Autósfórum

...because open source matters

 
  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése
2011. március 24. csütörtök, 11:26

 

A Saab 9-4X egyedi design- és mérnöki hagyományaival tör be a közepes méretű crossover modellek egyre bővülő szegmensébe. A különleges, skandináv stílusú, repülőgépgyártásból ismert formákkal operáló modell méretét meghazudtoló menettulajdonságaival kategóriája legjobbjaival kel versenyre.

 

Saab 9 4X Crossover



A masszív és sportos megjelenését, illetve méreteit tekintve a Saab 9-3X és az új 9-5 sedan közt helyezhetjük el. Külsejével és utasterével egyaránt az egységes Saab szellemiséget tükrözi – letisztult formaterv a márkára jellemző motívumokkal, úgy mint látszólag egybefüggő szélvédő, jéghatású fényszórók, sofőrközpontú utastér és flexibilis csomagtároló rendszer.

A 9-4X is egy sportosra vett modell. Főként egyedi, funkcionális crossover karosszériájának köszönhetőek kivételes menettulajdonságai. Méretét meghazudtoló dinamizmusához a Saab továbbfejlesztett XWD összkerékhajtási rendszere és az adaptív DriveSense futómű is nagyban hozzájárul.
A motorháztető alatt kétféle kompakt és gazdaságos V6-os motor bújhat meg, egy atmoszférikus és egy turbófeletöltős blokk. A 265 lóerős, háromliteres alapmotor közvetlen befecskendezéssel és változó szelepvezérléssel szerelt, míg a 300 lóerős, 2,8 literes változathoz kétfokozatú turbófeltöltő tartozik, és kizárólag a csúcskategóriás Aero változathoz rendelhető. Mindkét motort adaptív, elektronikus vezérlésű, hatsebességes automata váltó kezeli.

A Saab 9-4X májusban debütál az észak-amerikai piacon, míg Európában és a világ többi részén augusztustól lesz kapható, árait pedig röviddel az értékesítés megkezdése előtt hozzák nyilvánosságra.

Saab terepjaro

Saab formaterv
A 9-4X széles, masszív karosszériáját letisztult, egyszerű vonalvezetés jellemzi, remekül tükrözve a Saab skandináv designszemléletét. A 9-5 sedanból ismert egyedi frontrészt a díjnyertes Aero X tanulmány ihlette, annak háromosztású hűtőrácsával és jégtömbszerű fényszóróival.

A rejtett A és B oszlopok teremtik meg a jellegzetes, egybefüggő szélvédő látszatát, ezzel hozzájárulva a márka tradícionális, pilótafülkét idéző utastér-kialakításához. Az egyedi Saab stílusjegyek közt említhetjük még a fényszórók formatervét, a hokiütő alakú díszcsíkot, illetve a masszív C oszlopokat.
A tetővonal optikailag alacsonyabb, a hátsó ajtó pedig beépített spoilerrel egészül ki. A hátsó fényszórók is az új 9-5 sedanból ismert egyedi kivitelben készültek. Egy LED-ekkel megvilágított, jéghatású csík fut végig a hátsó ajtó alsó részén, körülölelve a lámpatesteket. A lökhárító alsó részében dupla, rombuszalakú kipufogóvégek kaptak helyet.

A 9-4X karosszériája abszolút mentes bármilyen felesleges díszítéstől. Ugyan alsó része kapott egy sötét védőborítást, nincsenek se kerékjárat burkolatok, se egyéb protektív elemek.
Az alapmodell 18 collos, hatküllős alufelniken gördül ki a gyárból, míg az Aero változatra 20 collos, kilencküllős, turbinahatású könnyűfém felnik kerülnek, fekete hűtőráccsal kiegészülve.

Pilótafülke ihlette utastér
A tágas utastérben akár öt felnőtt is kényelmesen utazhat, kialakítása pedig a Saabokra jellemző pilotafülkés elrendezést követi. A középkonzol és a műszerfal központi része összekapcsolódik, szinte körülölelve a sofőrt. A 9-4X-ben ezek az elemek alapvetően fa-, Aero kivitel esetén pedig szénszálas borítást kapnak.

További finom utalások a Saab repülőgépes múltjára a repülőgépes magasságmérő mintájára készült sebességmérő, a műszerek zöld háttérvilágítása, illetve a tradicionális, joystick formájú szellőzőkapcsolók. A gyújtáskapcsoló – egy start/stop gomb – természetesen az első ülések közt kapott helyet, a váltó közvetlen közelében.

A nagyméretű, stabil oldaltartású vezetőülés alapesetben nyolcféleképpen programozható, opcionális extraként pedig a pedálok elektronikus beállítása is választható hozzá. A hátul ülők lábtere különösen tágas, köszönhetően a harmadik üléssor hiányának. A 60/40 arányban dönthető hátsó ülések egymástól függetlenül, manuálisan állíthatók.

Az utastér számos tárolási lehetőséget kínál, többek közt dupla ajtózsebeket minden ajtóban, kétszintes kesztyűtartót, valamint egy középkonzoli tárolórekeszt 12voltos csatlakozóval, USB és AUX kimenettel. A hátul utazók további tárolórekeszeket találhatnak a középkonzol hátsó részében és a középső kartámaszban.

A modellhez kétféle Infotainment rendszer választható, egy héthangszórós változat, valamint egy 10 hangsugárzóból álló Bose rendszer 5.1-es surround hangzással. Az opcionális, 8 collos érintőképernyővel szerelt merevlemezes navigációs rendszer többek közt madártávlati térképnézetet és 10GB-nyi zene tárolását is lehetővé teszi. A menetközbeni kommunikációt beépített Bluetooth kihangósító könnyíti meg, mely hangvezérléssel és a kormánykerék gombjaival is kezelhető, akárcsak az Infotainment egység.

A hátsó ülésen utazók a standard kétzónás klímán felül független klímavezérlési lehetőséget is kapnak, miközben a középkonzol hátuljába épített vezérlőegység segítségével a szórakoztató rendszert is külön-külön kezelhetik. A központi egység AUX bemenettel rendelkezik, és része két darab 8 collos kijelző, melyek az első ülések háttámlájában kaptak helyet.

Menettulajdonságok
A továbbfejlesztett vezetéstámogató technológiák közt szerepel a Saab XWD, a kifinomult összkerékhajtási rendszer, mely bármilyen arányban képes elosztani a nyomatékot az első- és a hátsó tengelyek közt. Ez a könnyű és gyors berendezés bármilyen útviszonyok mellett megfelelő tapadást biztosít, legyen szó száraz, nedves, sima, vagy laza talajról, beton- vagy földútról. A rendszer elektronikus vezérlésű, korlátozottan önzáró hátsó differenciálművel egészül ki, mely a hátsó tengelyre jutó nyomaték akár 50%-át képes átirányítani a jobb tapadást biztosító kerékre.

Az autó és sofőrje összhangját a Saab DriveSense nevű karosszéria beállítási technológia tökéletesíti, mely valós idejű lengéscsillapítással igazítja a futóművet a vezetési stílushoz és az útviszonyokhoz. Az „Intelligent” alapbeállítás mellett „Comfort” és „Sport” mód közül választhatunk. A külön gombbal aktiválható „Eco” beállítás a fogyasztás minimalizása érdekében optimalizálja a gázpedál érzékenységét, illetve a sebességi fokozatok kiosztását.

További vezetéstámogató technológiák a Saab DriveSense részeként kínált változó rásegítésű szervokormány, valamint az alapfelszereltség részét képező bi-xenon kanyarfényszórók, melyek a kormányzás irányába fordítják a fényforrásokat.

Motorok
A motorkínálatot két gazdaságos, alumínium V6-os erőforrás képezi, mindkettő hatsebességes automata váltóval és Saab XWD rendszerrel egészül ki. Ezek a könnyű, 24 szelepes blokkok kétoldali változó szelepvezérlésűek, teljesítményüket tekintve pedig nagyméretű társaikkal is felveszik a versenyt.

A 265 lóerős (195kW), háromliteres, atmoszférikus alapmotor közvetlen befecskendezésű, és 9 másodperc  gyorsítja a 9-4X-et 0-ról 100km/h-s sebességre.

A kizárólag az Aero kivitelhez rendelhető 2,8 literes, 300 lóerős (221kW) turbómotor a 2000-től 5000-ig terjedő fordulattartományban 400Nm-es nyomatékot ad le, és 8,3 másodperces 100-as sprintet tesz lehetővé. A fogyasztási értékek kidolgozása még zajlik.


  •  
 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

Autóspanasz.hu
Loading

e-mail

 

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER