Írta: Administrator   
2011. január 10. hétfő, 14:49

 

Az új Ford Focus 1,6 literes EcoBoost benzinmotorja akusztikai hangoláson esett át, hogy nagy gázadáskor erőteljes, sportos hangot adjon. Különleges technológia szűri ki a kellemetlen zajokat, ám az élvezetes hangok bejutnak az utastérbe, így a vezető maximálisan élvezheti az autózás örömét.

ford 1 6 ecoboost motor

A Ford 1,6 literes EcoBoost motorja a jelenleg gyártott motorok közt az egyik legfejlettebb technológiájú egység, amelyben nagy nyomású közvetlen befecskendezés, kis tehetetlenségű turbó és kettős, változó szelepvezérlés működik.
E három technológia révén az EcoBoost motorok olyan erősek és nyomatékosak, mint a náluk sokkal nagyobb lökettérfogatú erőforrások, ám azoknál jóval kisebbek, könnyebbek és takarékosabbak. Ám e motortechnológia némi hátrányt is magában hordoz: a turbótöltés elkerülhetetlenül megváltoztatja egy motor hangját, aminek zaja a fordulatszám emelkedésével egyre bántóbb lesz. Ha egy turbótöltésű autóban padlógázt adunk, a turbó sivítása erősebb a vezető által kellemesnek ítélt határértéknél.

A Ford mérnökei úgy oldották meg ezt a problémát az új Focusban, hogy az 1,6 literes EcoBoost motort kiegészítették egy kicsi de rendkívül hatékony berendezéssel, egy tualjdonképpeni hangládával, amely összegyűjti a szívórendszerből érkező kellemes motorfrekvenciákat, s az utastérbe továbbítja azokat.

ford focusRalf Heinrichs mérnök szerint: “Minden motornak megvan a maga hangszíne, amit a kipufogórendszer és/vagy a szívórendszer határoz meg. A kipufogó jellemzően az alacsony fordulatszám-tartományokban formálja a hang jellegét, míg magasabb fordulatnál a szívórendszer alakítja ki a motor jellegzetes hangját.”
A turbótöltésű motoroknál a turbó a szívórendszer szerves része, és képes elnyomni annak hangját, hiszen egy bizonyos fordulatszám fölött a sivító zaj érezhetően felerősödik.”
“Vissza kellett hódítanunk, vagy legalábbis újra kellett teremtenünk a motorhangot; ehhez kiváló eszköz az új berendezés, amely összegyűjti a szívórendszerből érkező, a turbó által elnyomott rezgéseket, és a kabinba továbbítja őket, így a bent ülők kellemes, sportos motorhangot hallanak.”

Az új eszköz mérete mindössze 60 x 50 x 40 mm, és négy kamrából áll – ebből kettő a motor felőli oldalon található, a másik kettő pedig a kilépő oldalon. A kamrákat egy mozgatható lap választja el egymástól. Erős gázadásnál a motor felől érkező rezgések az elforduló lapnak ütközve hanghullámokká alakulnak, amelyek a kilépő oldali kamrába jutnak. Ezeket a rezgéseket egy hangvezető cső továbbítja az utastérbe; a csövet a tűzfalon át vezetjük be a kabinba.”

“Egyszerűbben fogalmazva: a különleges műszaki megoldás lehetővé teszi a motorhang újraépítését, jelekké alakítva át a zajokat.” - teszi hozzá Heinrichs. “A műszer akkor kel igazán életre, amikor a rezgések – vagyis a hanghullámok frekvenciája – 250 és 450 Hz között mozognak.”

A Ford által kifejlesztett új berendezés sokféleképpen hangolható. Nemcsak a frekvencia-ford focus 1  6 motortartománya állítható, hanem az is, hogy milyen érzékenyen reagáljon a hanghatásokra.

Ezt a technológiát eredetileg a 2005-ös Focus ST modellhez fejlesztettük ki.” - meséli Heinrichs. “Később megjelent a Focus RS-ben és a Focus RS 500-asban is, és a berendezés agresszív hangolásának köszönhetően ezek az autók nagyon komoly hanghatásokat produkáltak. Az új Focus 1,6 literes EcoBoost motorja sokkal visszafogottabb hangolást igényel, ám a hanghatás mégis sokkal élvezetesebb lesz, mint a korábbi modell esetében.”

Az új műszer nagy előnye, hogy kompromisszumok nélkül használható; haladás közben a motorzaj a legtöbb esetben rendkívül halk marad. Heinrichs és csapata hiperérzékeny audio-berendezéseket használt, hogy a szerkezet biztosan csak akkor működjön, amikor szükséges, s hogy véletlenül se keltsen zavaró zajokat.

“Munkánk során ragaszkodtunk ahhoz az elképzelésünkhöz, hogy a kicsi és közepes terhelésnél egy autónak kifinomult hangon kell működnie, nagy gáznál viszont adjon ki sportos, erőteljes hangot.” Magyarázza Heinrichs. “Ám a motorhang sosem lehet tolakodó. A mi berendezésünk csak az igazán nagy terhelések hanghatásait formálja át, így a motorzaj még az autópálya-tempó mellett sem zavaró. Hogy ezt hogyan értük el, az már a mi titkunk!”

Az 1,6 literes EcoBoost motor – érdekes tények és adatok

Az új Focus 1,6 literes EcoBoost motorjában nagy nyomású befecskendező rendszer működik, amely minden hengerbe apró, precíz adagokban juttatja be az üzemanyagot akár 200 bar nyomáson – a cseppecskék átlagos mérete kisebb, mint 0,02 mm, ami egy emberi hajszál vastagságának mindössze az egyötöde!
Teljes terhelésnél a kis tehetetlenségű turbótöltő fordulatszáma eléri a 200 ezret percenként, s ilyenkor a kipufogógáz hőmérsékletét akár 900 Celsius fokra is hevítheti!
Az 1,6 literes EcoBoost motor a Ford Bridgend motorgyárában készül Walesben; ez az erőforrás a C-MAX, a Grand C-MAX és az új Mondeo motorkínálatában is megtalálható.
Az 1,6 literes EcoBoost motor erősen tuningolt változata működik a 2011-es Rally Világbajnokságon induló Fiesta RS WRC modellben is.

Öt a vásárlók által kifejezetten élvezetes hangúnak ítélt Ford-modell:

1970 Ford Escort RS1600
1972 Ford Capri 3000GT
1986 Ford Sierra RS Cosworth
1994 Ford MondeoV6
2005 Ford Focus ST


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER