2013. május 09. csütörtök, 06:32

 

Az Audi TT ultra quattro concept tanulmánymodellt a május 8-11. között Wörthi-tónál rendezendő tuning találkozón leplezik le.


A show-modell 1.111 kilogramm saját tömegét 2.0 TFSI-motorjával kombinálja, amelynek 228 kW (310 LE) teljesítménye és 400 newtonméter. A TT ultra quattro concept álló helyzetből 4,2 másodperc alatt éri el a 100 kilométer/órás tempót, 3,6 kg/LE a teljesítmény-tömeg aránya.
Sorozatgyártású változata karosszériaszerkezete 206 kilogrammos, külső elemei 98 kilogramm. A Wörthi-tavi show-modell számára az ingolstadti és neckarsulmi mérnökök  továbbfejlesztették a TT jelenlegi nemzedékének Audi Space Frame (ASF) konstrukcióját, további 43 kilogrammot véve le a karosszériaszerkezete tömegéből. A szintén átdolgozott külső karosszériaelemekkel együtt így végül 100 kilogramm tömeg-megtakarítást sikerült elérni.

audi-tt-ultra-quattro

Az Audi TT ultra quattro concept felépítésében a far, a középső alagút, a B-oszlopok és a tető konstrukciójában szénszál-erősítésű műanyagot (CFK) alkalmaztak a tervezők, míg a padlózatban és a nyíló elemek felfüggesztéseinél magnéziumelemek gondoskodnak a további tömeg-csökkentésről. A sorozatgyártású modellével összevetve a konstruktőrök feszesebb kontúrokkal ruházták fel a show-modellt. A hátsó szárny tartója teherviselő elemként mart alumíniumidom, míg a szárnyfelület funkcionális elemként jól láthatóan szénszál-erősítésű műanyagból készült.
A koncepciómodell fehér kristály fényezést kapott. A szénszál-erősítésű műanyag külső elemek motorházfedelén, tetején, oldalain és csomagtér-ajtaján jelennek meg hangsúlyosabban. Utasterében ugyanezen anyag tűnik fel az ajtókárpitokon, a középkonzolon és a hátsó ülés kereszttartóján. Tervezői az Audi R8 GT héjszerkezetű kagylóüléseivel látták el, ezek üvegszál-erősítésű műanyag (GFK) vázszerkezetével is 22 kilogrammot takarítottak meg. A felszereltségben légkondicionáló berendezés, az elektromos ablakemelők és az elektromechanikus rögzítőfék egyaránt megtalálható a TT ultra quattro concept fedélzetén. Igazi különlegességként külső visszapillantó tükreit apró kamerák helyettesítik, amelyek képe a digitális cockpit felületén jelenik meg.

audi-tt-ultra-tuning

Az úgynevezett tömegspirál megfordítása szolgálatában az Audi autói minden részén alkalmazza „ultra” könnyűszerkezetes koncepcióját. Az első fékek kerámia tárcsáin rögzített alumínium nyergek ülnek, a titán kipufogórendszer egyetlen központi végcsőben zárul. A keréktárcsák szintén mintegy 20 kilogrammal járultak hozzá a tömegmérsékléshez, nagyszilárdságú alumínium küllőik közvetlen csavarkötéssel csatlakoznak a szénszál-erősítésű műanyag (CFK) kerékpánthoz.
Minden egyes gramm számít – különösképpen a futóműben, ahol a rugózatlan tömegek csökkentése a kényelem és az irányíthatósági tulajdonságok előnyére is válik. A TT ultra quattro concept spirálrugóinak anyaga ezért nem acél, hanem üvegszál-erősítésű műanyag (GFK). A teljes egészében új fejlesztésű rugók alapjául egymással összesodort üvegszálak szolgálnak, amelyeket epoxi-gyantával itatnak át. E mindössze néhány milliméter átmérőjű belső szál köré +45 és -45 fokos szög alatt, váltakozó irányban tovább szálakat tekernek fel, a húzó- és nyomóerőkkel szemben egymást kölcsönösen megtámasztó rétegeket alakítva ki. Az üvegszál-erősítésű műanyag alkalmazásával itt változatlanul kedvező tulajdonságok mentén mintegy 40 százalékos tömeg-megtakarítás érhető el, ami a teljes járműben összesen hat kilogrammot tesz ki. A TT irányíthatósági tulajdonságainak további „élesítése” érdekében a tervezők az autó elejéből és hátuljából középre igyekeztek tömeget átcsoportosítani. A hagyományos ólomkonstrukcióknál jóval kisebb, s mindössze négy kilogrammos lítiumion-technikájú indítóakkumulátor például az utastérben, a vezetőülés alatt kapott helyet.
A műszaki tanulmány 300 kilogrammal könnyebb, mint a vele összevethető, eleve kimondottan sportos szériamodell. A tehetetlen tömeget, amellyel a 228 kW (310 LE) teljesítményű, 2,0 literes TFSI-motornak gyorsításkor meg kell birkóznia, így valóban a minimumra mérsékelték. Az ugyancsak átdolgozott high-end négyhengeres erőforrás az 1.900 és 5.000 percenkénti fordulatszám közötti tartományon bocsátja rendelkezésre 400 newtonméter maximális forgatónyomatékát, már-már a nyolchengeresek erejét kínálva. Erre a forgattyúházán, főtengelyén, kiegyenlítő tengelyein, lendkerekén, olajteknőjén, csavarjain és egyes segédberendezésein végzett módosítások tették alkalmassá, összességében 25 kilogrammal karcsúsítva motorját.
Az Audi TT ultra quattro concept így a vezetés olyan élményét kínálja, amilyet a Wörthi-tavi rajongók egy vérbeli high-performance sportgéptől elvárnak. Akárcsak az 1980-as „Ős-quattro” és eddig vagy ötmillió sorozatgyártású Audi, az idei show-modell is a quattro állandó összkerékhajtással készült, a hatékony vonóerő-átadás így e hatalmas teljesítmény mellett is mindenkor biztosított. A hatfokozatú manuális sebességváltóval szerelt TT ultra quattro concept álló helyzetből a szériaváltozatnál 1,3 másodperccel igényel kevesebbet 100 kilométer/órás tempóig, végsebessége pedig 280 kilométer/óra.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER