Írta: Administrator   
2011. január 13. csütörtök, 23:34

 

A Ford három új, elektromos hajtású modellel jelenik meg a 2011-es Detroiti Autószalonon. A Ford elektromos hajtású járműveinek bemutatása csupán az egyik része annak a nagyszabású tervsorozatnak, a Ford azt tervezi, hogy Észak-Amerikában 2012-ig, Európában pedig 2013-ig öt új, elektromos hajtású járművet mutat be.

Ford C Max Energi

A sort az amerikai piacon 2011 végén megjelenő, vadonatúj Ford Focus Electric nyitja meg, ezt követően pedig a Ford Észak-Amerikában 2012-ben, Európában pedig 2013-ban vezeti be a C-MAX Energi plug-in (hálózatról tölthető) hibrid és a C-MAX Hybrid modelleket. Mindkét autóban a vállalat jól bevált hibrid szerkezete és fejlett lítium-ion akkumulátor-rendszere működik. A C-MAX Energi várhatóan megkapja majd az AT-PZEV (Fejlett Technológiájú, Részlegesen Zéró Emissziójú Jármű) státuszt. A C-MAX Hybrid a jelenlegi, ötszemélyes MAV új generációs hibrid hajtású változata.

Ford Focus Electric

Focus Electric – A vadonatúj Ford Focus alapjaira épülő Focus Electric hatótávolsága megfelel a hétköznapi felhasználási igényeknek, energiafogyasztása pedig kedvezőbb, mint a versenytárs gyártók azonos szegmensben versenyző elektromos hajtású modelljeié (pl. Chevrolet Volt). Az autó akkumulátorai feleannyi idő alatt tölthetők fel, mint a Nissan Leaf telepei.
C-MAX Energi – Az új ötüléses MAV, a C-MAX alapjaira épülő C-MAX Energi hatótávolsága – akkumulátora és belső égésű motorja használatával – több mint 800 kilométer. Az autó takarékosabban üzemel, mint a Chevrolet Volt
C-MAX Hybrid – A C-MAX full hybrid változata még Amerika legtakarékosabb szedánjánál, a Ford Fusion Hybrid modellnél is kevesebbet fogyaszt. Az autóban a vállalat teljesítményelosztó hibrid hajtáslánca működik, lítium-ion akkumulátor-rendszere pedig kisebb és könnyebb, mint az eddigi egységek

Ford C Max Hybrid

A Ford globális C-platformjára épülő három új modell a vadonatúj Ford Focus mellett készül a vállalat Michigan Üzemében, ahol a gyártáshoz szükséges energia egy része Michigan állam egyik legnagyobb napenergia-generátorából származik. Az előzetes tervek szerint az új C-MAX Energi és Hybrid modellek európai piacra szánt változatai a spanyolországi Valenciában működő gyárban készülnek majd.

A Ford decemberben megkezdte új hibrid és elektromos modellsorozatának piaci bevezetését; ennek első lépése az Azure Dynamics vállalattal közösen gyártott kishaszonjármű, a 2011-es Ford Transit Connect Electric forgalomba állítása volt. Észak-Amerikában és Európában (2012-ben, illetve 2013-ban) a Ford egy új generációs hibriddel bővíti majd új elektromos hajtású autóinak kínálatát. A modell nevét a vállalat egy későbbi időpontban ismerteti.

Bizonyított teljesítmény
A Ford új generációs hibrid, plug-in hibrid és tisztán elektromos hajtású járművei arra a gazdag tudásanyagra építenek, amit a vállalat a sikeres Fusion Hybrid és Escape Hybrid modellek (Amerika legtakarékosabb középkategóriás szedánja és SUV-ja) fejlesztése és gyártása során gyűjtött. Az észak-amerikai kínálatban tavaly ősszel a 2011-es Lincoln MKZ Hybrid is megjelent; jelenleg ez a modell Amerika legtakarékosabb luxusautója. Napjainkban több mint 140.000 Ford-hibrid fut az utakon.

Egyetlen technológia nem felelhet meg minden vásárlónak – a hibridek, a plug-in hibridek és a tisztán elektromos hajtású járművek kifejezetten eltérő előnyöket kínálnak.” - magyarázta Derrick Kuzak, a Ford globális termékfejlesztési alelnöke. “Globális platformjainknak köszönhetően olyan energiatakarékos termékkínálatot alakíthatunk ki, amely az elektromos hajtásláncok széles kínálatát nyújtja a vevők számára.”

A Ford olyan elektromos hajtású járműveket készít, amelyek kiemelkedően takarékosak, ugyanakkor nem csorbítják a vezetés élvezetét. Lágy, energia-visszanyerő fékezés; magabiztos gyorsulás; komfortos utastér és intelligens vezetőtájékoztató rendszerek – ezek voltak azok az értékek, amelyek révén a Fusion Hybrid elnyerte a 2010 MOTOR TREND Év Autója® díját, és számos ‘zöld autós’ listán is előkelő helyen szerepel.

elektromos ford focus

A lítium-ion technológia előnye

A hibrid autókban jelenleg elterjedt nikkel-metál hidrid (NiMH) telepekhez képest a lítium-ion akkumulátor-egységek számos előnnyel rendelkeznek. Általában 25-30 százalékkal kisebbek és 50 százalékkal könnyebbek, így könnyebben építhetők be az autókba, ugyanakkor több energiát képesek tárolni, ami az erőteljes gyorsításhoz és a megnövelt hatótávolsághoz szükséges.

A Focus Electric jövőbeni tulajdonosai megrendelhetik a 240 voltos, falra szerelhető töltőállomást, de a szériában adott, hagyományos 120 voltos kábellel is feltölthetik autójuk Li-ion akkumulátorait. A Focus Electric teljes, otthoni feltöltése várhatóan három óra alatt elvégezhető lesz a 240 voltos töltőállomás segítségével, hatótávolsága mérföld/gallon egységre átszámítva jobb lesz, mint a Chevrolet Volté és többi, akkumulátorral hajtott vetélytárs modellé.

A mindennapi feltöltés a C-MAX Energi modellhez is ajánlott, mert így használható ki maximálisan az autó elektromos üzemmódja, bár ez nem elengedhetetlen az autó működéséhez. Az akkumulátor-egység magas hatásfokának köszönhetően a plug-in hibrid egyetlen éjszaka leforgása alatt 100 százalékban feltölthető a hagyományos háztartási elektromos hálózatról. Akkumulátora és belsőégésű motorja használatával a C-MAX Energi több mint 800 kilométert képes megtenni.

elektromos ford feltoltese

Elektromos Fordok feltöltése

Amikor a töltőkábelt csatlakoztatják a Focus Electric vagy a C-MAX Energi töltési portjához – ami a vezető ajtaja és a kerékjárati ív között található –, a port körül kétszer fénygyűrű villan fel, amely visszaigazolja a megfelelő csatlakozást. A fénygyűrű ezt követően szegmensenként kigyulladva villog, miközben a töltés folyamatban van. A villogó szegmensek a töltési folyamatot mutatják, míg a folyamatosan égő szegmensek a töltöttségi fokot jelzik. Amikor a gyűrű minden szegmense folyamatosan világít, a jármű töltése befejeződött.

A C-MAX Hybridet nem kell tölteni.


A Ford új generációs, elektromos hajtású járműveiben vadonatúj technológiák és szolgáltatások találhatók.
Ezek közül a legfontosabbak a MyFord Touch™ rendszer különleges, elektromos autókra kialakított változata, a Microsoft által támogatott új, takarékos feltöltő rendszer, melynek segítségével az autók még takarékosabban és meg nagyobb hatótávolsággal működhetnek, de felhasználhatók a leggazdaságosabb útvonal megtervezésére, sőt az akkumulátor feltöltésének vezérlésére is.
A kettős kijelzőjű digitális műszert a vezető úgy konfigurálhatja, hogy az információk több szinten is megjelenhessenek; például mutathatják az akkumulátor töltöttségét és az üzemanyagszintet, vagy az átlagos és pillanatnyi fogyasztást.

A műszerfal új MyView funkciója még több adatot szolgáltat a járműről a vezetőnek, aki többek közt azt is megtudhatja, mennyi az autó elektromos berendezéseinek – például a klímaberendezés – energiaigénye, mert mindez befolyásolja a Focus Electric és a C-MAX Energi fogyasztását és hatótávolságát.
A Focus Electric vezetője a legfontosabb járműadatokat – az akkumulátor töltöttségi szintjét, a feltöltési pont távolságát, a feltöltés várható költségét vagy a még megtehető távolságot – könnyedén leolvashatja a két, 10,7 cm átlójú színes LCD kijelzőn, amelyek a sebességmérő műszer közepén láthatók.

Ford Focus Electric muszerfal dizajn

Szőlőindák és pillangók

A Ford következő generációs hibridjeiben – akárcsak a jelenlegi modellekben – a hosszú távú üzemanyag-takarékosság adatai kétféle módon is megjeleníthetők: egy hagyományos grafikonon, vagy egy innovatív képernyőn, amely leveles szőlőindákkal jelzi a műszeregység jobb oldalán a takarékos vezetési stílust. Ugyanakkor a Focus Electricben kék pillangók mutatják, hogy a töltőállomás után mennyi a még megtehető út – minél több a pillangó, annál nagyobb a hatótávolság.
A Focus Electric MyFord Touch képernyőjén minden út végén megjelenik a megtett út hossza, az energia-visszanyerő fékezéssel megtakarított energia, az egy benzinmotoros autóhoz képest megspórolt üzemanyag mennyisége, valamint a töltési információk.


Az észak-amerikai vásárlók számára elérhető MyFord Mobile okostelefon-alkalmazás, aminek révén az autósok távirányítással is vezérelhetik autójuk fő funkcióit.

A Focus Electric és a C-MAX Energi észak-amerikai tulajdonosai mobiltelefonjukon keresztül, a Ford által kifejlesztett MyFord Mobile alkalmazást használva bárhol képesek lesznek kapcsolatban maradni autójukkal, ahol van térerő vagy internet-elérés. A MyFord Mobile olyan alkalmazás, amely okostelefonon vagy a Ford biztonságos weboldalán keresztül működik, és azonnali információkat közöl a jármű pillanatnyi állapotáról, távirányítással vezérli az autó fő funkcióit, figyeli az akkumulátor töltöttségi állapotát és aktuális hatótávolságát, figyelmeztet, amikor az autót tölteni kell, távirányítással programozza a töltési beállításokat, illetve elemzés céljából letölti az autó adatait. 
Ez a funkció arra is lehetőséget teremt, hogy a tulajdonos beprogramozza a járművet, hogy a hálózatból kapott elektromos árammal hűtse vagy fűtse az akkumulátort és az utasteret. Forró nyári hónapok során például a tulajdonos úgy programozhatja az autót, hogy a teljes feltöltést követően a beállított hőmérsékletre hűtse le az utasteret egy következő reggeli időpontra. A felhasználók emellett a GPS rendszer segítségével távirányítással megkereshetik autójukat, illetve zárhatják vagy nyithatják annak ajtóit.

elektromos Ford Focus

A MapQuest® rendszerrel együttműködve a Focus Electric a SYNC’s Traffic, Directions and Information (TDI) felhasználásával kommunikálhat töltőállomásokkal és más helyekkel a POI adatbázisban. A fedélzeti navigációs rendszer adatbázisa kanyartól kanyarig vezeti az autóst. A vezetők emellett friss töltési információkat is kaphatnak a SYNC TDI rendszeren keresztül, ha csatlakoznak a SYNC szolgáltatáshoz. Egy, a Microsoft által támogatott rendszerrel a Ford-tulajdonosok a legkedvezőbb közüzemi díjak mellett tölthetik autóikat, mert bonyolult beállítási folyamatok nélkül is akkor indul be a töltési folyamat, amikor áramszolgáltatójuk olcsóbb éjszakai áramot számláz, vagy egyéb kedvezményes tarifát alkalmaz.

Összefogással napenergia rendszerekbe fektettek be
A Ford nemcsak magukat az elektromos autókat, hanem azok gyártástechnológiáját is fejleszti. A vállalat mintegy egymilliárd dollárt fektetett be a Michigan államban működő Michigan Üzem átalakításába, ahol a vadonatúj Focus, Focus Electric, C-MAX Energi és C-MAX Hybrid modellek készülnek. A Ford a Detroit Edison és az Xtreme Power vállalatokkal, valamint Michigan állammal közösen létrehozta az állam egyik legnagyobb napenergia-rendszerét; a megújuló forrásból származó energiát az elektromos autók gyártása során használja fel a Michigan Üzem. 

A vállalat házon belül folytatja az akkumulátor-rendszerek tervezését és fejlesztését, s az új generációs hibridek akkumulátor-egységeinek gyártását Mexikóból áthelyezte Michiganbe. A hibrid váltómű-differenciálmű egységek 2012-től a Ford gyárában, a Van Dyke Sebességváltó üzemében készülnek a Michigan állambeli Sterling Heightsben.

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER