Autósfórum

...because open source matters

 
  • A betűméret növelése
  • Alapértelmezett betűméret
  • A betűméret csökkentése
2011. február 21. hétfő, 13:07

 

2011-es Genfi Autószalonon mutatja be a Volvo Cars a hálózatról tölthető hibrid V60 modellt. A szinte már sorozatgyártásra kész autó széndioxid-kibocsátása kevesebb, mint 50 g/km. A piacon 2012-ben megjelenő, elektromos hálózatról tölthető hibrid a Volvo Cars és a svéd energiaszolgáltató, a Vattenfall szoros együttműködésének eredménye.

volvo v60 hibrid

2007 januárjában a Volvo Cars és a Vattenfall elindított egy partneri kapcsolatot, amelynek célja a hálózatról tölthető hibrid járművek tesztelése és fejlesztése volt. Az iparágakon átívelő kezdeményezés eredményeként jött létre egy új, közös tulajdonú vállalat, a V² Plug-in-Hybrid Vehicle Partnership.
A fejlesztési munkát a két anyavállalat közösen finanszírozza. Az autó az elektromos autók és a dízelmeghajtású járművek legjobb tulajdonságait nyújtja használói számára: alacsony üzemanyag-fogyasztás és széndioxid-kibocsátás hosszú hatótáv és nagy teljesítmény.

A Volvo V60 tulajdonságai
Kizárólag elektromos meghajtás esetén a hálózatról tölthető hibrid V60 akár 50 km megtételére is képes, az autó teljes hatótávolsága pedig elérheti az 1200 km-t is. A jármű széndioxid-kibocsátása átlagosan 49 g/km (EU kombinált vezetési ciklus szerint mérve), fogyasztása 1,9 l/100 km lesz (hibrid üzemód).
215 + 70 lóerős, 440 + 200 Nm nyomatékkal rendelkező autó, 6,9 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h sebességre (power üzemmód).
Első kerekeit egy öthengeres, 2,4 literes D5 turbódízel motor hajtja, amely 215 lóerős és maximális nyomatéka 440 Nm. A hátsó tengelyen ERAD (Electric Rear Axle Drive – elektromos hátsókerékhajtás) rendszer működik egy 70 LE leadására képes villanymotor formájában, amely 12 kWh teljesítményű lítium-ion akkumulátorból nyeri az energiát. Az autó hatfokozatú automata sebességváltóval rendelkezik.

A kívánt vezetési módot a műszerfalon található három gomb egyikével választhatja ki a vezető: Pure, Hybrid vagy Power. A dízel és az elektromos meghajtás együttműködését egy vezérlőrendszer szabályozza.


Akkumulátor és költségekvolvo v60 hibrid elektromos motor akkumulator
Az akkumulátor költségei miatt a hálózatról tölthető hibrid modell ára magasabb lesz a hagyományos belső égésű motorokkal rendelkező Volvo V60 árainál. Másrészről azonban az üzemanyag-költsége mindössze harmada a hagyományos belsőégésű motorokkal szerelt modelleknél tapasztaltnak. Az elektromos üzemeltetés költsége Svédországban a számítások szerint 2,5 korona (körülbelül 75-80 Ft) 10 kilométerenként. A pontos költség a szolgáltatók árainak függvénye. A hibrid V60 hagyományos háztartási konnektorról tölthető fel otthon, vagy egyéb olyan helyen, ahol elérhető konnektor.

A hálózatról tölthető hibrid Volvo V60 hagyományos hálózati konnektorról (230 V/6 A, 10 A vagy 16 A) tölthető fel otthon, vagy egy parkolóban. A töltési idő az aktuális töltöttség szintjétől függ.  10 A-s aljzat esetén egy feltöltés körülbelül 4,5 óráig tart. A töltés időtartama 3 órára rövidül 16 A-es aljzat használatakor, míg 6 A-es aljzatok esetében 7,5 órát vesz igénybe.

Az elektromos meghajtás előnyei
•    A villanymotorok hatásfoka négyszer jobb a hagyományos, belső égésű motorokénál. Az elektromos meghajtású autók így kevesebb energiát fogyasztanak, amivel alacsonyabb károsanyag-kibocsátás jár
•    Az elektromosság energiaforrás ténylegesen széndioxid-kibocsátás nélkül állítható elő, s nem áll fenn kimerülésének kockázata
•    A károsanyag-kibocsátás a kipufogók milliói helyett néhány létesítményre korlátozódik majd

Gyorsan bővül a megújuló forrásokat használó áramtermelés szélerőművek, árapály-erőművek jelentős számban kapcsolódnak rá a kereskedelmi hálózatokra, számuk pedig  folyamatosan nő.

Dizájn
A hálózatról tölthető hibrid Volvo V60 különleges fehér fényezését a Dupont vállalat biztosítja. Emellett a beltérben is sok egyedi részlet és színárnyalat különbözteti meg a hagyományos V60-as modelltől, ilyen például az Elmo cég által gyártott bőrkárpit.

Alacsony légellenállású könnyűfém kerekekkel és az alacsony gördülési ellenállásra tervezett Pirelli gumiabroncsokkal szerelték fel.


volvo v60 motorok akku elhelyezkedeseBiztonság

A hálózatról tölthető hibrid Volvo V60 fejlesztésénél alapvető szempont volt, hogy egy elektromos hajtású Volvo ugyanolyan biztonságos legyen, mint bármely másik új Volvo modell – akár vezetés közben, akár egy baleset esetén.
Az elektromos üzembiztonsági kérdéseinek legtöbbje azt feszegeti, mi történik egy baleset során.

Fizikai védelem
Az akkumulátor állapotának fejlett, automatikus megfigyelésével, az akkumulátor szilárd burkolásával és hatékony védelmével ütközés esetén is biztosítható a világszínvonalú biztonság.

Átfogó biztonsági tesztelés
A Volvo biztonsági tesztjei különböző szinteken zajlanak: a részegységektől kezdve az egyes rendszereken át a teljes autóig először számítógépeken virtuálisan, majd a Volvo Cars fejlett balesetkutató központjában valós körülmények között vizsgálják a modellek biztonságát.

„Teljes törésteszt-sorozatot hajtunk végre különböző terhelésekkel, valamint frontális-, ráfutásos- és oldalütközéseket szimulálva győződünk meg arról, hogy az akkumulátor technológiája megfelel biztonsági követelményeinknek. A lítium-ion akkumulátorok a gyűrődési zónától és az utastértől elkülönített területen kaptak helyet” – mondta Jan Ivarsson.

Valós forgalmi helyzetekre épülő tudás
A forgalmi helyzetek biztonsági szempontból történő elemzése során a Volvo Cars mérnökei egy modell használatával illusztrálják a vezetés közben bekövetkező események sorozatát. A folyamat öt fázisra oszlik: a normál vezetési helyzettől a baleset utáni szakaszig. Az öt fázis alapján a Volvo új biztonsági megoldásokat fejleszt ki, emellett a meglévőket is tökélesíti.

Egyedi megoldások elektromos autók számárahibrid volvo V60 toltese
A Volvo V60-as modell valamennyi biztonsági rendszere a hálózatról tölthető hibrid változatban is elérhető lesz. Az elektromos meghajtás azonban új helyzeteket eredményezhet, amelyeket szintén figyelembe kell venni. A Volvo biztonsági szakértői elemezték a baleset öt fázisának sorozatát, és egyedi megoldásokat fejlesztettek ki az akkumulátor és az utasok szükség szerinti védelme érdekében:

1.    Normál vezetés: Egy átfogó és fejlett megfigyelőrendszer felügyeli az akkumulátort és biztosítja az egyes cellák megfelelő feszültségszintjének fenntartását, valamint szabályozza a hűtőrendszert az optimális üzemi hőmérséklet fenntartásához. Ez a biztonság és az akkumulátor kapacitása szempontjából egyaránt fontos tényező. Eltérés esetén a rendszer  megelőző intézkedésként automatikusan leválasztja az akkumulátort.

2.    Konfliktus: Az akkumulátor többlettömeget jelent, amely új járműdinamikai körülményeket teremt, és hatással van a jármű viselkedésére, például gyors elkerülő manőverek esetén. A Volvo V60 fékrendszere képes a nagyobb tömeg kezelésére, a dinamikus menetstabilizáló rendszer (DSTC – Dynamic Stability and Traction Control) pedig segítséget nyújt a vezetőnek a kialakult helyzet megoldásában.

3.    Elkerülés: Ha frontális ütközés veszélye áll fenn, és a vezető túl későn kezdi meg az autó fékezését, a hálózatról tölthető hibrid V60 olyan automatikus rendszereket aktiválhat, mint a ütközésre figyelmeztető rendszer teljes körű automatikus fékezéssel (Collision Warning with Full Auto Brake) és a City Safety koccanásgátló rendszer, amelyek segíthetnek elkerülni az ütközést, vagy mérsékelni annak következményeit.

4.    Ütközés: Az ütközés következményeinek mérséklése érdekében az akkumulátor jól védett helyen, az autó gyűrődési zónájától, illetve az utastértől elkülönítve található. Az akkumulátort szilárd burkolat védi, továbbá megerősített acélrudak és szerkezeti elemek veszik körül, hogy az ütközés a lehető legkisebb hatással legyen rá. Ha mégis károsodna, és ennek eredményeként gázszivárgás keletkezne, különleges elvezetőcsövek vezetik ki a gázt az autó alatt. Szélsőséges hőmérséklet esetén az akkumulátor burkolata védi meg az utasokat. Az ütközés pillanatában az akkumulátorral kapcsolatban álló ütközésérzékelők tájékoztatják az autó vezérlőegységét az ütközésről, amely a rövidzárlat kockázatának csökkentése céljából automatikusan lekapcsolja az áramellátást.

5.    Az ütközés után: Az akkumulátor egy – a háztartási megszakítókhoz hasonlóan működő – biztonsági megszakítóval rendelkezik, amely leállítja és elszigeteli az akkumulátort, ha például baleset esetén két kábel egymáshoz ér.

Biztonság a szervizelés és az újrahasznosítás során
A hálózatról tölthető hibrid Volvo V60-as modell egy, a szervizelés során használható megszakítóval is rendelkezik, amellyel gyorsan és biztonságosan leválasztható a jármű áramellátó rendszere. A Volvo Cars és az akkumulátorgyártó vállalatok a gyártásra és az újrahasznosításra vonatkozóan teljes körű felelősséget vállalnak. Ez biztosítja az akkumulátor megfelelő kezelését, amikor az autóban való használat során eléri életciklusa végét.

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

Autóspanasz.hu
Loading
e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER

Volvo biztonsági elismerés
2017. június 10., szombat
  A Volvo Cars biztonsági szakembereit rangos elismerésben részesítette az Egyesült Államok nemzeti közlekedésbiztonsági intézete... Bővebben...