2011. szeptember 16. péntek, 09:18

 

Az RS 5 Coupé az A5 család sportos csúcsmodellje, amely a nagyteljesítményű sportkocsik erejével és menetdinamikai képességeivel szolgál, mégpedig dinamikus elegancia jellemezte kupékarosszériába bújtatva. Designja számos új, még markánsabb stíluselemmel bővült, de az Audi RS 5 az A5 sorozat további modelljeiből is sok vonást megőrzött.

audi-rs-5

Az Audi RS 5 Coupé hajtásáról magas fordulatú, V8-as atmoszférikus motor gondoskodik, amelynek összlökettérfogata 4.163 köbcentiméter, s szoros rokonságban áll a márka R8 szupersportkocsijába épített V10-es aggregáttal. A 4.2 FSI 8.250-es percenkénti fordulatszámnál adja le 331 kW (450 LE) legnagyobb teljesítményét, 430 newtonméter maximális forgatónyomatéka pedig a 4.000 és 6.000 percenkénti fordulat közötti tartományon áll rendelkezésre. A korszerű erőforrás literteljesítménye 108,1 lóerőre adódik. „Harapós” gázreakciói, forgattyús hajtóművének dinamikusan felpörgő gyorsulása és karakteres zengő hangja vérbeli sportmotorrá avatja e V8-ast.

Orrában a győri gyárban jórészt kézi munkával készülő 4.2 FSI motorral, a kétajtós kupé álló helyzetből mindössze 4,6 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, végsebességét pedig az elektronika 250 kilométer/órára korlátozza, de kívánságra az Audi 280 kilométer/órára is állíthatja a határt. A high-tech V8-as átlagos tüzelőanyag-fogyasztása egyértelműen közvetlen vetélytársaié alatt alakul, ami nagyban köszönhető az Audi gazdaságosságnövelő műszaki megoldásai modulrendszerű koncepciójának, amelyhez a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) is tartozik.

A szériakivitelhez tartozó, hétfokozatú S tronic sebességváltó magas hatásfokával és viszonylag hosszú áttételeivel szintén nagyban hozzájárul a gazdaságossághoz. A vezető igény szerint automatikus üzemmódban is használhatja, de a váltókarral vagy a kormánykerék kapcsolóbillentyűivel maga is kezelheti a villámgyors működésű kettős tengelykapcsolós váltóművet. Az integrált rajt-automatika („launch control”) szinte rakétaszerű gyorsításokról gondoskodik, a közepes fordulatszám-tartományban vezérelve a tengelykapcsoló súrlódási pontját.

High-end – quattro összkerékhajtás koronakerekes kiegyenlítőművel
Mint minden RS-modell, az RS 5 Coupé szintén a quattro állandó összkerékhajtási rendszeren keresztül juttatja hatalmas erejét az útfelületre. A rendszer szíve, a koronakerekes központi kiegyenlítőmű egyszerre kompakt és könnyű konstrukció. Villámgyorsan és széles tartományban valósítja meg a forgatónyomaték első és hátsó kerekek közötti elosztását, szükség szerint akár 70 százalékát előre, illetve 85 százalékát hátra irányítva. A 40:60 arányú alapbeállítás sportos, hátsókerék-hajtást idéző karaktert biztosít.

A koronakerekes központi kiegyenlítőmű a kerekenkénti nyomatékszabályozás rendszerével működik, amely mind a négy kerékre hat. Ha dinamikus közlekedéskor a kanyar belső ívén gördülő kerék terhelése (normálirányú erő) túl nagy mértékben csökkenne, a rendszer még annak megcsúszását megelőzően enyhén befékezi. Extrafelszerelésként az Audi sport-differenciálművét is kínálja, amely a hátra érkező forgatónyomatékot két áthidaló hajtása segítségével aktívan osztja el a hátsó kerekek között.

A futómű precíz és pontos
Az RS 5 Coupé futóműve gyors és pontos kormányzást, kiemelkedő kanyarsebességeket és mindenkor magas fokú stabilitást tesz lehetővé. Az ötkaros első, illetve a szabályozott nyomtávú trapézkaros hátsó felfüggesztések legtöbb eleme alumíniumból készül. A sebességfüggő rásegítéssel működő, új szervokormány elektromechanikus rendszerű, s közvetlen áttételével kifinomult visszajelzésekkel szolgál az útfelületről. A jármű két oldalán eltérő súrlódási tényezőjű útfelületeken fékezve adott esetben enyhe kormányzási beavatkozásokkal segíti a vezetőt. Mivel e korszerű kormányberendezés egyenesmenetben egyáltalán nem vesz fel energiát, az autó gazdaságosságához is nagyban hozzájárul.

