Autósfórum

...because open source matters

 
  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése
2010. november 25. csütörtök, 22:24

 

A Volkswagen 2014-ben szándékozik forgalomba hozni elektromos autóját, melyet a legsikeresebb európai autója a Volkswagen Golf elektromos változataként Golf blue-e-motion néven jelent majd meg.

 

elektromos volkswagen golf



Az ötajtós, ötüléses tanulmánymodellt a motorterébe épített 85 kW/115 LE maximális teljesítményű elektromos motor hajtja, amelynek tartós teljesítménye 50 kW /69 LE.
Mint minden elektromos motor, a Golfban alkalmazott gép is már közvetlenül álló helyzettől leadja igen magas forgatónyomatéki maximumát (270 newtonméter), ami még élvezetesebb nulla emissziójú autózást kínál. A hajtáshoz szükséges elektromos energiát 26,5 kilowattóra kapacitású lítiumion-akkumulátor tárolja.
A vezetési stílus és a menetkörülmények – például a légkondicionáló vagy a fűtés használata – függvényében az elsőkerék-hajtású Golf blue-e-motion lítiumion-akkumulátora akár 150 kilométer hatótávot is biztosít. A végleges műszaki adatokat – köztük a Golf blue-e-motion várhatóan lényegesen nagyobb hatótávjával – a Volkswagen a sorozatgyártású változatra, illetve az abban alkalmazott akkumulátorra tekintettel csak a szériagyártás előtt teszi majd közzé.
Mindazonáltal a jelenlegi 150 kilométernyi hatótáv már eleve sok helyütt megfelel a hétköznapi munkába járás igényeinek. Jó példa erre Németország, ahol a Szövetségi Statisztikai Hivatal adatai szerint tíz aktív kereső közül átlagosan hat autóval jár dolgozni, akik 45,8 százaléka kevesebb, mint tíz, további 28,1 százaléka 10 és 25, míg 16,2 százaléka több mint 25 kilométert tesz meg munkahelyéig. A Golf blue-e-motion emellett számos céges autót használó vásárló hatótáv-igényének is megfelel. A nulla emissziójú Golf mindezeken túl rövid távú úti céljaik esetében a privát felhasználók számára is megoldásként szolgálhat.


Tudatos energiatakarékosság és dinamikus autózás

Az elektromos autók hatótávolsága a modern benzines és dízelmodelljeinél tapasztalhatónál jóval erősebb mértékben csökken, ha gyakran terhelik őket maximális teljesítményükön. A 135 kilométer/óra végsebességű, kedvező aerodinamikai tulajdonságokkal rendelkező (cw: 0,295) Golf blue-e-motion kellő tartalékokat kínál az igen visszafogott energiafelhasználású autózásra, a szakzsargonnal élve akár „vitorlázás” formájában is. Erre akkor kerülhet sor, amikor a vezető előrelátó stílusának köszönhetően már jó időben elveszi a gázt, pontosabban az áramot. Az elektromos motor ekkor az úgynevezett nulla nyomatéki szintre szabályoz le, hogy az autó csupán a lehető legkisebb belső ellenállástól lassítva, szabadon gördülhessen. Ennek során a Golf blue-e-motion az energia-visszatáplálás (rekuperáció) funkciója segítségével még a jármű mozgási energiájának egy részét is hasznosítja. A nulla emissziójú Golf azonban kellő teljesítménypotenciállal rendelkezik egy-egy előzés dinamikus és biztonságos végrehajtásához is. Jól érzékelteti e modell magas fokú mozgékonyságát és kiváló menettulajdonságait, hogy álló helyzetből mindössze 11,8 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra.


Lítiumion-akkumulátor


A tanulmánymodell összesen 180 lítiumion-cellából álló 30 akkumulátor-modulja (energiatároló képesség: 26,5 kWh) a jármű felépítéséhez illeszkedve a csomagtartóban (teljes értékű csomagtér: 275 liter), a hátsó ülés alatt és a padlózat középső alagútjában (az első ülések között) kapott helyet. Az akkumulátor megközelítőleg állandó hőháztartásáról külön léghűtés gondoskodik. Az akkumulátor-modulok tömege együttesen 315 kilogramm.


Az elektromos hajtáshoz illeszkedő műszerezettség


A vezető a hagyományos fordulatszámmérő helyén működő teljesítménymérő műszerről olvashatja le, mennyi energiát használ fel éppen az „árampedállal”. Az elektromos autók vezetői a tapasztalatok szerint ösztönösen is arra törekednek, hogy menet közben minél alacsonyabb szinten tartsák a teljesítménymérőn jelzett értékeket. Ebben a körműszerben kapott helyet a hatótáv-kijelző is. A sebességmérőtől jobbra egy további kisméretű műszer az akkumulátor töltöttségi állapotáról szolgál információval.


Egyénileg szabályozható energia visszatáplálás

Újdonság a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás, azaz a rekuperáció pillanatnyi intenzitását mutató, a multifunkciós kijelzőben (MFA) a teljesítmény- és a sebességmérő között működő egység. A vezető az automata sebességváltó karjával vagy a kormánykerék kapcsolóbillentyűi (D – D3) segítségével négy fokozatban szabályozhatja az energia-visszatáplálás működését. A legalsó fokozatban (D) a gázpedál felengedésekor az autó „vitorlázni” kezd. A Golfblue-e-motion ekkor a lehető legalacsonyabb belső ellenállások mellett haladhat, szinte csak a gördülési és a légellenállás fékezi. A D3 illetve B (fékezés) állásban ezzel szemben a rendszer folyamatosan a lehető legtöbb mozgási energiát alakítja elektromos energiává, s tárolja az akkumulátorban. A multifunkciós kijelzőre mindezeken túl a légkondicionáló és a belső ventilátor áramfelvétele is lehívható.


Kényelem, dinamika és hatótáv, háromféle menetprofil szerint

A vezető egy aktuális menetprofilt is beállíthat, egyéni igényei szerint választva a maximális hatótáv, a lehető legmagasabb fokú kényelem és a legintenzívebb menetdinamika prioritásai között. Ettől kezdve az elektromos motor teljesítményfelvétele, a légkondicionáló szabályzása és a maximális elérhető sebesség, illetve a rekuperációs stratégia egyaránt a választott üzemmód szerint alakul.
A Golf blue-e-motion háromféle – „Normal“, „Comfort +“ és „Range +“ – menetprofilt kínál. A „Comfort+“ esetében a teljes 85 kilowatt teljesítmény a vezető rendelkezésére áll, s a Golf blue-e-motion tekintélyes, 135 kilométer/óra tempóra is képes. Ha a vezető a „Normal“ móduszt választja, a teljesítmény 65 kilowatt, míg a legnagyobb sebesség 115 kilométer/órára korlátozódik. A motorszabályzás csak a „Range +“ üzemmódban veszi vissza az elektromos gép teljesítményét 50 kilowattig, az autó ez esetben legfeljebb 105 kilométer/óráig gyorsítható, illetve a légkondicionáló berendezés is teljesen kikapcsol. Az éppen választott profil folyamatosan a multifunkciós kijelzőn (MFA) látható.


Töltés a Volkswagen-emblémán át

A Golf blue-e-motion a hűtőrácsból kihajtható Volkswagen embléma mögötti csatlakozóval tölthető. A töltőkábel megfelelő csatlakoztatását és reteszelését a multifunkcionális kijelző csatlakozó-piktogramja jelzi. Az aktív töltés alatt folyamatosan villog a töltöttség-jelző fénykibocsátó diódája (LED) is, miközben a műszerről az aktualizált töltöttségi szint olvasható le.


Szerkezet és kialakítás

A hajtásrendszer szinte minden fő komponense a segédberendezésekkel együtt a motortérben kapott helyet. A mindössze 80 kilogrammos elektromotor a sebességváltóval és a differenciálművel közösen alkotja a hajtásrendszer szívét. Az energiamenedzsmentet nagyteljesítményű feszültségváltó (teljesítmény-szabályzó elektronika) irányítja, amely a 12-voltos fedélzeti hálózat egyenáramú feszültség-átalakítójával és a töltőegységgel közösen alkotja az integrált rendszert. Ennek megfelelően a teljes rendszer igen könnyű és kompakt. Ennek köszönhető, hogy az ötajtós, ötüléses Golf blue-e-motion a viszonylag nehéz akkumulátoraival együtt is csupán 1.545 kilogramm, azaz mindössze 205 kilogrammal nyom többet a DSG váltóművel szerelt, vele összevethető kivitelű Golf BlueMotion TDI modellnél.


A Volkswagen Golf blue-e-motion tanulmány
Műszaki adatai:


Méretek
Hosszúság    4.199 mm
Szélesség    1.786 mm
Magasság    1.480 mm
Tengelytáv    2.575 mm
Motor
Típus    Elektromos
Max./tartós teljesítmény    85 kW/50 kW
Max. forgatónyomaték    270 Nm
Erőátvitel/kerekek
Sebességváltó    EQ 210 (egy fokozat)
Hajtás    Elsőkerék-hajtás
Gumiabroncsok    205/55 R16
Menetteljesítmények
Gyorsulás 0-100 km/h    11,8 s
Max. sebesség („Comfort+” üzemmód)    135 km/h
Széndioxid-kibocsátás
regeneratív energiatermeléssel    Nem mérhető


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

Autóspanasz.hu
Loading
e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER