2010. július 27. kedd, 18:37

 

1950. március 8-án gördült le Wolfsburgban az első tíz Volkswagen Transporter (Typ 2 „T1”) a szerelőszalagról.

 

Volkswagen Transporter Type2

Ezelőtt azonban már épült nyolc darab, melyeket tisztán kézi munkával összeszerelt, „Typ 29“ belső kódot viselő példánya. A prototípus-széria hat zárt áruszállító, illetve két Kombi modellje bemutató célokat szolgált, a vásárlók körében folytatott igényfelmérés, valamint a sajtó számára.

Az első tervektől eltérően végül nem a Bogár (Typ 1) alapjaira, hanem saját, megerősített padlóvázra épült. A további technikákat a Volkswagen személyautóiból vették át, a motor és a sebességváltó így ezúton is a német mobilitás hajnalának egyik főszereplőivé válhattak. 25 lóerős autó maximálisan engedélyezett 750 kilogrammnyi terhet mozgathatott.
A 4,6 köbméteres raktérhez eleinte csupán a jobb oldalon nyíló, kétszárnyú ajtón át lehetett hozzáférni, ám 1951 júniusától extrafelszerelésként már a bal oldalra is lehetett hasonló ajtópárt rendelni.A hátsó falon továbbra is az extraként rendelhető, kisméretű felfelé nyíló ajtó állt rendelkezésre. A méretes alsó fedél („Barndoor”) viszont a motortér legmélyére is zavartalan bepillantást engedett, amely mögött az üzemanyagtartály és a pótkerék is helyet kapott.
Volkswagen Type2
Ez az elrendezés csupán 1955-től változott meg, amikor a pótkerék az első ülések mögé került, a motortér-fedél a felére zsugorodott, s a motor felett egy további, üvegezett ajtó biztosított hátulról is hozzáférést a raktérhez.
Ekkor jelent meg a Transporter új szellőzése is, mely a tető első rövid túlnyúlása alatti légbeömlő nyílásokat jelentette. Ezzel együtt jelent meg az utastér teljes szélességében kialakított műszerfal is, azonban továbbra is csupán egy műszer és négy ellenőrző lámpa állt a vezető rendelkezésére; sebesség, irányjelző, távolsági fény, olajnyomás és töltés. Az új műszerfal viszont már optimális helyet kínált az opcióként beépíthető rádió, a hamutartó, a kapaszkodó, az 1951 óta készült Samba szériafelszereléseként kínált óra, valamint az üzemanyagszint-jelző számára. 1961-ig a tank tartalmát becsléssel kellett megállapítani s tartalékra állítani az ülés alatti benzincsapot.

A hetvenes évek elejétől újabb fejlesztések következtek. A sofőr már kényelmes egyes ülésen foglalhatott helyet, amely állítható is volt. A legjelentősebb újdonságnak azonban a motor további teljesítménynövelése számított, az eleinte amerikai exportra készült, 42 lóerős 1,5 literes boxermotor 1963-tól az európai kínálatban is megjelent, mely sebessége 100 km/h is meghaladta.
1967-ben futott ki a Transporter első generációja, elkészült a VW Typ2 T2.
Brazíliában, ahol 1957 óta szintén készült a T1, egészen 2000-ig gyártásban maradt. Itt, Mexikóban és Németországban összesen 2,9 millió első generációs Bulli készült el.

1979-ben elkészült a VW Typ2 T3.Volkswagen Transporter
1981. Megjelenit az első vízhűtéses Transporter 1,6 literes, 50 Le-s, motorral.
1982. Megszűnt a léghűtéses boxermotor beépítése
1983. A teherszállító változatoknál és a Kombinál bevezették a Transporter megnevezést, a személyszállítók neve Caravelle lett, és elkészült a Caravelle Carat, a hatszemélyes luxusbusz
1990. Novemberben legurult az utolsó T3 Hannoverben, miközben júniusban már elkészültek az első VW T4-esek.
1992. Megjelenik a Syncro ¬ ismét Visco kuplunggal.
1992. Leállt a T3 syncro gyártása és a raktári alkatrész-készletekből elkészült a T3 Limited Last Edition 2500 db-os számozott, utolsó szériája.
Megjelent a T4 sorban a Multivan Allstar.
2003. Kiadták a Multivan Last Edition-t, az utolsó T4 Multivan-t, a T4 az Auto Motor und Sport szerint a 2003. év legjobb autója a saját kategóriájában.
A T5 a haszonjármű oldalon 3 különböző magasságú tetővel, 5 változatban, 8 karosszéria-változatban és 375 különböző variánsban készül, 4-féle diesel (1,9 l 86 Le-tl 2,5 l 174 Le-ig) és 2 féle ( 2,0 l 115 Le és 3,2 l-s 235 Le-s) benzinmotorral.
2003-ban megszületett a VW T5. A Multivan a VW személyautókhoz hasonlóan 3 felszereltségi fokozatban készült.
2004. Kempingezéshez használható a California könnyűépítésű berendezéssel és elektrohidraulikus nyitható sátortetővel. Elkezdték gyártani az öszkerékhajtású változatokat 4Motion néven
2007. október 5-7. A VW Nutzfahrzeuge a Typ2 60. születésnapjára partit rendez Hannoverben, ahol Több mint 5000 VW Transporter jelent meg, a látogatók száma több mint 71.000 volt.
2009 novemberében magyarországi transporter találkozót tartottak hagyományteremtő célzattal.


1967-ig összesen több mint 1,83 millió készült Németországban a VW-Bulli első generációjából, míg a Transporterből a mai napig összességében már több mint 10 millió kelt el.


  •  

Újabb cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER