2012. szeptember 14. péntek, 16:43

 

Új BMW Concept Active Tourer modellje formájában a BMW első ízben mutat be a 2012-es Párizsi Autószalonon olyan járművet, amely a prémium alsó-középkategóriában kínálja a kényelem és a funkcionális térkínálat, illetve a dinamika és a stílus magas színvonalú kombinációját.

bmw-elektromos-hibrid

Becslések szerint a prémiumkategória kis- és alsó-közép szegmensében éves szinten akár öt százalékos bővülés is várható. A BMW Concept Active Tourer ennek szellemében jelentős mérföldkőnek számít a BMW márka, illetve modellportfoliója fejlődésének útján.

A BMW Concept Active Tourer hálózatról tölthető (Plug-in) hibridmodellként az alsó-középkategóriában alkalmazott jövőbeli hajtásrendszerekre is kitekintéssel szolgál. A BMW i8 modellből már ismert eDrive hajtáskoncepció első ízben jelenik meg a BMW kínálatában, ahol a jövőben minden tisztán elektromos hajtású és Plug-in hibrid járműben szerepelhet majd. E rendszer az elektromos hajtásrendszerek minden komponensét felsorakoztatja, köztük a saját fejlesztésű elektromos motorral, a lítiumion-akkumulátorral és az intelligens motormenedzsment-rendszerrel.

bmw-active-tourer

A sportos esztétikum és kényelem legelőnyösebb kombinációja

Az új BMW Concept Active Tourer kompakt külső méreteit és vonzó, kimondottan sportos formavilágát a BMW modelljeire jellemző rendkívül magas minőségi színvonallal ötvözi. Hossza 4353, szélessége 1834, míg teljes magassága 1560 milliméter, amely méreteivel a BMW Concept Active Tourer egyértelműen azon vásárlókörre összpontosít, amelynek tagjai a prémium szegmensben kiemelkedő kényelmet, magas üléspozíciót és nagyvonalúan méretezett utasteret várnak autójuktól. Hasonlóan vonzónak bizonyulhat a BMW Concept Active Tourer olyan családok számára, akiknek elvárásaiban a lifestyle és a sportosság mellett a funkcionalitás és a variálhatóság is fontos szerepet tölt be. A viszonylag hosszú, 2670 milliméteres tengelytáv, a magasabban ívelő tetővonal és az elsőkerék-hajtáshoz csatlakozó, kompakt méretek jellemezte, keresztirányban beépített motor együttesen igencsak bőséges beltér kialakítását tette lehetővé. A BMW Concept Active Tourer tágas csomagtere igen széles körűen használható ki a mindennapok során, mivel a hibridhajtás akkumulátorai a padlózat alá rejtve kaptak helyet.

Formavilág: dinamikus stílus, kompakt méretek

Harmonikus arányaival a BMW Concept Active Tourer minden irányból rátekintve határozottan sportos és elegáns benyomást kelt, s jól bizonyítja, hogy a kompakt külső méretek, a magas fokú funkcionalitás és variálhatóság a dinamikus dizájn elvárásaival is magas szinten ötvözhető. A „High Reflection Silver” exkluzív külső szín szintén nagyban hozzájárul a BMW Concept Active Tourer elegáns megjelenéséhez. Érdekes hatást keltenek eleje, oldalai és hátulja kiegészítő alumínium díszítőelemei, amelyek felső polírozott felületéhez matt csiszolatú alsó rész társul. A matt és a fényes felületek e kifinomult váltakozása még inkább kiemeli az új külső szín különleges fény-árnyék játékát.

Semmi mással össze nem téveszthető stílusban őrizte meg a BMW Concept Active Tourer a márkára oly jellemző, kifejező orrkialakítást, amelynek meghatározó elemei ez esetben is a hangsúlyos, enyhén előredöntött „BMW-vesék”. Az oldalt hosszan a sárvédőkbe nyúló, a LED- technikájú nappali menetfény csíkjával egyfajta „szemöldökként” szegélyezett, markáns kettős fényszórók a részletgazdag kidolgozású első lökhárítóval közösen erősítik tovább a BMW Concept Active Tourer eleve sportos fellépését. Mindezeken túl, a fényszórók alatt húzódó nagyméretű légbeömlő nyílások hangsúlyozzák ki még inkább az orr szélességét.

Oldalnézetében határozottan ék alakban megnyújtott sziluettje már álló helyzetében is e kategóriában egyedülállóan dinamikus karakterrel ruházza fel a BMW Concept Active Tourer megjelenését. Sportosan elegáns fellépését integrált ajtókilincsei és - emelkedő fény-árnyék vonal és erőteljes kontúrok jellemezte - küszöbformái is kiemelik, akárcsak nagyméretű, 20 col peremátmérőjű kerekei. Karosszériája elöl és hátul egyaránt igen rövid túlnyúlásai, illetve hosszú tengelytávja kompakt külső méretei ellenére is bőséges belső térkínálat kialakítását tették lehetővé. Magasan ívelő tetővonala és egyaránt nagyméretű első, illetve hátsó ajtói minden üléshelyre könnyű be- és kiszállást tesznek lehetővé.

Sportos elegancia jellemzi a BMW Concept Active Tourer farkialakítását is. Az új alsó-középkategóriájú BMW hátulnézetét hangsúlyos vízszintes vonalai határozzák meg. A jócskán a hátsó sárvédőkbe nyúló, nagyméretű hátsó lámpatestek még inkább kiemelik a szélesen domborodó kerékjáratokat, vizuálisan is utalva a jármű stabil útfekvésére. A nagyméretű csomagtér-ajtó alacsony rakodópereme felett a csomagtérhez mindenkor kényelmes elérést kínáló, széles rakodónyílást tesz szabaddá.

Utastér: elegáns, levegős térérzet
A BMW Concept Active Tourer igencsak nagyvonalúan méretezett belső tere jól áttekinthető és egészen újszerű benyomást kelt. A műszerfal felső és alsó felületei között a nyitott pórusú, egyetlen darabból kifaragott „Streakline“ fa díszítőelemek szolgálnak harmonikus kapcsolatként. Ennek eredményeképpen a belső elemek elöl összességében kifejezetten elegáns és könnyed benyomást keltenek. Az ülések és az ajtók kárpitját világos és puha, illetve durvább tapintású nubuk bőr alkotja, ezek selyemszerű fénye még inkább kiemeli az utastér elegáns luxus jellemezte stílusát. Az autó sportos karakterét mindezeken túl narancsszínű kontrasztvarrások hangsúlyozzák. A BMW Concept Active Tourer egészen újszerű térérzettel szolgál. Középkonzolja az első ülések között lebegő hatást kelt, s folyamatos átmenetet képez a műszerfal felé. Ezen elrendezés a vezető és az első utas számára egyaránt a lehető legtágasabb lábteret biztosítja.

A cockpit a BMW modelljeire jellemző, kimondottan a vezetőre összpontosító kialakítása minden fontos kezelőelem számára optimális elérhetőséget biztosít. A „Black-Panel” technológiával készült körműszerek a központi információs kijelző képernyőjéhez hasonló módon, ideálisan a vezető látóterében helyezkednek el. Kívánságra – abszolút újdonságként az alsó középkategóriában – a kormánykerék és a szélvédő között kiemelkedő speciális üvegfelületen színes kivetítő kijelző (Head-Up-Display) is rendelkezésre áll. Az úgynevezett „Semi-Command” pozícióba emelt ülések kiváló körkörös kilátással teszik teljessé az optimális kezelési és menetkényelmet.

bmw-hibrid-muszerfal


„Cool Shade“ panorámatető: gombnyomásra változó térérzet és hőmérséklet

Egyedülálló hangulatot teremt az innovatív panoráma-napfénytető, amely a BMW Concept Active Tourer szinte teljes tetőfelületére kiterjed. Az utastér kívánt világossága és hőmérséklete a Suspended Particle Devise (SPD) technológiával készült többrétegű üvegezés segítségével egyszerű gombnyomással állítható be, az intenzív napszemüveg-hatástól egészen a világos fehér üvegig. Egészen különleges fényhatást élvezhetnek a bennülők, ha bekapcsolják az üvegtető nagy felületre kiterjedő speciális struktúráját. Az üveg molekulaszerkezete ekkor elektromos impulzusok hatására igény szerint változtatható a világos és a sötét állapotok között. A fény és az árnyék így keletkező különleges játéka még jobban kiemeli a tágas térérzetet, minden üléshelyen kellemes fényviszonyokról gondoskodva.

Travel & Comfort System: tágas tér és igényes megoldások hátul
A BMW Concept Active Tourer hátsó utasai is magas fokú kényelmet élvezhetnek. A hosszú tengelytáv eredményezte tágas lábtér és a megemelt tető számukra is bőséges mozgásteret biztosít, a rendelkezésre álló nagy szabad tér eredményeképpen pedig a be- és kiszállás is különösen könnyűnek bizonyul. A variálható hátsó üléstámláknak köszönhetően a csomagtér is rugalmasan alakítható. A hátsó üléstámla 40:20:40 arányban osztott, s mindhárom része lehajtását követően teljesen sík padlózatú raktér áll rendelkezésre. Csomagtere bővítésének számos lehetőségén túl a BMW Concept Active Tourer a Travel & Comfort System révén hátsó utasai számára is intelligens részletmegoldások egész sorát kínálja. Az első üléstámlák hátoldalán egy-egy függőleges központi fémsínt helyeztek el a tervezők, amelyekbe innovatív clip-sínrendszerként gyorscsatlakozójukkal számos kényelmes állítási lehetőség jellemezte, lehajtható asztalok rögzíthetők, vagy tovább rakodózsebek függeszthetők. A hátsó ülésen így minden ma használatos laptop és táblagép is kényelmesen használható. A táblagépek keresztirányban vagy felállítva egyszerűen a sínrendszerbe reteszelhetők, s ideálisan, szemmagasságban helyezkednek el az internetes szörfözéshez, a különböző játékokhoz, vagy éppen pihentető filmnézéshez.

bmw-utaster-panorama-teto


Kijelzők új élménye: a multifunkcionális műszeregység

A BMW Concept Active Tourer egyik legfontosabb különlegessége multifunkcionális műszeregysége. A klasszikus kombinált műszer-összeállítást – ahol a vezetőt négy analóg műszer tájékoztatja a sebesség, a fordulatszám, az üzemanyagszint és az olajhőmérséklet pillanatnyi értékéről – itt a legkorszerűbb adatmegjelenítés szellemében egy 10,25 col képátlójú, integrált kijelző váltja fel. A négy körműszer megszokott képe ez esetben is megmarad, ám a továbbfejlesztett „Black-Panel” technológiának köszönhetően a vezető egészen újszerű adatmegjelenítést is igénybe vehet. A kijelző például különböző helyen és saját színvilággal ábrázolhatja a „COMFORT”, „SPORT” és „ECO PRO” üzemmódokat, tovább fokozott biztonság és hatékonyság mellett valósítva meg a vezető példamutató tájékoztatását. Összességében mindenkor a pillanatnyi menethelyzethez optimálisan igazodó kijelző-rendszer áll a kombinált műszeregységben a sofőr rendelkezésére.

Játékos takarékosság az új „Seismic Surf“ App segítségével
Az új „Seismic Surf“ App használatával a BMW Concept Active Tourer hátsó utasai egy iPad segítségével játékos formában élvezhetik az izgalmas és látványos technikát. A „Seismic Surf“ tulajdonképpen egy valós idejű játékos világba kalauzolja el felhasználóit, mégpedig olyan érdekes gazdaságossági versennyel, amely a pillanatnyi gyorsulásértékek, fordulatszám és a BMW Concept Active Tourer további, a játék szempontjából mérvadó adatai alapján működik. A játékban minden valós menethelyzet megjelenhet, kihívások szinte végtelen sokszínűségét eredményezve.
A játék célja a lehető legtöbb pont összegyűjtése a virtuális útszakaszokon, s ezzel a lehető legtakarékosabb vezetési stílus dokumentálása. A vezető mindeközben folyamatosan befolyásolhatja az eco-verseny nehézségi fokát, az előrelátó közlekedés ugyanis könnyíti a játékot, míg a sportos vezetés eredménye kanyargós és jóval nehezebben teljesíthető útvonal.
Ennek megfelelően csakis a gazdaságos stílusú vezető és a hátul utazó ügyes játékos összhangja eredményezhet magas pontszámokat, s esélyt arra, hogy a BMW játékok hálózatba kapcsolt világában a dobogóra kerüljenek.

Nagyfelbontású és színes Head-Up Display
A BMW Concept Active Tourer felszereltségében a színes Kivetítő kijelző (Head-Up-Display) legújabb generációja is megtalálható, amely a fontos információkat nagy felbontásban jeleníti meg a vezető közvetlen látóterében, a szélvédő és a kormánykerék között kiemelkedő speciális üvegfelületen. A projektor intenzitása mindenkor önműködően a környező fényviszonyokhoz igazodik, a műszerek optimális nappali és éjszakai megjelenítésével. A jármű pillanatnyi sebessége mellett a vezető igényei szerint a sebességkorlátozások és az előzési tilalmak is láthatóvá válhatnak, de itt tűnhetnek fel a navigációs rendszer iránymutatásai, illetve a különböző figyelmeztető jelzések is. A vezetői segédrendszerek rendkívül széles kínálata eredményeképpen a Head-Up-Display által megjeleníthető információknak is e járműkategóriában mindeddig elérhetetlenül széles köre áll rendelkezésre.

Központi kijelző „Black-Panel” technológiával
Az új navigációs rendszer jól bevált menüvezetését és útvonaltervezését nagyméretű, nyolc col képátlójú monitor jeleníti meg, de e központi kijelzőn a hibrid hajtásrendszer pillanatnyi üzemállapotai is vizuális formában követhetők. A vezető így folyamatosan friss információval rendelkezhet a belsőégésű és az elektromos motor üzeméről, s mindenkor pontosan követheti a hajtásrendszer energiaáramlásait. A hibridhajtás lehető leghatékonyabb működése szolgálatában teljesítmény-szabályzó elektronikája a „Plus” navigációs rendszerrel is fejlett hálózati kapcsolatban működik. Az így nyert adatok – útvonal, sebességkorlátozások vagy éppen az aktuális közlekedési helyzet – ismeretében már előre optimálisan meghatározhatók a hajtásrendszer működési paraméterei, még hatékonyabban aknázva ki a rendelkezésre álló energiát.

bmw-muszerek-kijelzok

A BMW Concept Active Tourer hajtásrendszere: a jövő kezdete
Korszerű hajtásrendszerével a BMW Concept Active Tourer a BMW csoport jövőbemutató és a hosszú távú fenntarthatóságra összpontosító mobilitási koncepciójába illeszkedik. A BMW minden hálózatról tölthető (Plug-in) hibridmodellje és a BMW i elektromos hajtású járművei egyaránt a márka elektromos hajtásrendszereinek összes komponensét magában foglaló BMW eDrive jelölést viselik.

A BMW Concept Active Tourer hálózatról tölthető (Plug-in) hibridkonstrukcióként született, amely ideális módon ötvözi az elektromos hajtások és a klasszikus belsőégésű motorok előnyeit. A hálózatról tölthető járművek (Plug-in-Hybrid Electric Vehicle; PHEV) igen fontos szerepet játszanak a jövő elektromos mobilitásában. Mivel akár 20 kilométer feletti hatótávot is kínálnak tisztán elektromos hajtással, így rövid és hosszú távon, illetve vegyes üzemben is folyamatosan hatékonyan üzemeltethetők. A BMW Concept Active Tourer esetében a BMW csoport Efficient Dynamics motorcsaládjának 1,5 literes benzines tagja és egy elektromos szinkronmotor harmonikus együttműködéséről van szó.

PHEV: két világ erényei az ideális menetteljesítmények szolgálatában
A BMW Concept Active Tourer a BMW számára egészen újszerű hajtáskoncepciót jelent. Az 1,5 literes benzines erőforrás ugyanis az eddig alkalmazottól eltérően nem a hátsó, hanem az első kerekeket hajtja. A BMW Concept Active Tourer szintén teljes értékű hajtásrendszerként működő elektromos motorja a hátsó tengelyhez csatlakozik, s igény szerint önállóan is meghajthatja a járművet.

Belsőégésű és elektromos motorja több mint 140 kW/190 LE rendszerteljesítményével a BMW Concept Active Tourer kimondottan sportos menetteljesítményeket produkál, mégpedig kifejezetten kedvező üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási értékek mellett. A BMW Concept Active Tourer álló helyzetből kevesebb, mint nyolc másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, a dinamikus Plug-in hibrid végsebessége pedig mintegy 200 kilométer/órára adódik. E tiszteletet parancsoló menetdinamika mellett átlagos üzemanyag-fogyasztása 100 kilométerenként 2,5 liter alatt marad, amihez kilométerenként 60 gramm széndioxid-kibocsátása párosul. Meggyőző paraméterei mellett a BMW Concept Active Tourer innovatív hajtásrendszere éppoly kényelmes, mint dinamikus menettulajdonságokat kölcsönöz számára.

Új, 1,5 literes BMW TwinPower Turbo motor
Az új BMW Concept Active Tourer belsőégésű erőforrásául új, a BMW TwinPower Turbo technikájával működő, igen korszerű 1,5 literes aggregát szolgál. A többszörösen díjazott hathengeres TwinPower Turbo konstrukcióból kialakítva, e motor a Nagypontosságú Közvetlen Benzinbefecskendezés (High Precision Injection), a VALVETRONIC változó szelepvezérlés és a legkorszerűbb turbófeltöltés fejlett kombinációját kínálja. A BMW TwinPower Turbo technikája a BMW csoport jövőbeni Efficient Dynamics motorcsaládjának minden tagjában feltűnik majd, nem utolsósorban azért, mivel e technika az összlökettérfogattól és a hengerek számától függetlenül alkalmazható. A BMW Concept Active Tourer új háromhengeres erőforrása ezen új motorgeneráció első tagja, amely kompakt konstrukcióként a dinamika és a gazdaságosság példamutató kombinációjával szolgál.

Az új háromhengeres BMW TwinPower Turbo erőforrás igazán jellegzetes erényeket sorakoztat fel: rendkívül kulturált járás, pörgős karakter, érzékeny gázadási reakciók és sportosan zengő hang. Mivel sem első-, sem másodrendű tömegerők nem lépnek fel, e motort különösen alacsony zaj- és rezgésszint jellemzi. A keletkező szabad nyomatékok elmaradnak a négyhengeres konstrukciókétól, így egyetlen kiegyenlítő tengellyel is megszüntethetők. Többek között ennek köszönhető, hogy e motor még az alacsony fordulatszám-tartományokban is rendkívül kulturált járású.

Elektromos szinkronmotor: további erő károsanyag-kibocsátás nélkül
A BMW Concept Active Tourer elektromos szinkronmotorja szintén a BMW csoport saját fejlesztése. Teljesen feltöltött akkumulátorokkal a BMW Concept Active Tourer tisztán elektromos üzemmódjában több mint 30 kilométeres hatótávot kínál. A mindennapi helyi közlekedés így túlnyomórészt károsanyag-kibocsátás nélkül is teljesíthető. Az elektromos szinkronmotor által rendelkezésre bocsátott kiegészítő teljesítmény mindemellett például a különösen dinamikus gyorsítások során egyfajta boost-funkcióként is igénybe vehető. A vonóerő mindkét esetben közvetlenül és késedelem nélkül áll a vezető rendelkezésre, míg a több mint 200 newtonméter maximális forgatónyomaték már gyakorlatilag az álló helyzetből indulást követően megjelenik.
A BMW Concept Active Tourer lítiumion-akkumulátora minden 220 voltos háztartási elektromos aljzatból feltölthető. A Plug-in hibridhajtás hatásfokának további növelésére lassításkor a BMW Concept Active Tourer mindkét tengelyéről energia vehető le, ami a lítiumion-akkumulátorban tárolható. Míg a hátsó tengelyt hajtó elektromos motor – generátorüzemre kapcsolva – minden lassítási fázis során automatikusan a lehető legnagyobb mértékű visszatáplálásra vált, a belsőégésű motorhoz csatlakozó magasfeszültségű generátor igény szerint vesz részt az energiatároló töltésében.

A hibridhajtás intelligens energiamenedzsmentje
A BMW csoport Efficient Dynamics stratégiája keretében a BMW Concept Active Tourer esetében kifejezetten a hálózatról tölthető (Plug-in) hibridhajtáshoz kifejlesztett gazdaságosságnövelő műszaki megoldásokat alkalmaztak a tervezők. Ennek szellemében előrelátó szabályzás segíti az elektromos hajtás és a nagyteljesítményű akkumulátor hatásfokát mindenkor optimális szinten tartani. A berendezés a navigációs rendszer adatait felhasználva már jó előre meghatározza az elektromos hajtás használatára, illetve az akkumulátor feltöltésére leginkább alkalmas útszakaszokat. Ezen optimális töltési stratégia segítségével akár tíz százalékos energia-megtakarítás is elérhető, jelentősen meghosszabbítva a tisztán elektromos üzemben megtehető útszakasz hosszát.

További BMW EfficientDynamics műszaki megoldások széles körű portfoliója
Az BMW Concept Active Tourer természetesen számos további fejlett gazdaságosságnövelő műszaki megoldást is felvonultat a BMW EfficientDynamics stratégia köréből, amelyek a BMW Concept Active Tourer esetében nem utolsósorban a tisztán elektromos üzemben megtehető táv maximalizálását szolgálják. Ennek érdekében optimalizálták a tervezők a motor segédberendezéseinek energiaigényét is, a tárolt energia minden egyes megtakarított kilowattja ugyanis közvetlenül az elektromotor hajtására vehető igénybe. A BMW EfficientDynamics stratégia további műszaki megoldásai között szerepel többek között a kifejezetten a Plug-in hibridhajtáshoz kifejlesztett Automatikus Motorleállítás és -indítás rendszere (Automatic Start Stop Function), valamint a hűtőrács mögött elhelyezett levegőcsappantyúk aktív szabályzásának második generációja.

Már szériakivitelben „ECO PRO” üzemmód növeli a gazdaságosságot
A BMW Concept Active Tourer „ECO PRO” üzemmóddal is rendelkezik, amely a BMW jelenlegi sorozatgyártású modelljeiben is megtalálható. Az üzemanyag-fogyasztás mérséklésének e kiegészítő módja ebben a formájában mindeddig egyedülálló az autóiparban. Az „ECO PRO” üzemmód a gazdaságosság további fokozása szolgálatában megfelelő feltételek mellett például szabályozottan mérsékli a légkondicionálás és más elektromos kényelmi funkciók működését, valamint a hajtásrendszer összes komponensét a pillanatnyi menethelyzetnek megfelelően, a lehető legmagasabb hatékonyság szerint működteti.

Az „ECO PRO” üzemmód mindezeken túl értékes tanácsokkal is segíti a vezetőt, amely során a navigációs rendszer információit is felhasználja. A tervezett útvonal adataiból, illetve a sofőr egyéni vezetési stílusából az „ECO PRO” üzemmód többek között azt is meghatározhatja, hogyan érhető el az úti cél a lehető legkisebb üzemanyag-felhasználással. Ez az előrelátó asszisztens-rendszer így olyan tippekkel láthatja el a vezetőt, mint például az általa még nem is látható szűk kanyar, vagy sebességkorlátozás előtti „Gázelvétel“. E funkciója során az előrelátó segédrendszer a kanyarokat, a lakott területek kezdetét, körforgalmakat, útkereszteződéseket és autópálya-kijáratokat is tekintetbe veszi, miközben a sebességváltó asszisztens-rendszere a váltások elektronikus szabályzását alakítja a küszöbön álló közlekedési szituációnak megfelelően.

bmw-plug-in-hibrid

Az „ECO PRO” üzemmód mindezeken túl az 50 és 160 kilométer/óra közötti sebességtartományon az úgynevezett „vitorlázás” programját is aktiválhatja. Ennek során a rendszer a fékezési és a motorfék-fázisok során egészen 125 kilométer/órás tempóig önműködően leállíthatja a belsőégésű motort, illetve 160 kilométer/óráig teljesen le is választhatja a hajtásláncról. E megoldással a jármű meglévő mozgási energiájának optimális kiaknázása mentén biztosíthatja a kényelmes autózást.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER