Címkék: Supra | Toyota | visszatért

2018. március 08. csütörtök, 17:55

Az autósajtó hetek óta ettől volt hangos: visszatér egy Toyota sportautó legenda, és bár sokan találgatták, biztosra nem vehettük, hogy a Supráról van szó. Kedden, a Genfi Autószalonon azonban leleplezésre került a lenyűgöző GR Supra versenyautó tanulmány, amely a Toyota legendás sportautójának visszatérését előlegezi meg.

 

A GR Supra versenyautó-tanulmány a Genfi Autószalonon ünnepli világpremierjét. A koncepció
nevében és szellemiségében egyaránt a Toyota ragyogó sportautó-történetének legfényesebb
csillagát idézi fel, előkészítve a Supra visszatérését. A tanulmány a távolabbi jövőre nézve egy
olyan modell lehetőségét is körvonalazza, amely versenypályán és közúton egyaránt lenyűgöző
teljesítményre lesz képes. A GR Supra versenyautó-tanulmányról az alábbi linken tekinthető
meg videó: https://www.youtube.com/watch?v=WsLTpMAbdv8

A Toyota Supra hagyatéka

A GR Supra versenyautó-tanulmány a Toyota egyik leghíresebb sportautójának dicsőséges
hagyatékát kelti életre. A Supra név, amelyet negyed évszázadon át viseltek büszkén a világ
élvonalába tartozó modellek, a motorteljesítmény, a menetdinamika és a vezethetőség
legmagasabb szintjének szinonimájává vált. A telivér Toyota Supra ütőképes közúti
sportautóként ugyanúgy híressé vált, mint a versenypályák sikeres bajnokaként; a japán
motorsport-élet legmagasabb szintjét képviselő GT szériát uralva számtalan hívet szerzett
magának. Habár gyártása 16 évvel ezelőtt véget ért, a Toyota Suprára a mai napig áhítattal
tekintenek a sportautó-rajongók. Szűnni nem akaró népszerűségéhez az hozzájárult, hogy
mindmáig közkedvelt modellnek számít a kizárólag PlayStation konzolon játszható Gran
Turismo® szimulátorban, valamint hogy főszerepet osztottak rá a világszerte sikeres Halálos
iramban franchise első filmjében. A Supra név először 1978-ban, a második generációs Celica
nagyobb, erősebb kivitelén jelent meg, majd hamarosan saját jogon, önálló modellként vált
legendává. Az A40 kódnevű első szériát három további Supra-generáció követte: az A60 1981-
ben, az A70 1986-ban, majd az A80 1993-ban. Az orrmotoros, hátsókerékhajtású GT sportautó
egészen 2002-ig gyártásban maradt, utolsó generációja a Toyota kínálatának legnagyobb
teljesítményű típusaként búcsúzott. A Supra hírnevét nagyban öregbítették a motorsport világában elért sikerei. Különösen igaz ez az 1993-ban bevezetett, negyedik generációs modellre, amely a jelenleg Super GT széria néven ismert All-Japan GT széria meghatározó szereplőjeként négy alkalommal is győzni tudott a GT500 géposztályban. A Toyota Supra emellett a nyolcvanas években rajthoz állt az észak-amerikai IMSA sportautó-szériában, illetve a kilencvenes években kétszer Le Mans-ban is indult.

A GR Supra versenyautó-tanulmány

A kompakt, kétajtós GR Supra tanulmány klasszikus orrmotoros, hátsókerékhajtású
hajtáslánccal készült, és építésénél nagy arányban használtak fel modern, kis tömegű
anyagokat. A TOYOTA GAZOO Racing által megalkotott tanulmányautó tökéletesen fejezi ki azt
az „élvezetes vezethetőséget”, amely a Toyota mind jobb autók építésére való törekvésének
egyik központi ígérete. Az ajtón látható, hatalmas 90-es rajtszám a Supra kódnevét hirdeti,
egyben egyértelmű utalásnak tekinthető arra, hogy a tanulmányautó az ötödik generációs
szériamodell előfutára.

A tanulmány fejlesztése egybevág a márkaalapító Kiichiro Toyoda azon meggyőződésével,
hogy a versenypályán elengedhetetlen teljesítmény és tartósság eléréséhez szükséges
fejlesztések révén a motorsport-tevékenységek közvetlenül hozzájárulnak a jobb minőségű
utcai gépkocsik fejlesztéséhez és gyártásához, ugyanakkor érdeklődést keltenek a márka iránt
a szenvedélyes autórajongók körében. Ezt a hitvallást követi a Toyota Motor Corporation
elnöke, Akio Toyoda és a TOYOTA GAZOO Racing egyaránt, amikor a nemzetközi motorsport-
élet legmagasabb szintjein törekednek győzelemre, a WRC Rally Világbajnokságtól kezdve a
WEC Hosszútávú Világbajnokságon át a Le Mans-i 24 órás versenyig. Azáltal, hogy az imént
említett szériákban, valamint világszerte számos további bajnokságokban részt vesz, a Toyota
olyan technikai ismeretek és tapasztalatok birtokába jut, amelyek nem csupán az új generációs,
különösen sportos Toyota GR modellek esetében vezethető át közvetlenül a versenypályáról a
modellfejlesztésbe, de azoknak a hétköznapi utcai típusoknak a megalkotásához is
hozzájárulhatnak, amelyeket a Toyota több tízmillió ügyfele vezet nap mint nap, szerte a
világon.

A GR Supra tanulmány szerephez jut a Gran Turismo Sport videojáték új frissítésében is, amit
2018 áprilisában ad ki a fejlesztő Polyphony Digital Inc.

Dizájn, futómű és felszereltség

A versenyautó-tanulmány drámai formatervének meghatározó eleme a hatalmas hátsó szárny.
Az autó számos pontján találkozunk nagy szilárdságú, de kis tömegű kompozit anyaggal: ebből készültek a széles első és hátsó lökhárítók, az első légterelő és a hátsó diffúzor, az oldalsó kötények, a külső tükörházak és a hátsó szárny. A motorházfedél ugyanebből az anyagból készült, felületét légbevezető nyílások tarkítják. A szélvédő és az oldalablakok műanyagból készültek. A tanulmányautó futóműve elsővonalbeli beszállítóktól (OE) származó, ültetett első és hátsó felfüggesztést alkalmaz. A központi anyával rögzített BBS verseny-keréktárcsákra Michelin versenyabroncsokat szereltek. A fékrendszer Brembo Racing nyergeket és tárcsákat alkalmaz, a kipufogó szintén versenyfejlesztés. Az utastér teljes egészében motorsportos irányultságú, a versenyautó-műszerfaltól kezdve az OMP vezetőülésig és biztonsági övig. Szintén az OMP szállította a verseny-kormányoszlopra szerelt, váltófülekkel ellátott, gyorsrögzítős kormánykereket. Az ajtókat szénszálas panelek borítják, a műszerfalon versenykijelzőt találunk. A motorsportban szokásos biztonsági előírásoknak megfelelően teljes bukókeretet és tűzoltó berendezéseket építettek be; az üzemanyag- és fékvezetékek, a pedálsor, az akkumulátor és a kábelkötegek mind versenyszabálynak megfelelő alkatrészek.

Mikor jön az utcai Supra?

A Genfi Autószalonon a Toyota képviselői ezzel kapcsolatosan titokzatos hallgatásba
burkolóztak, ám látva azt, hogy a nemzetközi autósajtóban már hetekkel a szalon előtt is ez volt
az egyik leggyakrabban tárgyalt téma, a Toyota sajtóbemutatójára pedig rekordszámban
érkeztek a legnagyobb nemzetközi nyomtatott és online magazinok és TV csatornák képviselői,
nem lepődnénk meg, ha a közeljövőben csepegtetnének némi információt ezzel kapcsolatban.
Nehéz elképzelni, hogy ilyen óriási érdeklődés, és egyöntetűen pozitív és lelkes fogadtatás után
ne hallanánk hamarosan valamit az utcai változatról is, különösen hogy a GR Supra
versenyautó tanulmány már most, a Genfi Autószalon megnyitása után néhány nappal is a
szalon egyik legtöbbet fotózott modellje…


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

Autóspanasz.hu

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER