos, könnyűfém felnigarnitúra is szerepel a felszereltségi listán.

Az Elegance modelleknél a Honda Connect 2, a 17 colos, könnyűfém felnigarnitúra, az első-hátsó parkolóradar, a tolatókamera és a kétzónás légkondicionáló adja a pluszt, míg az Executive kivitelnél a bőrkárpitozás, a LED-es nappali menetfény, a kulcsnélküli központizár és indítás, az elektromos mozgatású, dönthető tetőablak, a prémium hifi (11 hangszóró, 465 W) és a Dinamikus Lengéscsillapító Rendszer fokozza a vezetési élményt.

1.5 VTEC TURBO (benzines)
Az 1.5 VTEC TURBO modellt három felszereltségi szinttel kínálja a Honda: Sport, Sport Plus és Prestige.

A Sport modellek többek között 17 colos, könnyűfém felnikkel, első-hátsó parkolóradarral, tolatókamerával, Honda Connect 2 szórakoztatóelektronikai és információs rendszerrel, kétzónás légkondicionálóval, LED-es nappali menetfénnyel, dupla kipufogóvéggel és - koptatókat, illetve küszöbszoknyákat is magában foglaló - sportos szpoilerszettel csábítják a vásárlókat.

Sport Plus szinten már az elektromos mozgatású, dönthető tetőablak, a Dinamikus Lengéscsillapító Rendszer, a prémium hifi (11 hangszóró, 465 W), a kulcsnélküli központizár és indítás, valamint a vezeték nélküli telefontöltő is az alapfelszereltség része, a Prestige-nél pedig - a dupla kipufogóvéget és a szpoilerszettet leszámítva - minden adott, ami a Sport csomagnál, annyi különbséggel, hogy ehhez a modellváltozathoz krómozott hűtőrács és kilincsgarnitúra, bőrkárpitozás és fűthető hátsó üléssor is jár.

Black Line és Orange Line stíluscsomag
Hogy még szebb és lenyűgözőbb legyen a vadonatúj Civic, a Honda két extraként megvásárolható csomagot is kínál a típushoz Black Line és Orange Line néven.

A Black Line és az Orange Line első koptatót, küszöbszoknyát, diffúzort és - fekete vagy narancsszínű - külsőtükör-borítást foglal magában, ez az Orange Line esetében látványos műszerfali dizájnelemekkel egészül ki.

Felszereltségi csomagok
A Civic használati értékét szintén fokozhatják a vásárlók, ehhez három csomag áll rendelkezésükre.

Megvilágítás és kifinomultság
A Hangulatvilágítás csomag számos csemegét tartogat, ilyen például az első lábtér, az ajtókárpit, a szálpolírozott küszöb és a középkonzol megvilágítása, ami tovább fokozza a minőségérzetet. Sport és Sport Plus felszereltségi szinten piros színűek fényforrások, a többi kivitelnél kéken világítanak az izzók.

Utazás és elrendezés
A Cargo csomag osztott tálcával, peremes gumiszőnyeggel és esztétikus védőcsíkkal spékeli meg a csomagtartót, egyszersmind megvédi autóját a sártól, a karcoktól és a horpadásoktól.

Az Eredeti Honda Kiegészítőkkel a szállítókapacitás is fokozható, az extralistán például vonóhorog, kutyaőr, síléctartó és csomagtérpadló-szőnyeg is fellelhető.
Védelem és biztonság
A Védelem csomagban rakodóperem- és ajtóküszöbvédő, valamint díszcsík is szerepel.

Kommunikációs eszközök
A Honda által fejlesztett, vezeték nélküli töltő gondoskodik róla, hogy a vezető kompatibilis mobilkészüléke soha ne merüljön le. Egyszerűen csak ráhelyezi a telefont az integrált töltőre, és soha többet nem kell kábelekkel vesződnie.

Stílusos, könnyűfém felnik választéka
Hogy mindenki megtalálja az ízlésének megfelelő kerékgarnitúrát, 17 és 18 colos, könnyűfém felnik egyaránt elérhetők a modellhez. Black Line és Orange Line felszereltség esetén a felniket olyan dizájnelemek dobják fel, amelyek azonos színűek a karosszériával.

Az agresszív és sportos csomagtérajtó-szpoiler szintén elérhető a karosszéria színében, sőt akár Tuscan Orange fényezéssel is.



 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

Autóspanasz.hu

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER