Címkék: BMW

2019. május 18. szombat, 21:27

 


A BMW M5 immár három és fél évtizede a nagyteljesítményű sportlimuzinok etalonja. A neves jubileumot a BMW M GmbH egy 350 darabos limitált szériával ünnepli.

 

 

Harmincöt esztendővel ezelőtt a BMW Motorsport GmbH új járműkategóriát teremtett, amikor a korabeli sportautók menettulajdonságát az első nagyteljesítményű limuzin négyajtós sziluettjébe csomagolva kínálta fel ügyfeleinek: a BMW M5 páratlan karrierútja a középmotoros sportautóként megálmodott BMW M1 soros hathengeres benzinmotorjával vette kezdetét, mára pedig az abszolút járműipari mérceként szolgáló BMW M5 Competition modellé (átlagos üzemanyag-fogyasztás: 10,5 – 10,6 liter / 100 km; kombinált károsanyag-kibocsátás: 238 – 241 gramm / km) érett. A BMW M5 ma a világ legsikeresebb nagyteljesítményű sportlimuzinja, amely mögött a motorsport élvonalában felhalmozott és több évtizeden át csiszolt járműfejlesztési szaktudás legjava áll. A vállalat, amelyet ma BMW M GmbH néven ismerünk, a legendás modell történetének eddigi legnagyobb teljesítményű erőforrásával, valamint egy sor lebilincselő stíluselemmel és felszereltségi opcióval emlékezik meg a harmincöt évnyi utazásról: a 460 kW / 625 lóerő maximális teljesítményre képes BMW M5 Edition 35 Years különkiadás világszerte 2019 júliusában lát napvilágot, egy 350 darabos limitált szériaként.

 

 

A modell hat generációja alatt a BMW M5 menettulajdonságai időről időre túlszárnyalták elődjeiket, miközben a nagyteljesítményű sportlimuzin mindvégig hű maradt eredeti karakteréhez: a BMW 5-ös sorozat aktuális nemzedékére épülő, mégis teljesen különálló modell világéletében a versenypályák szenvedélyes rajongása szülte abszolút teljesítmény négykerekű szimbóluma volt. A kivételesen magas fordulatszám-tartományokat meghódító benzinmotor, a megnövelt teljesítménnyel párhuzamosan finomhangolt sport futómű-technológia, az optimális hűtőlevegő-ellátás szerint megtervezett, típus-specifikus karosszériajegyek, valamint a maximális menetteljesítmény, a versenyautós agilitás és a tökéletes mérnöki precizitás egysége mentén kifejlesztett aerodinamikai tulajdonságok egytől egyig a BMW M5 közismert védjegyei.

Jubileumi különkiadás exkluzív BMW Individual felszereltségi opciókkal

A nagyteljesítményű sportlimuzinok vérpezsdítő BMW M karakterének és fejedelmi exkluzivitásának legintenzívebb esszenciáját a BMW M5 Edition 35 Years különkiadás testesíti meg. A limitált szériában készülő sportmodell műszaki alapját a BMW M5 Competition adja, amelyben a motorsport-ihlette teljesítmény vadonatúj dimenziója kel életre. Mindez a BMW M TwinPowerTurbo technológiával dolgozó V8-as benzinmotorban gyökerezik, amelynek maximális teljesítménye 460 kW / 625 lóerő, csúcs forgatónyomatéka pedig 750 Nm. A felejthetetlen vezetési élményről nagyteljesítményű váltómű, részletekbe menően finomhangolt sport futómű-technológia, BMW M xDrive intelligens összkerékhajtás, a hátsó tengelyen pedig aktív M differenciálmű gondoskodik, letaglózó tolóerővel, kivételes menetstabilitással és minden pillanatban tökéletesen kontrollálható irányíthatósággal. A BMW M5 Edition 35 Years különkiadás 3,3 másodperc alatt gyorsul fel álló helyzetből 100 km/órás sebességre, a nulla-kétszázat pedig 10,8 másodperc alatt letudja.

A jubileumi különkiadás karosszériajegyei és utastéri kiegészítői emellett legalább annyira lenyűgözőek, mint menettulajdonságai. A dizájnerek a BMW M5 Edition 35 Years különkiadás számára kivételesen magas minőségű BMW M stíluselemeket állítottak össze, amelyek a BMW Individual részleg felszereltségi opcióival kiegészítve a limitált széria mindegyik tagját igazi gyűjtői darabbá varázsolják. A modell ragyogó megjelenését a BMW Individual Frozen Dark Grey II metál karosszériafényezés garantálja, amely speciális pigmentjeivel selymesen matt felületi hatást ér el. A vadonatúj, Graphite Grey árnyalatú, 20” méretű, Y küllődizájnú BMW M könnyűfém keréktárcsákat a dizájnerek kifejezetten a különkiadás számára tervezték meg. Az alapfelszereltségként kínált BMW M sport fékrendszer féknyergei magasfényű feketében, az opcionális extrafelszereltség részeként megrendelhető BMW M karbon-kerámia fékrendszer esetében pedig arany színben ragyognak.

A multifunkciós BMW M sportüléseken és a bézs színű kontrasztvarrással kiemelt, mélyfekete árnyalatú BMW Individual Merino bőrkárpitozáson túl, a BMW M5 Edition 35 Years különkiadás utasterének exkluzivitásáról alumíniumból készült és arany árnyalatúra eloxált, szénszál-mintázatú dekorbetétek gondoskodnak – a bajor prémiumgyártó modelltörténetében most először. Eme gondosan összerendezett, exkluzív ragyogást garantáló elemek a műszerfalon, az ajtókárpitok belső felén és a középkonzolon kaptak helyet. A középkonzol pohártartó-fedele lézergravírozott „M5 Edition 35 Jahre 1/350” feliratot, a küszöbtoldatok pedig „M5 Edition 35 Jahre” feliratot viselnek.

A BMW M5: kategóriája élén immár harmincöt éve

Csúcstechnológiájával és egyedi kialakításával a BMW M5 Edition 35 Years különkiadás kiváltképp hitelesen testesíti meg a nagyteljesítményű sportlimuzinokat éltető filozófiát. A BMW M5 erőforrása, váltója, futóműve és karosszéria-kialakítása mindig is egy gondosan felépített, harmonikus egységet alkotott. Az elmúlt évtizedek során a modell szívének rendkívül széles fordulatszám-tartományban elérhető, folyamatos teljesítmény-leadási képessége éppúgy a BMW M5 védjegyévé vált, mint a futómű-technológia vérpezsdítő agilitása és biztonságos irányíthatósága, vagy versenypályán átélhető abszolút vezetési élménye és a sportlimuzin határozott, összetéveszthetetlen kisugárzása.

Külsőre a BMW M5 első generációja ezzel szemben szinte alig különbözött a BMW 5-ös sorozat alapmodelljétől, a leglátványosabb eltérés a motortérben volt keresendő. A mérnökök némileg továbbfejlesztették a BMW M1 soros hathengeres benzinmotorját, amely így 210 kW / 286 lóerő maximális teljesítményre volt képes az első BMW M5-ben – a digitális motorvezérlő elektronika optimalizálásának köszönhetően 9 lóerővel szárnyalva túl a legendás középmotoros sportautó csúcsteljesítményét. „A futóműnek minden helyzetben gyorsabbnak kell lennie a motornál” – így szólt akkoriban a BMW M modellek vezérelve, a BMW M5 így feszesebb sport futóművel, nagyteljesítményű sport fékrendszerrel, megerősített ötfokozatú váltóval, a hátsó tengelyen pedig 25 százalékos záró funkcióval bíró differenciálzárral gurult le a gyártósorokról.

 

 

A BMW M5 második generációja ugyancsak kivételes teljesítményt állított csatasorba: a benzinmotor kezdeti 232 kW-os / 315 lóerős maximális teljesítménye 1992-től 250 kW-ra / 340 lóerőre nőtt, amelyhez a versenypályás használat és a kimagasló hétköznapi kényelem kettőse érdekében már alapfelszereltségként automata szintszabályozású hátsó futómű társult. Az 1998-ban debütáló harmadik nemzedékkel a sport kipufogórendszer dupla ikervégződése is bemutatkozott, amely diszkrét, mégis egyértelmű utalásként szolgált a modell menetteljesítményére. A V8-as benzinmotor 294 kW / 400 lóerő maximális teljesítménye ettől kezdve több hűtőlevegőt igényelt, így az első lökhárítót is átdolgozták a tervezők. A BMW M5 negyedik generációja minden korábbinál látványosabb fejlődést hozott, a Forma-1 technológiai újításaira támaszkodó, 373 kW / 507 lóerő maximális teljesítményre képes V10-es benzinmotorral. Az új erőforrás a BMW M motorok fordulatszám-tartományát is új szintre emelte: a V10-es szív percenkénti 8 000 főtengely-fordulat fölé pörgött, adrenalintól túlfűtött hangorkán kíséretében.

2011-ben aztán a BMW M5 visszatért a V8-as benzinmotorhoz, immár turbófeltöltéssel. A mérnökök az ötödik nemzedékben dolgozó két turbófeltöltőt a V alakban elrendezett hengersorok közé építették be közvetlen kipufogócsonkkal, amelyek együttesen 412 kW / 560 lóerő maximális teljesítményt varázsoltak elő a motorból. A teljesítményt és a forgatónyomatékot egy hétfokozatú duplakuplungos automataváltó továbbította a kerekek felé, a hátsó tengelyen egy aktív differenciálzáron keresztül. A BMW M5 hatodik – és egyben legújabb – generációjának meghajtásáról ugyancsak egy V8-as benzinmotor gondoskodik, 441 kW-ra / 600 lóerőre hízlalt maximális teljesítménnyel. A BMW M5 Competition mindezt 19 kW-tal / 25 lóerővel 460 kW-ra / 625 lóerőre növeli. Eme bődületes teljesítményt a modell történetében először BMW M xDrive intelligens összkerékhajtás juttatja úttestre, a menetteljesítmény vadonatúj szintjét váltva valóra. A tökéletesre fejlesztett csúcstechnológia gondoskodik arról, hogy a valaha készült legerősebb BMW M5 minden vezetési szituációban irányítható és kontrollálható maradjon, még a legsportosabb vezetési stílusban, padlógázon is.

 

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

Autóspanasz.hu

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER