Címkék: Genfi Autószalon | Toyota | Toyota CH-R

2016. március 01. kedd, 22:17

 

A 2016-os Genfi Autószalonon bemutatkozó C-HR erőteljesen kihangsúlyozza a Toyota jelenlétét a crossover kategóriában. A Toyota modellpalettájából és saját kategóriájából is kiemelkedő jármű meggyőzően reprezentálja Akio Toyoda elkötelezettségét a szabadabb stílus irányába, miközben bemutatja a mérnöki kreativitás, a lenyűgöző formaterv és a továbbfejlesztett vezetési élmény együttesét.

 

A TOYOTA CH-R különleges karaktere jó példa arra, hogy a Toyota új globális stratégiája (TNGA/Toyota New Global Architecture) milyen nagy szabadságot enged a fejlesztőknek olyan kulcsfontosságú területeken, mint a dizájn, a hajtáslánc és a menetdinamika. Ezáltal pedig új megközelítést tesz lehetővé számukra a növekvő mértékben uniformizálódó crossover kategóriában.

Ennek eredményeképpen a Toyota C-HR figyelemreméltóan hű marad a 2014-ben Párizsban és 2015-ben Frankfurtban nagy figyelmet keltett tanulmányautó alapkoncepciójához.  Kupészerű vonalvezetése tanúsítja tervezői elkötelezettségét aziránt, hogy egyedi stílusa kitűnjön a Toyoták sorából és új irányt mutasson a közepes méretű crossoverek között.

A Toyota C-HR hibrid hajtáslánca innovatívnak számít kategóriájában.  A Toyota legfrissebb, 1,8-as hibrid rendszere a C-HR-t tökéletesen alkalmassá teszi a modern városi életre, miközben üzemi hatásfoka olyan magas szintű, ami korábban ismeretlennek számított ebben a szegmensben.

Végül szót kell ejteni Hiroyuki Koba főmérnök jövőképéről, mely három szóban fogalmazható meg: „visszajelzés, linearitás és konzisztencia”. Ezek szellemében a menetdinamika viszonyítási alapja egy modern C kategóriás ferdehátú pontossága és kontrollálhatósága volt, amit a Toyota legújabb platformjának legapróbb részletekbe menő finomításával és alacsony tömegközéppont kialakításával értek el. Az volt a cél, hogy a C-HR sebessége ne csökkenjen le a kanyarokban, a karosszéria kontrollálható, a kormányzás pedig kiegyensúlyozott legyen.  Így a vezetés nem csak zsúfolt városi körülmények közt, hanem nyílt úton is élvezetes lesz, függetlenül a burkolat minőségétől, ami egy crossover esetén alapfeltétel.

toyota20c-hr-eleje

Szenvedéllyel tűnik ki
A fejlesztő csapat tudatában volt annak, hogy a crossover szegmens igen zsúfolt, ezért kezdettől fogva nagyon célzott megközelítést alkalmaztak, egy igen konkrét és egyedi felhasználótípust feltételezve.

A feltételezett ügyfél elsődlegesen emocionális döntéseket hoz. Ki akar tűnni és elsőként szeretne új élményeket, új termékeket kipróbálni.  Számára a stílus fontosabb, mint a praktikusság, és autóját személyisége kiterjesztésének tekinti. Bármit vesz, annak fontos a minősége és szeret átszellemülten vezetni. Mivel városban él, autójának képesnek kell lennie a zsúfolt városi közlekedésben helyt állni.

Kupészerű formaterv
A célcsoport igényeinek és ízlésének megfelelően a Toyota C-HR stílusa egyedi, miközben újszerű dinamizmust és érzékiséget hoz a kategóriába. A szériaautó figyelemre méltóan hű maradt a 2014-ben, Párizsban bemutatott tanulmányautóhoz, melyet nagyon jól fogadott a megcélzott vásárlóréteg.

A karosszéria gyémántszerű felépítésével tűnik fel. A kocsi sarkaiban elhelyezkedő kerékjáratok erőt és robusztusságot sugároznak. A C-HR modulált felépítésű, az erőteljes alsó rész és megemelt hasmagasság karcsú, kupészerű kabinnal lett kombinálva.

Bármilyen szögből is nézzük, a C-HR drágakőszerű formái, az egymásba folyó felületek és az elegáns részletek finom egyensúlyt alkotnak, mellyel a karosszéria precíz és érzéki hatást kelt.

A kocsi első része a Toyota „Under Priority” és „Keen Look” elnevezésű formai identitásának továbbfejlesztése. A nyúlánk felső hűtőmaszk a Toyota jelvény irányából szinte átfolyik a karcsú, agresszív sárvédőszélek és az első lámpák irányába, a kocsi sarkait teljesen körülölelve.

A lámpaüvegek alatt LED fények világítanak fényterelőkkel és szekvenciális irányjelzőkkel, melyek együttese egyedi vizuális kézjeggyel látja el a kocsit.

Lejjebb a kerékjáratokkal és a trapéz alakú alsó maszkkal összevont lökhárító térbelisége ad szélesen terpesztő, biztosan álló megjelenést a C-HR-nek.

A sötétített küszöbrész első és hátsó kerekek felé mutató íve, valamint a kocsi oldalán vállszerűen körbefutó él optikailag mind a karcsú felépítmény emeltségét hangsúlyozzák. A kupészerű megjelenést erősítik a C oszlopba bújtatott, láthatatlan hátsó kilincsek és a nagyméretű, vázszerű hátsó légterelőbe átlendülő tetővonal.

Hátul az erősen kúpos kabinrész magába foglalja a csomagteret fedő ajtót. Ennek kialakítása erős kontrasztban áll a kifejezetten feltűnő kialakítású kerékjáratokkal, és együtt extrém széles és erőteljes kiállást kölcsönöznek az új crossovernek.  A kúpos kialakítású karosszériának feltűnő elemei a hátsó lámpák, melyek szintén lehetnek LED-es technológiájúak és kifejező vizuális karaktert adnak a kocsi hátsó részének.

toyota20c-hr-oldal

Ez a modell három kontinens három formatervező központjának együttműködésével jött létre, amelyeket Kazuhiko Isawa, a projektért felelős formatervező irányított a Toyota központjából. Az eredeti külső formaterv a Toyota kaliforniai stúdiójában, a Caltyban készült.
 
Készséges és takarékos hajtásláncok

A Toyota C-HR motorpalettája olyan erőforrásokból áll, melyeket a vásárlói igényeknek megfelelően könnyed, gördülékeny menetélményt adnak. Ez a hibrid változat volánja mögött csúcsosodik ki, ahol tökéletesen érzékelhető a kocsi lágy, zökkenőmentes utazást biztosító belső karaktere.  A C-HR legújabb generációs erőforrásának CO2 kibocsátása vetélytárs nélküli: kevesebb, mint 90 gramm kilométerenként.

122 lóerős teljesítményével az új hibrid jobb hatásfokú, könnyebb és élénkebb teljesítményleadású, mint elődje.  A motor részletekbe menő módosítása révén a termikus hatásfok eléri a 40 százalékot, ami világcsúcs a benzinmotorok között.  A hibrid rendszer komponensei könnyebbek és kisebbek lettek, miközben áthelyezték őket a tömegközéppont további csökkentése érdekében.

A hibrid mellett a Toyota C-HR az Aurisban bemutatkozott 115 lóerős (85kW) 1,2 literes turbómotorral is kapható. Hatsebességes manuális vagy fokozatmentes (CVT) automata váltóval párosítható és mindkettő az európai vásárlók igényeinek figyelembe vételével készült, akiknek különlegesen fontos a váltó visszajelzése és a közvetlen kapcsolási érzet. A CVT változat első- és összkerékhajtással is rendelhető.

Bizonyos piacok számára készül majd egy 2 literes CVT változat is.

Crossovert meghazudtoló dinamika
A Toyota C-HR futóművének fejlesztése és tervezése Hiroyuki Koba főmérnök felügyelete alatt zajlott, aki maga is lelkes pilóta. A projekt legelső pillanatától kezdve több ezer kilométert vezetett európai utakon, hogy megtapasztalja, milyen az úthálózat és megértse, hogyan vezetnek az európaiak.

„Megfigyeltem, hogy az európaiak sokkal gördülékenyebben vezetnek, mert jobban figyelnek a forgalomra. Az akadályokat úgy kerülik ki, hogy módosítják ugyan a nyomvonalukat és a sebességüket, de csak annyira lassítanak le, hogy hatékonyan tovább tudjanak haladni. A világ más vidékein az emberek ilyenkor hajlamosak egyszerűen megállni. Ez arra késztetett bennünket, hogy európai csapatunkkal minden szempontból fokozzuk a jármű irányíthatóságának pontosságát. Azt akartuk, hogy egy jó alsó-középkategóriás ferdehátúval legyen azonos szinten a C-HR  viselkedése” – mesélte el élményeit Koba.

Alacsony tömegközéppontjának és több lengőkaros hátsó futóművének köszönhetően az új TNGA alapú platform ideális kiindulási alap volt. Ennek köszönhetően a futómű tervezésekor mindent úgy alakíthattak ki, hogy azonnali és pontos visszajelzést adjon a vezető minden műveletére. Hiroyuki Koba főmérnök minden kulcsfontosságú értékelésben és döntésben részt vett, biztosítva, hogy víziója, a „visszajelzés, linearitás és konzisztencia” teljes mértékben megvalósuljon.

Különös figyelmet fordítottak a tökéletesen lineáris karakterű kormányzásra és az optimálisra csökkentett karosszériadőlésre, aminek köszönhetően a Toyota C-HR irányíthatósága figyelemre méltóan pontos egy crossoverhez képest.  A magas kocsikra különösen jellemző karosszériamozgások kordában tartása is közvetlen hatással van a komfortérzetre. Még a gyakran viharvert európai utakon is figyelemre méltóan kiegyensúlyozott és precíz a kocsi viselkedése, ami jelentős mértékben hozzájárul a biztonságérzethez és az élvezetes vezethetőséghez.

toyota20c-hr-hat

Fejlett biztonsági rendszerek alapfelszerelésként
A Toyota stratégiája a fejlett biztonsági rendszerek „demokratizálása”. Ezzel összhangban a C-HR olyan biztonságtechnikai megoldásokkal készül, melyek korábban a magasabb kategóriák számára voltak foglaltak. Ilyen a Toyota Safety Sense rendszer, mely olyan berendezéseket foglal magába, mint az ütközésre figyelmeztető rendszer, a sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, a jelzőtábla felismerő rendszer, az automatikus távolsági világítás, a gyalogosérzékelő vagy az adaptív sebességtartó automatika.

Gyártás

A Toyota C-HR-t Törökországban, Sakaryában, a Toyota Motor Manufacturing Turkey (TMMT) üzemeiben fogják gyártani, melyek a Toyota Motor Europe Greater Europe gyártó és értékesítő részlegének fennhatósága alá tartoznak.  Ez az első hibrid jármű, melyet Törökországban gyártanak.

A török gyár a TME harmadik európai hibrid gyártóegysége. Ezen kívül még Franciaországban, a Toyota Motor Manufacturing France-nál (Yaris Hybrid) és Angliában, a Toyota Motor Manufacturing UK-nál, Burnaston, Derbyshire (Auris Hybrid és Auris Hybrid Touring Sport) készülnek hibrid járművek Európában.  A hibrid motor a Toyota Motor Manufacturing UK walesi motorgyárában, Deesideban készül.

 


  •  

Újabb cikkek a témában:
Korábbi cikkek a témában:

 

Hozzászólások

Folyamatban....
Befejezve
Sikertelen

Autóspanasz.hu

e-mail

Hírlevél


ADATVÉDELEM  |  IMPRESSZUM  |  MÉDIAAJÁNLAT

  OBSERVER