A felfüggesztések sportosan feszes hangolása a karosszéria az Audi A5 modellekéhez képest 20 milliméternyi süllyesztését is magában foglalja. Az új tervezésű, 19-colos kovácsolt alumínium keréktárcsák 265/35 méretű gumiabroncsaikkal az alapfelszereltséget bővítik, extraként azonban az Audi új nagyteljesítményű kupéja 20 col peremátmérőjű, 275/30 méretű gumiabroncsokkal szerelt keréktárcsákkal is készülhet.

Az RS 5 Coupé kerekein nagyméretű, elöl 365 milliméter átmérőjű, belső szellőzésű „Wave” tárcsákkal szerelt fékek dolgoznak. A furatokkal ellátott, hullámvonal-kontúrokkal kialakított súrlódó acélgyűrűk speciális távtartókkal kapcsolódnak az alumínium agyhoz. E megoldás jelentősen mérsékli az üzem közben fellépő feszültségeket, hatékonyan segíti a hőelvezetést, egyben elejét veszi az egyes hőmérsékleti csúcsok átadásának is. Az új formájú súrlódó gyűrűk összességében mintegy három kilogrammal könnyebbek, számottevően mérsékelve a rugózatlan tömegek nagyságát.

A féknyergek fényes feketében pompáznak, az elsők egyenként nyolc-nyolc dugattyúval szorítják a tárcsákat. Az RS 5 első kerekein extrafelszerelésként szénszál-erősítésű kerámia féktárcsákkal is készülhet. Az elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESP) sport-üzemmódot is kínál, de igény szerint akár teljes mértékben ki is iktatható.

Kívánságra az Audi a „plus” sportfutómű és a Dynamic Ride Control (DRC) együttese révén különösen dinamikus csillapítási rendszerrel is szolgál. E fejlett technikában az egymással átlósan szemben működő két-két lengéscsillapítót egy központi szelepen át olajvezetékek kötik össze. Gyors kanyarvételek során a rendszer a külső íven gördülő első kerék számára biztosít intenzívebb támaszerőt. A „plus” sportfutóműben a csillapítás háromféle karakterisztika mentén szabályozható.

Az „Audi drive select” menetdinamikai szabályozórendszer az RS 5 Coupé szériafelszereltségének részeként teszi lehetővé a vezető számára a kormányzás, a hétfokozatú S tronic sebességváltó és a gázpedál jelleggörbéinek háromféle – „comfort”, „auto” és „dynamic” – beállítását. Amennyiben a felszereltség az Audi valamely MMI navigációs rendszerét is magában foglalja, a választási lehetőségek sorát a vezető által személyes ízlése szerint összeállítható „individual” módusz egészíti ki. Az „Audi drive select” segítségével a kipufogórendszer hangjának alaptónusa is modulálható, a visszakapcsolásokat a „dynamic” programban hatásos gázfröccsök kísérik.

A sport-differenciálmű és a „plus” sportfutómű csillapítási karakterisztikái mellett az „Audi drive select” menetdinamikai szabályzórendszer további elemeként a dinamikus kormányzás is rendelkezésre áll. E fejlett megoldás a kormányoszlopra épített hajtóműve segítségével közel 100 százalékban is változtathatja a kormányzás áttételét, a kanyaríveken pedig enyhe ellenkormányzási beavatkozásokkal segítheti a vezetőt.

Design
Az Audi RS 5 Coupé atletikusan jelenik meg az úton, klasszikusan elegáns kupé-vonalait most még élesebbé és markánsabbá tévő stílusjegyekkel. Az Audi „singleframe” hűtőrácsának a felső sarkain letört, újszerű megfogalmazása fényes antracit-szürke méhsejt-rácsozatot hordoz, amit matt alumíniumkeret vesz körül. A szériafelszereltséget gazdagító „Xenon plus” fényszórókat a LED-technikájú nappali világítás keskeny csíkja szegélyezi. A levegőt hatalmas beömlőnyílások nyelik, amelyek a markáns rajzolatú lökhárító szervesen integrált részeként láthatók. Utóbbin a versenyautók stílusát idéző légterelő peremet („splitter”) alakítottak ki a tervezők. A motorházfedelet élesebben kiemelt vonalak és plasztikusabb formák jellemzik, az RS 5 így elölnézetében még laposabb és szélesebb benyomást kelt.

A látványosan domborodó alumínium első, illetve a határozott felső vízszintes peremmel kiformált hátsó sárvédők a nyolcvanas évek két Audi-klasszikusát idézik: az összkerékhajtásúak úttörőiként ismert Audi quattro és Sport quattro modelleket. Az oldalsó küszöbök szögletes borítást hordoznak, a díszlécek és a külső visszapillantó tükrök háza pedig matt alumínium.

Az RS5 farát kettős vezetésű kipufogórendszerének ovális végcsövei határozzák meg, amelyek harmonikusan simulnak az átdolgozott lökhárító formáiba. Kívánságra az Audi telt és mély zengésű sportkipufogó-berendezést is kínál, amely fekete végcsövekkel készül. A LED-technikájú hátsó lámpatestek szintén újszerű, folyamatos fénycsíkokkal, míg a diffúzorelem feltűnően magasra húzva jelenik meg. A csomagtartófedélbe épített hátsó szárny 120 kilométer/óránál önműködően emelkedik ki.

Az autó alját nagy felületen burkolat takarja, a hétfokozatú S tronic és az első fékek számára kialakított légcsatornákkal. Rendkívül fejlett aerodinamikai adottságainak köszönhetően az RS 5 Coupé a stabilitását a magasabb sebességtartományokban jelentősen fokozó, tekintélyes mértékű leszorító erőt produkál.

Dinamikus megjelenése eredményeképpen az RS5 külső méretei is változtak, hosszúsága 23, szélessége pedig 6 milliméterrel nőtt az A5 Coupéhoz képest, miközben az újdonság ugyancsak 6 milliméterrel alacsonyabb nála. A külső színek palettáján 12 alternatíva sorakozik, az alap-, metál- és gyöngyház árnyalatoktól egészen a speciális pigment-anyaggal készülő kristályhatású fényezésekig.

Az utastér
Az Audi RS5 utasterét a dinamikus elegancia stílusa határozza meg. Az integrált fejtámlával kialakított sportülések eleve az alapfelszereltséghez tartoznak, állításuk elektromos, kárpitjuk pedig a fekete bőr és Alcantara igényes kombinációja. Az Audi emellett bőr és finomnappa bevonatot is kínál, igény szerint feketében vagy az új „Hold-ezüst” árnyalatban, egyaránt „Szikla-szürke” kontrasztvarrásokkal díszítve. A választékban lehajtható támlájú kagylóülések és szellőző funkcióval kiegészített, különösen kényelmes klímakomfort-ülések is szerepelnek. Az utastér alaptónusa a fekete, igényes stílusjegyként a kapcsolók és más kezelőelemek keskeny krómcsíkjai tűnnek fel. A díszítőberakások anyaga szénszálas műanyag, csiszolt vagy maratott felületű alumínium, zongoralakk-fekete vagy világos nemesacél-szövet.

Az új, bőrbevonatú multifunkciós sportkormány vastag karimája alul lapított, és újszerű, még egyszerűbb kezelési koncepció jellemzi. A gyújtáskulcs és a váltókar mandzsettája szintén átdolgozott formában jelenik meg, de a kormányoszlop bajuszkapcsolóit is modernizálták a tervezők. A műszerek fekete számlapjain fehér számok alkotnak egyedi skálázást, a sebesség- és a fordulatszámmérő vörös mutatói pedig a gyújtás bekapcsolását követően – kifejezetten sportos stílusjegyként – először ütközésig kilendülve állnak be alaphelyzetükbe. A belső ajtókilincseket jellegzetes RS formai elemként csupán két-két karcsú borda alkotja.

A színes kijelzővel működő vezetőinformációs rendszer köridő- és olajhőmérséklet-mérő funkciókkal külön RS-menüt is kínál, s indításkor egyéni RS-képernyővel üdvözli a vezetőt. A kombinált műszeregységet zongoralakk-fekete előlap foglalja keretbe, a pedálok, a lábtámasz és az extrafelszerelésként kapható MMI navigációs rendszerek gombjainak felületét pedig egyaránt alumínium-bevonat borítja. Az alumínium díszítőberakások az „RS 5” feliratokkal készült küszöbléceken is megjelennek.

Az Audi mindezeken túl számos exkluzív felszerelést is kínál az RS5 utasteréhez, de a szénszálas designcsomaggal a motortér, a fekete vagy matt alumínium optikai csomagokkal pedig a karosszéria is még egyedibbé tehető. Az igényes extrafelszerelések választékát fejlett és nagy tudású vezetői segédrendszerek palettája teszi teljessé, köztük például az „adaptive cruise control”, az „Audi side assist”, az „adaptive light”, az „MMI Navigation plus”, a „Bluetooth Autotelefon online” és „Bang & Olufsen Soundsystem” berendezéseivel.


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER